1411
Sök

Oljetrycksproblem b230FT

Jävel
2 018 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
Tja,

Jag körde ras på min motor för ca 1000 mil sedan, så bytta jag vevaxel,stakar och alla lager och packningar och så gjorde jag rent oljepumpen ordentligt.

Efter det så händer det att oljetryckslampan blinkar till när man släpper gasen eller står på tomgång.
Om man kör bilen hårt så lyser lampan på tomgång. men om man bara ökar från 800 varv till 1000 så slocknar den direkt.

Jag trodde att det var givaren det var fel på, så jag bytte den idag, men det hjälpte inte.

Så nu till frågorna..

Vad kan det vara för fel?

Om det är pumpen som är felet, sitter de då samma pump i en vanlig b230a, eller f, en likadan motor utan turbo alltså?.. För jag har ett par sånna hemma som jag skulle kunna ta pumpen ifrån.

Tacksam för svar.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Motborgare
1 099 Inlägg
29 januari 2010
Kolla så att du inte har fått bensin i oljan, bara.

-- K

Jävel
2 018 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
Kolla så att du inte har fått bensin i oljan, bara.

-- K

Okej, ska kika imorn, hur ser jag de bäst, o vad skulle det kunna tyda på?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
30 januari 2010
Det känner du, om den luktar bensin... Hur långt har den fått gå sen du bytte oljan sist? Kan även vara kan även vara tryckreduceringsventilen i oljepumpen som inte funkar ordentligt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 januari 2010
kollade du spelet med "nya" vevaxeln å nya lager i denna spisen ? ett dåligt lager släpper ju igenom mer olja än de borde å ger lägre oljetryck på lågt varv tex.

Jävel
2 018 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
henke_99 skrev:
Det känner du, om den luktar bensin... Hur långt har den fått gå sen du bytte oljan sist? Kan även vara kan även vara tryckreduceringsventilen i oljepumpen som inte funkar ordentligt.

Okej, så enkelt:). mjaa, 800 mil ungefär, men oljan ser fin ut o så. Aha, där ser man, något att titta på.

Jävel
2 018 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
Xuri skrev:
kollade du spelet med "nya" vevaxeln å nya lager i denna spisen ? ett dåligt lager släpper ju igenom mer olja än de borde å ger lägre oljetryck på lågt varv tex.

Nej det har jag inte gjort, hoppas att det inte är något så avancerat hmm är inte så taggad på att plocka ur motorn nu igen..

Jävel
2 018 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
HITTAT FELET.

idag skulle jag byta oljepump för att se om det blev bättre, jag plockade då ner den gamla oljepumpen och såg att en utav de två O-ringarna till den satt lite snett och hade blivit skadad.

Nu monterade jag dit en annan pump med fräscha sånna O-och har nu fullt normalt oljetryck igen.

Sök