volvo 740 dör efter hundra meter laddlampa lyser svagt..

Honda_Legend
6 mars 2010 · 6 Inlägg

Tjena

jag har ett problem med min 740. Jag skule åka till jobbet igår och bilen startade hur fint som helst tills jag kom ca 500meter så börjar laddningslampan lysa väldigt svagt fast bilen gick hur fint som helst i ca 200meter till innan den dog.
Bilen var stendöd det gick inte att starta den med startkablar. jag ställde bilen i 8 timmar. jag kom tillbaka till bilen och provade och då startade bilen och gick ca 100meter innan den dog igen och var stendöd som innan.

vad kan det vara?
batteriet är en dag gammalt
jag funderar på generatorn, så jag ska gå ut med multimetern och kolla de.

tacksam för hjälp.
ha d

katastrofdålig rubrik, redigerad till bättre  //mod

Turbojesus Flickspanare
6 mars 2010 · 728 Inlägg

När du startade den efter 8 timmar, var det full kraft i batteriet då?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Drönirettab
6 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Honda_Legend skrev:
batteriet är en dag gammalt

Vad är orsaken till att bilen har nytt batteri, blev det något fel innan bytet eller var batteriet helt enkelt gammalt och slitet?

En sån här sak kan kanske bero på fel i det nya batteriet, sånt kan även hända med splitternya batterier. smile

Senast redigerat av Drönirettab (6 mars 2010)

JimmyAndersson
6 mars 2010 · 1 679 Inlägg

sitter inte kabeln lite klapp vid batteriet då?big_smile
Vart så på min förut smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Honda_Legend
6 mars 2010 · 6 Inlägg

Gaijin skrev:
När du startade den efter 8 timmar, var det full kraft i batteriet då?

nu var det inte jag som hämtade bilen efter 8 timmar utan min flickvän. Hon säger att den startade utan problem som vanligt och de kändes som batteriet hade full kraft

Honda_Legend
6 mars 2010 · 6 Inlägg

Drönirettab skrev:

Honda_Legend skrev:
batteriet är en dag gammalt

Vad är orsaken till att bilen har nytt batteri, blev det något fel innan bytet eller var batteriet helt enkelt gammalt och slitet?

En sån här sak kan kanske bero på fel i det nya batteriet, sånt kan även hända med splitternya batterier. smile

Jag trodde att de var fel på batteirt och därför köpte jag ett nytt

Drönirettab
6 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Menar du att bilen betedde sig likadant innan du bytte batteri?

Honda_Legend
6 mars 2010 · 6 Inlägg

Drönirettab skrev:
Menar du att bilen betedde sig likadant innan du bytte batteri?

Japp

Kriillee
6 mars 2010 · 110 Inlägg

sådär var min 745, min 760 och min 744 ocksåtongue laddrelät i generatorn som börjar säga upp sig, iaf det som blivit bytt i mina tre, och sen har dom gått hela tiden!!
eller ja, den i 745an brann upp sen, men den fick jobba lite för mkt..

snabbaste och lättaste är att kasta på en ny generator:P

Drönirettab
6 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Har du hunnit mäta laddspänningen från generatorn än?

Eftersom bilen inte ens gick att starta med startkablar, men att den efter ett antal timmar startade på vanligt sätt, så låter det ju som kabelglapp i batterikablar eller nere vid startmotorn. Fast laddlampan borde inte lysa vid såna tillfällen förstås, ifall det inte rör sig jordproblem kanske. hmm

Kolla upp båda batterijordkablarna ordentligt, ta loss dem i båda ändar och kika noggrant så att inte det är sönderärgat "inuti" själva batterikabelskon eller att det är rostigt där kabeln sitter fast i karossen. Sånt händer ibland, det kan se bra ut men vara nästan helt sönderärgat precis där kabeln sitter klämd inuti batterikabelskon.

Passa även på att inspektera pluskabelskon likadant när du ändå håller på. smile

När motorn inte startar så kan du mäta spänningen på själva batteripolerna vid startförsöket, sedan flyttar du minusmätpinnen till motorn och försöker starta motorn igen. Då ser du om det är stor skillnad i spänning, vilket betyder jordkabelproblem.

Senast redigerat av Drönirettab (6 mars 2010)

Honda_Legend
8 mars 2010 · 6 Inlägg

jag gick ut med nyladdat batteri och bilen startade skitbra och tog en liten sväng med den och den gick som en klocka.
Jag mätte spänningen och det låg på ca 11 - 10volt, vilket är för lite.
så jag lutar åt att det kan vara generatorn? eller vad säger ni?

Drönirettab
8 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Mätte du spänningen på batteripolerna eller vid generatorn?

Oavsett så var det alldeles för låg spänning iaf, det ska ligga på runt 14-14,4 V när motorn är igång och generatorn laddar. smile

Honda_Legend
8 mars 2010 · 6 Inlägg

jag mätte på polerna. så tog jag ut kolen och kollade och en av dom 2 stiften var sotig på slitytan

Drönirettab
8 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Kolla hur det ser ut på släpringarna inuti generatorn, som kolen ligger emot. Är de väldigt slitna och repiga så bör du byta generator.

Starta motorn och mät spänningen igen när du har fixat till kolet och satt tillbaka allting, mät både på generatorn och på batteripolerna. smile

Är det stor skillnad i längd på kolen, dvs är ena kolet betydligt längre än det andra?

Senast redigerat av Drönirettab (8 mars 2010)

850_bruden
8 mars 2010 · 20 Inlägg

enklast att kolla om bilen inte laddar är att starta bilen ta bort minus pol lr pluspol.. dör bilen då så laddar den inte..

It´s my way or the high way
vagermo
8 mars 2010 · 26 Inlägg

byt kolen i generatorn innan du gör något annat! de e garanterat felet

Nissan skyline r33 "black betty" (1994)
vagermo
8 mars 2010 · 26 Inlägg

kolen kostar inte mer än en 100ing och de kan man byta med händerna bundna

Nissan skyline r33 "black betty" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang