1736
Sök

Volvo 850, 2.5 SE låg tomgång efter man gasat

136 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
Tja..

Köpte mig en 850 för 2 veckor sen nu, och har nu fått ett "problem"

Bilen har gått c:a 31200mil o fick service i sommras(servicebok borta, men ligger kvitto från Skruvat.se)

Bilen gick jättebra först o sen för ett par dagar sen så märkte jag att när man körde o kom fram till rödljus o tryckte ner kopplingen när bilen väl stod stilla(jag är duktig o motorbromsar rätt mycket tongue)
Iallafall, när jag trycker ner kopplingen så går tomgången ner till c:a 600rpm och sen tar de typ 1.5 sekund innan den kommer upp till c:a 900rpm igen..

Jag har 1 månads "körgaranti" på bilen eftersom jag köpte den från en bilförsäljare.. Så jag kan köra tillbaka med den om jag vill - men de är ju en försäljare(kanske skojare rent ut sagt) och då säger han kanske att de är nått annat o de är jag som åstadkommit de själv o då gäller inte garantin..
Visst, bilen funkar som de är nu.. men det är ju inte särskilt kul om den skulle gå åt helvete dagen efter garantin går ut.. och detta är ju ändå ett "problem" som ännu inte blivit ett så allvarligt problem(enligt mig!)

Jag har ändå köpt en bil för 15000 i bra skick(enligt försäljaren - inte i befintligt skick alltså!) och då ska den vara i bra skick! wink

Så nu undrar jag - vad kan va fel?
Jag kan göra mycket själv, är utbildad bilmekaniker så jag pillar o sånt gärna(på lättare saker) när de börjar bli svårare o de ligger kostnader bakom jobben så är det dags för bilförsäljaren o ta över o åtgärda det - anser jag wink

Tacksam för alla svar!
(ja, batteriet har blivit urdraget 2ggr tillochmed, men jag har kört c:a 10mil sen sist de blev urdraget nu så det borde väl ha ställt in sig rätt igen? eller måste de verkligen stå på tomgång också?)

1 043 Inlägg
14 mars 2010
Rengör spjällhuset och se om det hjälper.

1 878 Inlägg
14 mars 2010
SweeXic, börja med att plocka av Tomgångsmotorn (sitter med gasspjället) och smörj upp den med 5-56 eller liknande. Jag hade precis samma problem på min gamla 850. Då var det bara till att smörja upp den.
Men ta gärna en extra titt på vakuumslangarna då dessa kan bli torrspruckna och det genererar till att den kan dra tjuvluft.

169 Inlägg
15 mars 2010
Frozen1985 skrev:
SweeXic, börja med att plocka av Tomgångsmotorn (sitter med gasspjället) och smörj upp den med 5-56 eller liknande. Jag hade precis samma problem på min gamla 850. Då var det bara till att smörja upp den.
Men ta gärna en extra titt på vakuumslangarna då dessa kan bli torrspruckna och det genererar till att den kan dra tjuvluft.

Instämmer, hjälpte polaren med sin 850 i somras. Den dog på tomgång. Det räckte med att rengöra tomgångsmotorn med lite bräkleen och smörja upp den med 5-56.

Mvh Mattias

136 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
Tack för svaren..

Problemet är nu löst smile

Gjorde rent spjällhuset, va fullt med massa skit..

Sen när jag drog igång bilen så gick den väldigt oroligt på tomgång.. men jag drog av pluskabeln o vänta nån minut o sen starta jag bilen igen o sen har den gått rent hela tiden! smile

men! jag har ett liitet problem, är det vanligt och "okej" att oljan på oljestickan blir typ "motorolje-vattnig"?
Så grå/beige aktig?

Tar jag av påfyllningslocket är där inget sånt äckligt, de är bara på oljestickan..
Har en kompis som har en V40 som hade samma på sin, så han bytade olja men oljan som kom ut va helt svart och sen när han hade fyllt på nått så såg stickan ut så äcklig ändå(tydligen :S)

552 Inlägg
16 mars 2010
SweeXic skrev:
Tack för svaren..

Problemet är nu löst smile

Gjorde rent spjällhuset, va fullt med massa skit..

Sen när jag drog igång bilen så gick den väldigt oroligt på tomgång.. men jag drog av pluskabeln o vänta nån minut o sen starta jag bilen igen o sen har den gått rent hela tiden! smile

men! jag har ett liitet problem, är det vanligt och "okej" att oljan på oljestickan blir typ "motorolje-vattnig"?
Så grå/beige aktig?

Tar jag av påfyllningslocket är där inget sånt äckligt, de är bara på oljestickan..
Har en kompis som har en V40 som hade samma på sin, så han bytade olja men oljan som kom ut va helt svart och sen när han hade fyllt på nått så såg stickan ut så äcklig ändå(tydligen :S)

Kan vara kallslam på stickan, dvs. fukt. Inget att tänka på så länge oljan är svart/brun och fin vid tappning.

Sök