Saab 9-3 SE -02, chippad, motorlampa lyser, fel kod = störningar på magnetventil!?

M2
8 mars 2010 · 111 Inlägg

Tjena

Köpte min bil förra sommaren och när jag köpte den så lös motorlampan och bilfirman sa att de var för att den var chippad, kollade upp de senare och de stämmde, men börjar bli trött på att den lyser hela tiden för att om de händer något allvarligare så kommer den fortfarande att lysa och jag kommer tro att det är pga att den är chippad. Fel koden jag fick när jag kopplade upp den var  "störningar på magnetventil" stängde självklar av felkoden men den tändes igen samma dag.

Någon som vet hur felet kan åtgärdas?

Med Vänliga Hälsningar

M2

Porsche 911 "Carrera 4" (1990)
hangman
8 mars 2010 · 2 174 Inlägg

bara för bilen är chippad ska inte lampan lysa. Det är något som inte står rätt till. Kan vara hur många problem som helst tyvär går inte säga direkt vad felet är eller hur man åtgärdar det. felsök magnetventilen kommer inte exakt ihåg nu vart man ska blåsa men man ska blåsa i en och plugga och grejer det ska inte läcka det kan du läsa dig till på saab forumen, Dumpventilen? är den bytt eller orginal? om den läcker får du felkod. Kabelbrott m.m ja det finns många möjliga fel tyvär

AeroMalm BMW fantast
8 mars 2010 · 1 172 Inlägg

testat att byta magnetventil? magnetventilen styr ju laddtrycket, så är det fel på den så blir laddtrycket fel för högt/lågt.  brukar ju inte vara hälsosamt för motorn att köras när den lyser. kan få fel bränsleblandning som kan ta skada på olika sätt beroende om den är för fet elr snål.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Xtravagant 1337
8 mars 2010 · 1 343 Inlägg

Spontant känns det som det kan vara dumpventilen iom att bilen är chippad, den har förmodligen gett upp.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Rock-Star
8 mars 2010 · 2 982 Inlägg

som aeromalm säger: byt magnetventil. billigt o bra. smile

M2
9 mars 2010 · 111 Inlägg

Tack för alla svar, dumpventilen är bytt till en bättre återcirkulerande. Ska kolla magnet ventilen i veckan, det konstiga är att bilen går hur bra som helst, och där är aldrig några problem med den. Kan det vara fel på vakumslangarna?

MVH
M2

Porsche 911 "Carrera 4" (1990)
saabgripen
9 mars 2010 · 50 Inlägg

kolla Lambdasonderna också

Sketstopp24v STREETRACER
9 mars 2010 · 892 Inlägg

kan juh vara så att den är "chippad" med T7suite och de som gjorde detta jobbet "tog bort" bakre lambdan?  hade oxå CE-lampan tänd innan när jag flashade min box o satte på 3" DP..

tar man bort den bakre lambdan ifrån mjukvaran måste man dra ur kontakten i motorrummnet smile


kanske borde snacka med dem som hade bilen innan o fråga var/hur den är "chippad"

Bmc Crew
M2
9 mars 2010 · 111 Inlägg

Det är mycket möjligt, för det sitter 3" hela vägen från turbon. Vilken kontakt är det som skall dras ut?

Porsche 911 "Carrera 4" (1990)
Revotech Pedal To The Metal
9 mars 2010 · 750 Inlägg

M2 skrev:
Tack för alla svar, dumpventilen är bytt till en bättre återcirkulerande. Ska kolla magnet ventilen i veckan, det konstiga är att bilen går hur bra som helst, och där är aldrig några problem med den. Kan det vara fel på vakumslangarna?

MVH
M2

Jag Hade en "bättre" Återcirkulerande i en likadan som din. ett tag. Där tändes motorlampan av dumpen. Bytte man tbx till Orginal och raderade koderna var de ok. Satte man i den "bättre" och gasade lite så tändes den igen. Bypassventil - Felaktig funktion. Kom inte ihåg vad koden var P210 eller P211 eller nåt?

Senast redigerat av Revotech (9 mars 2010)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
M2
10 mars 2010 · 111 Inlägg

Lampan har lyst med orginal också, tror inte att det har med den att göra...

MVH
M2

Porsche 911 "Carrera 4" (1990)
Sketstopp24v STREETRACER
10 mars 2010 · 892 Inlägg

M2 skrev:
Det är mycket möjligt, för det sitter 3" hela vägen från turbon. Vilken kontakt är det som skall dras ut?

Kolla om du har 2st Lambda inkopplade i ditt avgassystem..  har du inte det kan det även vara tvärtom om den är flashad , att personen i fråga har missat att stänga av den bakre lambdan
annars är det bara följa sladden från den bakre sonden o sen knäppa loss kontakten bara smile kontakterna sitter  till höger om insuget .

Dock skrev du om MV och det är ett hyffsat vanligt fel..
se först över ALLA vacum slangar o backventiler osv..

finns det inga fel där  så är det en ny MV som gäller smile

bara byta o se glad ut smile

MvH

Bmc Crew
frudiie
23 mars 2010 · 3 Inlägg

Hallå..

Undrar om det är non som kan hjälpa mig med en sak? Satte i open air kit från bsr idag i min 9-3 års 03 så efter ett tag började motorlampan lysa så släckte jag den men så började den lysa igen efter non minut också gick nördprogramet in och strypte motorn.

Mvh. Frudiie

Nissan Skyline gts "Snövit" (1995)
Pure Mångsysslare
24 mars 2010 · 162 Inlägg

Hej!
Vilken felcods nr är det Så ska jag hjälpa dig.

Maila gärna.  smile

Mvh Pure

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang