1655
Sök

Passat TDI -94 Trött bil, Turbo problem?

6 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
Tja!

Det är så att jag har problem med bilen. Bilen är otroligt långsam, ni anar inte. Den har problem att varva mer än 3000 rpm. Jag tror jag kan höra (men inte lika mycket som innan) turbon snurra och man känner att det finns mer effekt vid 2500 varv men knappt någon annanstans. Jag har försökta felsöka med hjälp av verkstadshandbok men vågade inte skruva loss turbon och kolla, dels sitter den så jäkla trångt samt att om jag tar bort den finns det risk att bilen bara blir stående. Men jag provade att ta loss röret från intercoolern till insuget så att det inte fick "turboluft" s.a.s. och då gick den bättre. Jag har också kollat, i den mån det går, de slangar som går till ventiler etc. men kunde inte hitta något märkvärdigt. Jag har också varit inne på om det kan vara någon ventil, typ överladdsventil eller liknande som det kan vara fel på om nu inte turbon skurit helt och hållet.

Kan jag nu åka lite provisoriskt med insugsröret på det här viset utan att något tar skada, det finns ju inget filter nu för inluften men några andra tänkbara saker?

Tips och trix uppskattas!

820 Inlägg
22 mars 2010
Ryker bilen är min första fråga och isånafall vilken färg på röken?

Om man säger

smurfidunder
327 Inlägg
22 mars 2010
kollat luftfilter?

lossa slangen till inloppet på turbon och känn om impellern snurrar lätt
Senast redigerat av dundersmurfen (22 mars 2010)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

6 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
Nope ingen rök, eller ja vitgrå men bara när den är kall. Det luktar dock illa (diesel) om den.

Inte kollat luftfilter eller snurrat, gör det imorn!

Kan tillägga att problemet uppstod efter att min mor lånat bilen, tror inte det hände när hon körde heller (inte säker) sen när jag skulle köra så var den så förbannat trött.
Senast redigerat av ciaomoppe (22 mars 2010)

smurfidunder
327 Inlägg
22 mars 2010
brukar inte luftmassemätaren ge upp på dessa? vet inte hur kass dom går då men kan ju tänka mig att det är något sådant om den helt plötsligt blev slö.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
22 mars 2010
Den har förmodligen gått i "limp-mode" av nån anledning.
Läs felkoder...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

6 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
Har tagit loss insugsröret till turbon och kollat om den snurrar lätt och det gör den inte, den är inte helt fast men snurrar inte som den ska, snurrar trögt och hackar. Nu är frågan vad man ska göra, det finns ju utbytesturbos men det känns lite överambitiöst, bilen har trots allt gått 40000 mil. Kan man enkelt byta lagrena själv i turbon? Eller kan jag ta loss turbon och sätta dit ett rör mellan utblåset och avgasröret och skita i turbon?

Sök