4281
Sök

Vilken mätare skall man lita på?

113 Inlägg
23 september 2006
Trådstartare
Tjenare.
Vid tankning så nollställer jag alltid mätarna på färddatorn, 60 liter pallar min bil.
När färddatorn säger att jag förbrukat 38 L (idag) så pekar visaren (tror det heter analoga) väldigt nära den röda gränsen.
Så, sammanfattning, enligt den analoga visaren så är förbrukningen större än på den digitala(färddatorn)
Vilken skall man lita på?

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
23 september 2006
Igentligen går ingen av dom att lita på till 100%..tyvärr så är det så hmm

Allt för den där jävla hatten!

21 761 Inlägg
23 september 2006
Testa att räkna ut själv mellan två tankningar hur mycket den har dragit, se till att försöka tanka vid samma pump för att få så lika påfyllning som möjligt.

113 Inlägg
23 september 2006
Trådstartare
Man kanske ska titta på färddatorn och sen på analoga, sen är det bara o tanka o se hur mycket som  behövdes för full tank, jämnföra siffran med de två källorna.
Tänkte på en annan sak, när man tankar och spärrar "pistolen" så den tankar till "full tank", när den släpper och inte pumpar mer, finns det plats för ett par liter till eller är verkligen tanken nästan översvämmad?

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
23 september 2006
VIvanCO skrev:
Man kanske ska titta på färddatorn och sen på analoga, sen är det bara o tanka o se hur mycket som  behövdes för full tank, jämnföra siffran med de två källorna.
Tänkte på en annan sak, när man tankar och spärrar "pistolen" så den tankar till "full tank", när den släpper och inte pumpar mer, finns det plats för ett par liter till eller är verkligen tanken nästan översvämmad?

Du ska INTE tanka mer då. Helst ska bensinen ha lite att "röra" sig på.

Allt för den där jävla hatten!

736 Inlägg
23 september 2006
De "analoga" mätarna har ju viss tröghet, för att de inte ska hoppa upp och ner såfort man stannar eller startar. Detta gör (i alla fall på min bil) att när mätaren står mot rött kan det vara ganska olika mängd bensin kvar om man sedan tankar fullt. Typ mellan 8 och 18 liter så jag gissar att det beror lite på hur bilen stått...

671 Inlägg
23 september 2006
Om den ena visar nästan rött och den andra säger 22liter kvar, då visar dom ungefär samma.
När visaren ligger på botten brukar det i de flesta bilar vara runt 10 liter kvar.

Spelar det någon roll? När man är nere på rött så åker man och tankar.

113 Inlägg
25 september 2006
Trådstartare
Jag har fått svaret på min fråga.
Genom att titta på vad båda mätarna indikerar och direkt efteråt tanka och se hur mycket liter bensin jag tankat har jag kommit fram till att färddatorn är den mest korrekta källan angående bensinförbrukning. Färddatorn angav att 40.1 liter var förbrukat när jag tankat klart stod det att jag tankat 40.52L.
Färddatorn skall man alltså lita på.

Sök