Vilket spackel är bäst?

MeckaoskrUa
11 mars 2010 · 19 Inlägg

Undrar om det finns någon erfaren som kan hjälpa mig. Behöver lite hjälp med att välja rätt spackel till bilen finns en del att spackla och glasfibra. har skickat till 2 lackfirmor och dom sa det att Wurth polyesterspackel är vad dom andvänder. Vet en del om det som att spackling över 2 mm spricker oftast och att det är väl glasfiberspackel man ska köra med vid tjockare lager men vill endå fråga någon som håller på mycket med det.  Tack på förhand=)

Your soul is mine!
Volkswagen Corrado G60 "Corradon" (1991)
Twinkie
12 mars 2010 · 70 Inlägg

har jobbat med både spieshecker och plasticpadding med det senaste så föredrar jag pp2000.. med det kan du bygga mer än 2mm utan problem... tror helt ärligt inget spackel spricker redan vid 2mm om du har gjort rent osv.
speishecker spacklet är mycket lätt arbetat, mycket "lösare" lättare att slipa= lättare att slipa för mycket.. jag är ett fan av pp2000.

Men ska du bygga upp så använd glasfiber under lika bra.. plastic padding har en bra där med.

MeckaoskrUa
13 mars 2010 · 19 Inlägg

okok ska kolla upp det. låter kanon, har du använt det på bilar där du inte fått sprickningar?

Your soul is mine!
Volkswagen Corrado G60 "Corradon" (1991)
Krigge
13 mars 2010 · 27 Inlägg

Ska du göra tjockare spacklingar använd stålspackel.Måste dock slipas inom 24 timmar annars bllir det för jobbigt att syssla med.Har du frågor ang lackering.hör av dig via pm.Äger en billackering så jag vet

MeckaoskrUa
15 mars 2010 · 19 Inlägg

okok låter kanon och vad e det för lackfirma? och hur mkt skulle det kosta för en lackering ungefär?

Your soul is mine!
Volkswagen Corrado G60 "Corradon" (1991)
KHRacing
15 mars 2010 ·

kan säga att flera kända bilbyggare än du hade kunnat tänka dig, kör med Biltemas grejjer.

schnauz
15 mars 2010 · 1 758 Inlägg

Kör på polyesterspackel, glasfiberspackel har man till plastbåtar och sånt trams.
Spackel bör man inte lägga mer än 1 millimeter, har man djupare dalar än så är man inte färdig med underarbetet.

Senast redigerat av schnauz (15 mars 2010)

Torlejf Bilvårdstönt.
15 mars 2010 · 1 109 Inlägg

schnauz skrev:
Kör på polyesterspackel, glasfiberspackel har man till plastbåtar och sånt trams.
Spackel bör man inte lägga mer än 1 millimeter, har man djupare dalar än så är man inte färdig med underarbetet.

Du lever kvar på den gamla tiden då folk byggde om sina bilar med plåt. smile

Idag skulle jag tippa på att det inte finns en enda bil på Elmia (räkna bort delen med fina gamla bilar, som för övrigt är bäst på hela Elmia) som inte har mindre än 1 mm med spackel.

Glasfiberdelar..

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Tommy_P
15 mars 2010 · 396 Inlägg

KHRacing skrev:
kan säga att flera kända bilbyggare än du hade kunnat tänka dig, kör med Biltemas grejjer.

stenhårt att slipa, oavsett sort.

körde med roberlo multiextender i mitt motorrum på 960in...gillade det, var lättslipat och lätt att lägga ut

schnauz
15 mars 2010 · 1 758 Inlägg

Torlejf skrev:
Du lever kvar på den gamla tiden då folk byggde om sina bilar med plåt. smile

Idag skulle jag tippa på att det inte finns en enda bil på Elmia (räkna bort delen med fina gamla bilar, som för övrigt är bäst på hela Elmia) som inte har mindre än 1 mm med spackel.

Glasfiberdelar..

Mvh. David.

Anser inte att det ska behövas mer spackel än så, oavsett material. Behöver man lägga fem millimeter spackel för att få en skarv snygg, då bör man göra om skarven från grunden. Sen är det ju förstås olika petigt på olika ställen. Är det t.ex. en täckpanel till inredningen som man plastat lite på och som ska kläs in så är det kanske inte lika noga som med t.ex. karossdelar.

Det jag ville poängtera är hur som helst att det i slutändan oftast lönar sig att lägga ner ordentligt med tid på själva grunden, istället för att lägga ett tjockt lager spackel och riskera att det t.ex. spricker eller sjunker med tiden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang