2771
Sök

Volvo 240 går dåligt när den blir varm

Motherfucker
39 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Tjena! Har en volvo 240 från 88 med b230f motorn som börjar gå dåligt när den har fått upp lite temperatur.
Den har gått igång i någon vecka och gått bra mellan problemet men nu går den dåligt igen.

Den startar och går som den ska när den är kall och går fint ända tills ca 1/5 av tempmätaren, Då börjar den gå ryckigt, går att gasa upp den men det går lite jämnt och baktänder ut ur insuget.
Har mätt tändkablar, En var väldigt ärjad i kontakten mot fördelarlocket så bytte alla mot ett par sjysta.
Har bytt tändstift. Fördelar locket hadde lite små sprickor så den är bytt, rotorn såg sjyst ut. Förpumpen i tanken hadde lagt av så den är ny. Har bytt bränsle filter. Högtrycks pumpen låter iallafall men har ingen tillgång till en bränsle trycks mätare så vet inte om den kanske pumpar ''mindre'' än vad den ska? Har bytt temeratur givaren, Mätt att luftmassemätaren är sjyst.
Får felkoder på dålig bränsle/luft blandning i dellastområdet långvarig.
Och en på dålig bränsle/luft blandning kortvarig.
Skulle vara tacksam för lite nya idéer på vad som är fel wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 mars 2010
Har du Boch-systemet så har du en kallstartsventil på insugsgrenröret. Denna kan ha hängt sig.

Har du däremot GMs system (då har de en box längst fram till höger i motorrummet) så kan jag ej uttala mig då jag inte kan detta.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Motherfucker
39 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Tack för tippset smile Var ute för ett tag sen och märkte att luftregulatorventilen kärvade så ska se imorn om jag kan få igång den smile Får ta en titt på kallstartsventilen då också smile

Motherfucker
39 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
Går fortfarande dåligt sad testade kallstartsventilen och den funkade, Så ska mäta upp soppa trycket imorgon.
Kan det vara så att kallstart ventilen tillsäter tillräkligt för att bilen ska gå men att när den slutar spruta så får motorn för lite soppa?

Sök