1719
Sök

Byta kopplingswire på en golf.

484 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Bil: Golf 2 CL
Årsmodell: -84
Miltal: ~10 000

Hej, hade lite otur häromdagen, hade varit på ett möte och på väg hem skulle jag växla ner innan en vägbula, då går kopplingswiren av och jag blir ståendes intill vägkanten. Som tur är har man en snäll far som åker från jobbet och bogserar hem bilen åt en.

Jag vet inte hur man byter en sån wire.

Frågan:
Någon som har gjort detta och kan uttala sig om det är svårt eller inte?

Kan inte så mycket om hur en bil är uppbyggd eller hur man ska säga men jag är rätt så händig och envis.
Min pappa kan betydligt mer än mig och jag vet att han är sugen på att försöka hjälpa mig men vill kolla här i alla fall innan jag börjar skruva och dona.

Föddes till att älska Volvo.

211 Inlägg
17 mars 2010
Försöker komma på hur man ska förklara hur man byter men det var inte lätt.
Det är iallafall inte svårt. Börja vid pedalen och följ till framför vxl-lådan där den slutar men ett fäste och en räfflad gummi damask. Kommer inte ihåg hur det såg ut på golfen men wiren går från pedalen genom torpedväggen där det sitter en gummiring som skyddarwiren fram i motorrummer genom några clips. Wiren sitter ju i ett plast hölje som slutar med ett fäste som sitter vid vxl-lådan och wiren går fram till en arm som trycker kopplingen.
Men det bästa är att försöka följa wiren och se hur den sitter och sätta den nya på samma sätt. Det är inte svårt och kräver inga direkta kunskaper.

Sök