Audi a4 1,9tdi (remmar)

Ricco_audi
7 mars 2010 · 8 Inlägg

hej har problem, min bil vill äta upp mina drivremmar, varför undrar jag. Och hur ska jag göra? snälla behöver hjälp. P.s har bytt dom flera gånger.

Senast redigerat av Ricco_audi (7 mars 2010)

Audi avant 1,9 Tdi "projekt" (1998)
snurbo_diesel Egen företagare
7 mars 2010 · 864 Inlägg

du har nog en remskiva som är kass.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
7 mars 2010 · 2 252 Inlägg

koll om remspännare är kass i lagret, eller nått stödhjul till remmen som lagret börjar vara dåligt i osv..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
jojje123
10 mars 2010 · 10 Inlägg

3 altenativ:
1 . Remspänningsdämparen är kass. Antingen sned eller att den är odämpad och remmen hoppas så in i helsike. Bara att byta oavsett vilket.

2 . De flesta a4-dieslar har ett generatorhjul med frihjul. Sitter det ett plastlock på generatorhjulets framkant (eller har gjort) så är det modellen med frihjul. Finns inget spår att sätta fast ett lock på så är det modellen utan frihjul. Har för mig att frihjul är svart och utan så är det lite gul-eloxerat.
Ta av remmen från generatorn och kör in en skruvmejsel i generatorn så du kan hålla emot den. Försök vrida generatorhjulet lite försiktigt. På ena hållet ska den greppa och på andra hållet ska den gå nästan fritt.
Detta pga stora varvtalsskillnader (acceleration/retardation) mellan tändningarna.

Alternativ 3:
infästningsskruvarna till generatorn. Där sitter löpande distanshylsor mellan generator och fäste. Dom är inpressade i generatorn o är bara en ca 20mm stor cylindrisk hylsa med 8mm hål i.
Dessa brukar fastna i generator så dom inte löper alls. Lossa en skruv åt gången o se om det blir en glipa mellan distanshyla och generatorfäste. Blir det det så dras generatorn in snett när man spänner åt generatorn. Demontera generatorn, spraya på rostlösare och knacka hylsan lite fram o tillbaka. Använd inte våld för då spricker generatorörat. I landet lagom hamrar man lagom. Använd den långa generatorskruven som dorn. Skruva på en mutter ca 1 cm så styr utstickande skruv så att den unte kasar utanför.  Sitter den så hårt att den inte går att knacka så pressa den i skruvstycke. Använd hylsor till hjälp. Håll absolut inte emot på örat mittemot om sådant finns utan endast på det örat hylsan sitter i.


remspänningsdämparen kan du inte byta utan att lyfta fram fronten.
Generator samt rem går att byta utan att ta fram fronten men det är pilligt.
Oavsett vilket så måste den lyftas olch plasten undertill måste av för att komma åt att släppa ac-remmen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang