4363
Sök

Osäker på om min magnetventil fungerar - Saab 9000 2.3t -97

Large Cap
1 816 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
Har lite funderingar kring min MV.
När man tar bort kontakten till magnetventilen så ska turbon ladda ca 0,45bar, alltså glt, eller har jag fel?
Jag var ut och testade nyligen att dra ut kontakten till MV för att kolla mitt glt och då laddade turbon 1,2bar, precis som den gör när kontakten är inkopplad till MV.
Någon som vet om det ska vara så här eller om det är fel och isf, vad man kan göra åt det?
Tack på förhand!

7 281 Inlägg
18 september 2009
Kan ju vara så att MV'n gick sönder för tidigare ägare och valde då istället att vrida upp stången på wastegaten istället.

Large Cap
1 816 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
Okej, så pass!
Det låter i allafall ifrån MV, typ ett snabbt klickande ljud.
Går det i värstafall att köra utan MV och bara sätta en vakumslang mellan kompressorhuset på turbon och WG:n, så bestäms laddtrycket via WG:n som på te.x. en 940 turbo?

7 281 Inlägg
18 september 2009
Varför inte använda en magnetventil?
Då får du rätt laddtryck samt att om bilen spikar eller av andra orsaker går dåligt så kan datorn sänka laddet, bl a, för att rädda motorn.

Men ja, du kan köra utan om du vet vilket laddtryck du inte ska överstiga.

Large Cap
1 816 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
Ja, helt sant! Tänkte bara höra om det gick.
Hur felsöker man om MV fungerar eller inte?

7 281 Inlägg
18 september 2009
Om du har tillgång till en annan MV så kan du låna och prova den.
Annars har jag för mig att jag läste att man kunde ohm-mäta den.

Ska leta upp vart jag läste det.
Hur kontrollerar jag att magnetventilen fungerar?
För att felsöka magnetventilproblem kan du själv göra några enkla tester:
1. Du skall kunna blåsa och suga i "W" och "C" men inte i "R".
2. Mät resistansen mellan stiften i magnetventilens kontaktdon för att verifiera att spolarna i ventiler är ok:(Detta gäller T5:ans MV (Art.nr 7485576)

Stift 1 och 2 = 3 ohm +/- 1 ohm
Stift 2 och 3 = 3 ohm +/- 1 ohm
Är någon av spolarna trasiga finns det risk att även styrdonet är trasigt.

3. Du kan också passa på att kontrollera att du har spänning fram till magnetventilen. Verifiera detta genom att mäta spänningen mellan mittenstiftet (2) och någon bra jordpunkt.

Min magnet ventil går sönder i ett,vad beror detta på? Mätvärdena stämmer, men det funkar inte.
Inte osannolikt att du har fel på din styrbox. Se bl a denna tråd om hur man mäter upp drivsteget (som är det som pajar magnetventilerna)

Taget från en FAQ på saabturboclub.
Senast redigerat av Brains (18 september 2009)

Large Cap
1 816 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
Tackar!!

7 281 Inlägg
18 september 2009
Får du det inte att fungera kan vi säkert ordna upp något så du kan prova med min så märker du om det blir någon skillnad.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
19 september 2009
Om du sätter en slang mellan kompressor och WG så kommer den bara gå på GLT om allt e schysst för det beror på fjäderns styrka i WG sen om nån har varit och pillat på stången då kan vad som helst hända...

//Per-Arne

Roboo
19 september 2009
Kan passa på att låna tråden lite snabbt, hoppas det går bra för TS.

Jag hade en 9000t 85a förut men jag sålde den till en kompis men han undrar över några saker.

Har två boxar till den. En är chippad och en original. Om man stoppar i originalboxen så klickar MV snabbt, men helt tyst med den chippade.

Är det boxen som är trasig?

Testade även att starta utan box alls och då var den tyst.

Kan kanske vara samma fel som för trådskaparen att boxen krånglar?

16 Inlägg
11 mars 2010
ja har en 9000 2.3t -91.
var sitter apc boxen?
verkar som ja har nån vajsing med min med. ibland laddar den bra ibland för bra och ibland inget alls.
kan de va magnet ventilen eller apc boxen?

Sök