BMW 540i E39 dog. Startar inte men går runt. HJÄLP med idéer?

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
23 maj 2008 · 963 Inlägg

Min 540 har stått still ett par veckor men idag skulle jag ta den till jobbet. Jag körde lugnt som vanligt när den är kall(under 3500rpm) kanske snabbt till 4000rpm vid acceleration.

Svängde in hemma för att hämta plånboken, låg på 1:an ca.1200rpm så motorbromsar bilen hårt under knappt 1s. Det börjar lukta bränt som svets ur kupefläkten(från motorrummet).

Efter 1mil på 90väg så händer det igen i runt 100km/h. Jag tänkte först att det var bromsbeläggen som började gå sönder(svetslukten) så jag frikopplade. Bilen rullade 50m sen dog motorn, rullade igång den igen...

Svängde in på Statoil, tomgången pendlade 800-1200rpm(brukar ligga stabilt på ca.600rpm).

Chansade på att det berodde på att jag körde på 95oktan så jag tankade fullt 98oktan.

Den gjorde såna här korta motorbromsningar 2ggr till på väg till jobbet(3mil), därimellan gick den bra.

Öppnade motorhuven med motorn igång, såg inget konstigt men det luktade som någon svetsat i motorrummet(kan vara fel på min näsa).

Skulle hem från jobbet i EM, startade och stod på tomgång ca. 5min. Körde 200m till en korsning och stannade. Motorn dog, startade inte igen. sad

Tog av batteriet 20min, hjälpte inte. Motorn går runt precis som vanligt men inte tillstymelse till tändning.

Bensinpumpen? Fler idéer?

Aero T16
23 maj 2008 · 1 327 Inlägg

Kolla om stiften är blöta när du försökt starta den. Det luktar fyrverkerier från opel iaf om det är lite olja i motorn.
Kanske bränselfilter?

Senast redigerat av Aero T16 (23 maj 2008)

azid Det som inte dödar gör ont
23 maj 2008 · 2 668 Inlägg

det första som slår mig då du säger att det luktar svets är att nån elektronik har brunnit

2slow
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
23 maj 2008 · 963 Inlägg

azid skrev:
det första som slår mig då du säger att det luktar svets är att nån elektronik har brunnit

Tycker det är skumt att den gick 3mil ändå, men visst, inte omöjligt. Frågan är vad som brunnit isåfall? Inte gott om helgöppna verkstäder med felkodsavläsning... hmm

azid Det som inte dödar gör ont
23 maj 2008 · 2 668 Inlägg

TCG skrev:

azid skrev:
det första som slår mig då du säger att det luktar svets är att nån elektronik har brunnit

Tycker det är skumt att den gick 3mil ändå, men visst, inte omöjligt. Frågan är vad som brunnit isåfall? Inte gott om helgöppna verkstäder med felkodsavläsning... hmm

jag behöver inte ha rätt bara nått som jag skulle gissat på..

2slow
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
23 maj 2008 · 963 Inlägg

azid skrev:

TCG skrev:

azid skrev:
det första som slår mig då du säger att det luktar svets är att nån elektronik har brunnit

Tycker det är skumt att den gick 3mil ändå, men visst, inte omöjligt. Frågan är vad som brunnit isåfall? Inte gott om helgöppna verkstäder med felkodsavläsning... hmm

jag behöver inte ha rätt bara nått som jag skulle gissat på..

Det var inte negativt menat. Jag är väldigt tacksam för alla tips på vad jag kan felsöka. Min önskan var bara att du eller någon annan skulle spinna vidare på din idé om vad som kan ha brunnit.

Än en gång, jag är väldigt tacksam för alla tips på felsökning jag kan göra. Planen var att jag skulle åka på utställning imorgon...

engolf
23 maj 2008 · 3 235 Inlägg

Kortslutning någonstans verkar det som.

Kanske ström till bränslepimpen, eftersom den motorbromsat?

Gå igenom ledningarna.

Martin Å
25 maj 2008 · 16 Inlägg

Jag hade liknande problem med min när en kamaxelgivare ville jävlas. Plötsligt dog bilen och sköt som fan i avgasröret. gick inte att starta direkt men efter 5 min gick den igång o sen kunde den gå bra i ca 1 mil sen började det krångla igen. Kolla felkoderna på den innan du provar byta något..
MVH

BMW 540i (1996)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
28 maj 2008 · 963 Inlägg

Lämnade in 540n på lokala BMW handlaren i måndags morgon och bad dem att endast felsöka den då det redan gått för mkt pengar i vår.
Idag ringde de och har bytt bensinpump och termostathus(kortslutning i temp.givare).  = 5700.- !

Är sugen på att påminna dem om att jag bad om felsökning och be dem demontera sakerna...

I datorbranchen så kan vi då inte byta delar och sedan säga att "vi vet inte vad det berodde på men nu fungerar det, betala".

Helvete_racing Arg Snickare
28 maj 2008 · 875 Inlägg

a verkar lustigt det där med att den stannar hela tiden. men så där som verkstan gjorde är ju helt fel! låt dom testa grejer på bilen tills dom får igång den. o sen säger du aa demontera grejerna för jag skulle bara ha en felsökning.  aldrig att jag skulle betala sånt. sånna där jävla märkes verkstäder har ingen servic känsla till kunden eller ngt. bättre o hålla sig till en lokal verkstad ist, som har god tro till sina kunder...

User123
28 mars 2010 · 16 Inlägg

Har fått exakt samma problem med min 525 idag! funka bilen när bränslepumpen vart bytt ?

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
29 mars 2010 · 963 Inlägg

p0n7us skrev:
Har fått exakt samma problem med min 525 idag! funka bilen när bränslepumpen vart bytt ?

Bränslepump och termostathus fick de byta för att få ordning på det.
Att jag kände att det luktade bränt i motorrummet borde varit när givaren på termostathuset brann.

Har du inte känt den lukten så kan det bero på mycket. Det första att kolla är ju om det är gnista samt om det kommer bränsle fram till spridarna.

Om du kört tills soppatorsk kan bränslepumpen gå sönder, speciellt om du försökt starta bilen ett par gånger utan soppa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang