1723
Sök

Tickande ljud från motor, MB 190D 2,5

2 072 Inlägg
15 mars 2010
tipps är att köra in bilen o få den kollad.. då slipper vi gissa som yra höns smile

Sandzoo i da house

Musiker
472 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Jo, den ska in på verkstad på onsdag, ska be han felsöka då!
Tack för din hjälp iallafall!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Musiker
472 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Missljuden är nu åtgärdade, tomgången återställd (nedställd) och motorn går nu så tyst och fint en Dieselmotor kan göra! big_smile
Ska erkänna att jag var bra nära att lägga upp en film så ni får höra! lol
Jag tog hjälp av en bilskruvare jag har förtroende för som löste problemet på följande vis:

Motorsköljning med PROTEC Engine flush, art.nr. 1001 samt byte av olja till Mobil 2000 10W-40 delsyntet och byte av oljefilter.
Därefter tillsattes även PROTEC Oil booster, art.nr. 1301.

Byte av bränslefilter och förfilter samt tillsats av PROTEC Diesel system cleaner art.nr. 1201 direkt i bränslefiltret.

Känns ungefär som han bytt motor på bilen när man kör varför jag varmt rekommenderar dessa produkter!
Tänk vad "bara" lite kemikalier kan göra ändå!

Visserligen hade jag alldeles rätt i att kamkedjan snart bör bytas, men det skulle inte bli så dyrt, 2-3k inkl. material på nämnda mekanikers verkstad! smile
Senast redigerat av Ras_J (18 mars 2010)

;)

2 072 Inlägg
18 mars 2010
Ras_J skrev:
Missljuden är nu åtgärdade, tomgången återställd (nedställd) och motorn går nu så tyst och fint en Dieselmotor kan göra! big_smile
Ska erkänna att jag var bra nära att lägga upp en film så ni får höra! lol
Jag tog hjälp av en bilskruvare jag har förtroende för som löste problemet på följande vis:

Motorsköljning med PROTEC Engine flush, art.nr. 1001 samt byte av olja till Mobil 2000 10W-40 delsyntet och byte av oljefilter.
Därefter tillsattes även PROTEC Oil booster, art.nr. 1301.

Byte av bränslefilter och förfilter samt tillsats av PROTEC Diesel system cleaner art.nr. 1201 direkt i bränslefiltret.

Känns ungefär som han bytt motor på bilen när man kör varför jag varmt rekommenderar dessa produkter!
Tänk vad "bara" lite kemikalier kan göra ändå!

Visserligen hade jag alldeles rätt i att kamkedjan snart bör bytas, men det skulle inte bli så dyrt, 2-3k inkl. material på nämnda mekanikers verkstad! smile

bra att de löste sig.. vart hittar du de kemikalier? art nr i vilken affär/mack

Sandzoo i da house

Musiker
472 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Jo kemikalierna hade han i lager, och artikelnumren är tillverkarens vad jag förstod...
Tänkte jag skriver upp dem här ifall någon har liknande problem! Har nämligen försökt med ALLT MÖJLIGT sådant som finns på macken/reservdelsaffären men inget har fungerat tillfredsställande, detta var något helt annat!

Sedan hade han ett additiv till kylarvätskan som fick tyst på min skrikande vattenpump! Han tyckte det var synd att byta den då den varken glappar eller läcker! Den heter Omega kylartätning/smörjning art.nr. 101, och kostade 225.- istället för en ny pump som hade gått på över 1000.-!!!

Får säga att jag är rätt nöjd med mitt besök på bilverkstaden! big_smile
Senast redigerat av Ras_J (18 mars 2010)

;)

Sök