2331
Sök

SAAB 9-5 2.0 -98 blåryker!

8 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
• Bilmodell
SAAB 9-5 2.0t

• Årsmodell
1998

• Miltal
~10k

• Modifikationer på bilen
Original.

• Hur yttrar sig felet?
Den har börjat blåryka ur avgaserna nu på senaste tiden, så mycket som jag fattar så läker den alltså olja någonstans in i bensinen.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Problemet är hela tiden, från start till stopp, oavsett varm eller kall motor.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Jag är ingen höjdare på bilmotorer men är inte helt bakom flötet heller. Men ingen felsökning har gjorts hittills..

Så ja, jag startar denna tråd i hopp om lite hjälp om vart felet kan sitta.
Vad kan man göra för generell felsökning? Vilka delar är det oftast som orsakar detta fel?
Packningar? Ventiler?
Kan ju tillägga att inga varningslampor eller så har triggats heller.

- Jag vet som sagt inte så alla tips och yttranden är välkomna!

Tack på förhand! cool
Senast redigerat av pjuke (17 mars 2010)

5 198 Inlägg
17 mars 2010
Möjligt turbo haveri

Vem uppfann biltema? :@
61 Inlägg
17 mars 2010
Det är nog lite mer än möjligt hmm

Bara att leta upp en ny turbo.

Tvivlare
2 266 Inlägg
17 mars 2010
Turbohaveri och/eller stopp i vevhusventilationen.

JÄTTEvanligt på dessa bilar, så du är inte ensam, om det är en tröst smile
Senast redigerat av MantaRobin (17 mars 2010)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

8 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:
Möjligt turbo haveri

Ptja alltså, för två år sedan ungefär så skar turbon ihop så den fick bytas.
Dock efteråt så har inte bilen varit densamma, den är mycket klenare nu och det är inget "tryck" längre när man kör plattan i mattan. Dock är det ju inte så mycket klös i lätt-turbosen som sitter i dessa bilar, men men kände av den förut i alla fall.

Det känns ju lite orimligt att en ny turbo har gått sönder igen?
Förra gången bolmade det vitrök under hela huven också, det är som sagt bara avgaserna som blåryker nu.

Men hur kan man kontrollera det då?
Kan man öppna den och kolla efter spår av olja som inte borde vara någonstans där inne eller vad?

Tack på förhand!cool

8 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
MantaRobin skrev:
Turbohaveri och/eller stopp i vevhusventilationen.

JÄTTEvanligt på dessa bilar, så du är inte ensam, om det är en tröst smile

Hur kan jag felsöka detta då? Det vill säga, hur kan jag säga att turbon läker olja, och vart sitter vevhusventilen?

Nej huva, jag har hört ganska många rövarhistorier om SAAB..... kör bilen mot min vilja ibland.

8 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Olsson-Aero skrev:
Turbon är högst troligen kass.

Hur ofta byts olja + filter?
Vilken olja använder du?

Garrets GT17 agg är ju ingen höjdare precis. Ska du köpa ett nytt så köp ett biltema aggregat. Håller garanterat längre än GT17. Söker du en orginal helt ny så skicka ett PM.

Jag skjuter mig själv om turbon har gått sönder igen, helt seriöst!! Det var ingen billig peng man fick lägga sist.....
Ja det är vanlig mineralolja, har kört ~100 mil sen senaste bytet, filter vet jag faktiskt inte. Det byttes inte för allt så längesedan i alla fall, kan nog ha varit i samband med senaste oljebytet.

Men kan man som sagt kontrollera detta på något vis? Så jag kan försäkra mig om vad som är fel.

AUTOTECH
762 Inlägg
17 mars 2010
Kan vara kolvringarna!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 mars 2010
det ska inte vara mineralolja det ska vara helsyntetolja i dessa motorer.....

sen att du inte vet när filtret byttes sist kan ju ha och göra med att gt17s52 turbon rasar då den är jättekännslig då det gäller smörjning..

dyrköpt läxa
Senast redigerat av azid (17 mars 2010)

2slow

8 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Ok ändring, jag sa fel...
Det är halvsyntetisk olja jag kör, och ja det går mindre än 1000 mil mellan mina oljebyten...

Men kan man återigen, kontrollera turbon på något sätt för att se att den är "trasig".
Typ att impellern glappar eller nåt? Om det är olja på något ställe där eller så...

1337
1 343 Inlägg
17 mars 2010
skulle lägga en röst på vevhuset..

I'm not a fighter, I'm a lover!

8 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Olsson-Aero skrev:
Om du känner på axeln så får den glappa lite upp och ner, vet ej exakt mått men inte överdrivet. Dock får det inte glappa "fram och tillbaka" om du förstår vad jag menar..

Ja precis, ska försöka kolla nu i veckan och återkomma med resultat.

Men säg att jag blir tvungen att köpa en ny då, vart kan man få tag i en som inte kostar skjortan?
Jag är bara ute efter någonting som kommer fungera och inte gå sönder, behöver inte vara det värsta på marknaden direkt...

8 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Xtravagant skrev:

Kan du precisera dig lite?

5 710 Inlägg
18 mars 2010
Xtravagant skrev:

Vevhuset alltså....det utrymmet mellan nederkant av cylindern ned till oljenivån.....hur skulle det kunna blåryka om man har fel där och vilken typ av fel skulle det kunna vara?

mvh jonas

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
18 mars 2010
Olsson-Aero skrev:
pjuke skrev:
Ok ändring, jag sa fel...
Det är halvsyntetisk olja jag kör, och ja det går mindre än 1000 mil mellan mina oljebyten...

Men kan man återigen, kontrollera turbon på något sätt för att se att den är "trasig".
Typ att impellern glappar eller nåt? Om det är olja på något ställe där eller så...

Om du känner på axeln så får den glappa lite upp och ner, vet ej exakt mått men inte överdrivet. Dock får det inte glappa "fram och tillbaka" om du förstår vad jag menar..

Precis. lättast att kontrollera detta är att demontera avgasröret.
Det kan oxo vara intressant all lossa utloppslangen på kompressorsidan (luft ut från turbon)
Rinner det av olja där eller att du har stort glapp.....är turbon problemet.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

8 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
Det kan oxo vara intressant all lossa utloppslangen på kompressorsidan (luft ut från turbon)
Rinner det av olja där eller att du har stort glapp.....är turbon problemet.....

mvh Jonas

Okej jag ska försöka kolla upp detta, jag vet dock inte alla delar på turbon du nämner men finns säkert någon sprängskiss på nätet man kan leta fram.

Tack för svaren!!

888 Inlägg
18 mars 2010
Rengjordes oljesilen i oljetråget när den nya turbon monterades?

5 710 Inlägg
19 mars 2010
pjuke skrev:
jonTe skrev:

mvh Jonas

Okej jag ska försöka kolla upp detta, jag vet dock inte alla delar på turbon du nämner men finns säkert någon sprängskiss på nätet man kan leta fram.

Tack för svaren!!

Kika här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=79293

mvh jonas

MVH Jonas
..............

Sök