5065
Sök

Volvo 740 -88: Identifikation av komponent och bilen är död

3 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
Jag är extremt novis vad gäller bilar, men har råkat ut för ett litet problem som jag skulle behöva hjälp med! :-)

Felet är att bilen (Volvo 740 årsmodell 88) inte går att starta, dvs. det finns ingen ström alls, ingenting händer. Detta har främst hänt tidiga morgonar när det varit lite fuktigt. Den har även dött  en gång på samma sätt (ingen ström alls) när jag varit ute och kört. Problemet är alltså inte varje gång.

Jag har fått reda på från förre ägaren att liknande problem varit tidigare och då byttes en viss komponent. Prylen fick jag utpekad, men vet inte vad det är. Med lite beskrivning kanske någon kunnig kan berätta vad det är? Den sitter till höger om luftfiltret och har en metallplatta mellan sig och karossen. Det går sedan en sladd från denna ut ur motorrummet och "in i bilen". Vad är detta och vad används den till?

Utan att alltså veta vad det är så skruvade vi loss den för att titta på den, och sedan satte vi den åter. Från att bilen precis innan fungerat utan problem så är felet tillbaka, dvs allting är dött. Tar nu loss komponenten igen och sätter den åter. Nu fungerar allting igen! Den känns alltså som vi är i rätt härad, men vad är det för pryl?

Jag mottager gärna andra tips och saker jag ska kolla, när nu felet är att bilen ibland blir HELT DÖD (dvs nåt elfel antar jag).

Tack på förhand!

10 287 Inlägg
18 september 2006
"Prylen" är sannolikt tändslutsteget och ja - dessa brukar ge upp ibland. Men jag tror inte att detta är ditt problem för om jag förstår dig rätt så är bilen helt död.

Går startmotorn runt när du har detta problem?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
"Prylen" är sannolikt tändslutsteget och ja - dessa brukar ge upp ibland. Men jag tror inte att detta är ditt problem för om jag förstår dig rätt så är bilen helt död.

Går startmotorn runt när du har detta problem?

Nej, allting är helt dött. Inga lampor, ingenting.

10 287 Inlägg
18 september 2006
Då lutar det åt dåliga batterianslutningar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 Inlägg
25 september 2006
Trådstartare
Tackar för svaret! Nu har jag inte haft problemet sedan jag skrev inläggen, men jag får kolla lite mer på batterianslutningarna.

Sök