2646
Sök

Volvo 850, 92a Startar EJ vanligt, går igång med startgas i luft....*LÖST*

3 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
Hej!

Först FORDONSDATA

Fabrikat:    VOLVO
Modell:    850 Serie
Typ:    2.5 20V
Årsmodeller:    1992

Problem:

Bilen gick hur bra som helst men sen helt plötslig efter 20m körning tvärdog den.
Allt verkar går runt i motor som det ska och så när man försöker starta det är mer som att den inte tänder eller nåt.

Sprutade in startgas i luftintaget efter tips och får då igång bilen på en gång men bara ett par sekunder, den dör så fort gasen tar slut verkar det som.

Bilen har fått många nya delar under sommaren 2009 så som koppling, växellåda och diverse motordelar som behövts bytas så allt är i bra ordning förutom detta problem som nu uppkommit. Har för tillfället inte råd att lämna in på verkstad för att få det åtgärdat så hoppas mycket här i form av hjälp.

Vet ni vad det kan vara  för fel och om ni har tid att skriva en lite guide om hur jag går tillväga för att byta/laga/lokalisera delen/felet skulle jag bli mycket glad.

Tack på förhand
S
Senast redigerat av E3xX (9 mars 2010)

Elektriker
139 Inlägg
17 december 2009
du har bränsle i va??

(min far hade, på en saab uffersig, men efter byte av bränslepump så sög pumpen högre upp, dvs han kan inte ha under 10L i tanken, för då börjar den hacka)

kolla att det kommer bränsle är mitt tips..

vet inte riktigt, men borde gå:
ta o tryck på tändningen, sen trycker du på höger sida av fördelningsröret, där ska det finnas en liten ventil(typ "cykelventil"), sprutar det bränsle så finns det tryck..
(det sprutar inga 10L över dig, utan en liten stråle, tror det ska ligga runt 2-2,5bar i tryck)

mvh Freddah850

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

3 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
Hej!

Ja, jo har kollat bränslet, och lagt i mer än 12 liter sen stoppet så över 10l finns det. Dessutom har låg nivå på bränslet inte varit något problem tidigare.

Trycka på höger sida av fördelningsröret, jag vet typ var motorn sitter och vart man tankar. Skämt åsido, vet lite mer men inte var fördelningsröret sitter eller vad det är. Kan du specificera lite mer skulle jag bli tacksam.

Jag kröp under bilen på passagerarsidan och hittade en "tub" efter lite läsning på nätet tror jag mig funnit bränslefiltret. Jag plockade bort slangarna på den sidan som är efter själva filtret och bad sedan en kompis starta, tänkte om det var bränslepumpen och ville se ifall det kom nåt där.

Det hände inget, inget bränsle kom ut ur filtret. Ska det göra det när man försöker starta bilen?

MvH
Sebbe

1 043 Inlägg
19 december 2009
Ja det skall komma bränsle, kolla om det kommer fram ström till bränslepumpen.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 december 2009
kolla kamaxelgivaren och impulsgivaren svänghjul

när de kronglar så brukar de kunna gå skit bra sen bara tvär dö sen inte gå igång sen nångång funkar de igen och ibland inte alls ..

då dessa är vanligt fel på de gammla modellerna så skulle jag kolla dom först
och när dessa kronglar har man varken gnista lr soppa fram då systemet spärrar allt sånt
Senast redigerat av MrEricsson (19 december 2009)

3 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
Tja!

Tack för svaren, har inte haft tid med bilen förrän nu.

Felet berodde på att den ena (röda) sladden som ger ström till bränslepumpen var av precis vis själva "hållaren" (stor vit plastpryl) som själva bränslepumpen sitter i.

Ny sådan kunde enbart beställas från Volvo för ca 4000kr, så detta var inte ett alternativ.

Löste problemet genom att byta ut hela röda sladden från själva kontakten vid pumpen fram till kontakten i bagageluckan (bakom skyddsplasten på höger sida).

Bilen gick igång på en gång efter detta.

big_smile

Sök