Volvo V70 2,4T, bilen hackar, gaspjället?

Falkmoore
25 februari 2010 · 31 Inlägg

Hej!

Har en V70 årsm. 00 med nyare karossen.. Drar en liten historia nu o hoppas att detta kan ge resultat än o bara köpa ngt.
Innan jul så började bilen helt plötsligt hacka när jag körde på E4an, så fort man gasade upp o höll jämn gas så hackade den.
Jag letade på forum m.m. o hörde med en meck på volvo om detta pga jag har jobbat där men har ej bra kontakt nu pga jobbar någon annanstans, han sa att gasspjället brukar strula på dessa så jag letade upp på forum o plocka ner denna o rengjorde, höll ett tag o sedan börja det igen,

så jag köpte STP för akut ryckningar, detta höll ca 1 månad o i slutet av januari när jag skulle lämna in bilen på 20.000mila service så hackade den lite till verkstaden, bad dom kolla på volvo men dom fann inget el.ladda ner programvara gick ej pga jag hade senaste el.vad dom sa.. efter detta så höll den men förra veckan så samma visa igen o jag hällde i K-sprit i tanken o funka.. igår bytte jag bränslefilter men när jag skulle hemåt så samma visa o köpte en STP röd flaska,.. o funkade mina 2mil som var kvar o till jobbet idag..

Detta fenomen kan bara dyka upp, man känner när det börjar bli lite fel när man startar, då det känns när man gasar att den vill sticka iväg eller ja hugger till o när man kommer upp i hastighet o håller jämnt så känner man ryckningarna..

Frågan är, är det gasspjället el.bensinpumpen o bara kondens,is i tanken?

Hoppas någon har haft samma problem o kan komma med ett bra svar o detta inte blev alltför rörigt i skrivandet!

AdamC
25 februari 2010 · 2 Inlägg

Tjena.. Jag känner igen ditt problem.. Har haft precis samma fel på min gamla 740 (89mod)
Jag trodde först de var kondens i tanken, men efter att jag bytte ut tändstiften så fungerar bilen perfekt.. Så mitt tips, testa att byta dem och se om de blir bättre eller sämre..

Hoppas problemet löser sig!

Volvo 855R "Den Röda Skönheten" (1996)
Falkmoore
26 mars 2010 · 31 Inlägg

Hej igen!

Bytte mina tändstift för ca 300mil sedan o idag uppkom samma ryckningar, hmm hajar inte vad detta är, kanske spridarna som kass el.börjar pga ryckningarna slutar ju när man häller i STP o håller ca som det står på flaskan, står det att det håller i ca 200mil på den röda flaskan så brukar ryckningarna komma därefter..  mkt märkligt iallafall men inte kul kan jag säga..

Ingen volvo meck eller någon som haft samma problem med sin V70??

Jimbo_volvo
26 mars 2010 · 41 Inlägg

Har haft samma problem på min s70 -00. va gasspjället som var paj då. är ju elektorniskt gas spjäll. volvo hade ju problem me dom. (Ryckig gas ojämn osv) har även en jobbar kompis som har en s80 me samma problem. gasspjället där me som spöka.

V o L v O
Volvo V70 III "D3" (2012)
Falkmoore
27 mars 2010 · 31 Inlägg

Jo jag misstänker oxå det och har som sagt prövat och rengjort det i januari, glömde o skriva det i första meddelandet men det märkligaste är att om det är det så bör den ju små rycka lite för jämnan men det slutar när man häller i stp el.som jag gjorde igår k-sprit i tanken.. men återkommer småningom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang