2796
Sök

Kylaren läcker - Volvo 850 -95

10 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
tjaa !

Kylaren på min Volvo 850 börja helt plötsligt att läcka för en vecka sen när jag var ute och körde. Det rann ut kylarvätska under bilen. Det kom från under själva fläkten. Första gången så rann det ut typ, men när jag fyllde på ny kylarvätska idag så droppade det mer. Och motorn blev inte överhettad när jag körde heller utan funkade bra. Jag fick tips om att fästet på slangarna brukar rosta sönder men så var inte fallet på min. Utan jag undrar vad jag kan göra för att fixa det? Det verkar inte vara något stort hål utan ett litet. Jag har fått tips om något som man kan hälla i kylaren som ska täppa igen hål? Kan dte funka ?

tack för tips.

Stabil som fan
304 Inlägg
24 mars 2010
Kylarcement. Jo, det funkar på småhål(oftast) Men det är ju inte så ofantligt dyrt att köpa en ny/fin beg. Så har du tänkt behålla den skulle jag nog satsat på det smile

I got Dubs!
2 423 Inlägg
24 mars 2010
Kylarcement är djävulens påfund!
Sätter det inte igen impellern på vattenpumpen så sätter det ngn liten kanal eller i bästa fall lägger det sig i botten på kylaren.
En kompis till mig som är bilmek har berättat ngr goa historier om kylarcement och dess oönskade egenskaper.
Vad som däremot funkar och inte sätter igen systemet är ingefära, senapspulver och kanel. Dessa kryddor klumpar sig inte så länge det snurrar i systemet, hittar det en läcka så flockar sig pulvret där.
Iofs så skulle jag själv aldrig hälla ngt i systemet på en så pass värmekänslig motor som min tex. Men jag har med utmärkt resultat använt mig av ingefära i två gamla vovlohäckar jag haft.
Det absolut bästa är ju givetvis att lokalisera läckan och åtgärda problemet.
Dom läckor jag tätat har varit i kylarna.
Men våga vägra kylarcement!

10 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
Jaha, det verkade ju inte vara så bra då roll

Så jag ska prova mig på antingen ingefära, senapspulver eller kanel ??

509 Inlägg
24 mars 2010
Gör man som det står på bruksanvisningen så funkar det kanon,men vissa(amatörer) häller bara i kylarcementen i expansionstanken och då kan det bli problem.
Har funkat på alla bilar jag provat det på tex 760 med v6 som drog ca 1 liter/5 mil med foder sjunkningar.
Våga prova kylarcement!!!!
Bilmek sedan -89

Ny kylare är nog det bästa iallafall
Senast redigerat av Nico-the-kid (24 mars 2010)

10 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
Jag är iofs en amatör men kan nog läsa mig till hur man ska göra då cool

496 Inlägg
24 mars 2010
Häll i 2 påsar finmald vitpeppar. skadar inte som kylarsementen gör. Har gjort det på min för tillfället då det är/har varit för kallt för att byta. Har kört med det nu i 1 ¨månad och är mycket mycket bättre än vad det var innan jag gjorde det.

473 Inlägg
24 mars 2010
köp ett nytt eller ev beg kyl
nytt kostar 1995 på meca och ett beg kan du få för 600-800 på skroten

496 Inlägg
27 mars 2010
en beg kylare kostar 250kr på skroten eller så kan du också köpa en på biltema för 1000kr.

Sök