B230a avgassmäller men startar ej.

Alexarn
8 mars 2010 · 73 Inlägg

Min problemförti startar inte nu och tänkte kolla me er om ni har nån aning varför smile

Den slutade ladda för en tid sedan då det blev något knas med antingen generatorn eller kabelhärvan efter jag hamna i ett dike fullt med snö.
Så en dag när jag var påväg hem så dog den så bogserade hem den och dagen efter hade vattnet fryst i kylaren,slangar,vattenpump osv. så jag hälde kokande vatten och tog bort ALL is och fyllde på med glykol och nu startar den ej!

När man vrider på tändningen så smäller det i röret men den tänder ej, svarar inte heller på startgas.
Så om någon har nån idé så var inte blyga wink

mvh

Volvo 945 Turbo "Sparrisen" (1995)
Louksor
8 mars 2010 · 1 915 Inlägg

Har du kollat så det finns gnista på alla tändstift ?
Kommer det fram bensin till förgasaren ?

Låter som det är nåt med gnistan, då den inte ens tänder på startgas..

Kolla tändstiften först, sen kolla så fördelare & rotor är i bra skick, kolla även tändkablarna.

Kan även vara nåt fel på tändspolen och tändmodulen, om den inte får gnista.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
wistfors Performance meck
8 mars 2010 · 342 Inlägg

kamremen som kugat över?

Mvh viktor

JonR
8 mars 2010 · 3 259 Inlägg

Förmodligen har du fått in vatten nånstans( hällde du vattnet utanpå motorn också?), mest troligt i fördelarlocket, plocka isär det och torka rent, blås rent lite här o där med tryckluft tex i fördelare, elkontakter osv...

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (8 mars 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Xuri One Man Clan
8 mars 2010 · 4 287 Inlägg

om den smäller  i avgassystem så har du ju gnista fast vid fel tidpunkt, kolla om kamremmen sitter rätt, gör den de så har kanske rotorn gått åt helvete.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang