Marty78 skrev:
Hej,
Detta är mitt första inlägg här på Garaget och jag är inte särskilt bilkunnig, men jag hoppas ändå jag skall göra mig förstådd.
Köpte en begagnad Audi A4 1.8T -02 i september förra året och den har fungerat hur bra som helst hela tiden. I torsdags i förra veckan (25/3) lämnade jag in bilen på en vanlig rutinservice hos Audi. Den blir kvar till fredagen då de tycker att bromsskivorna fram ser lite slitna ut och jag går med på att byta dem.
Jag hämtar bilen på fredags kvällen efter jobbet och kör hem. Jag är inte ute och kör någonting under helgen men på måndagen (igår) när jag skall till jobbet så dröjer det inte länge förrän bilen börjar bete sig underligt. Den börjar vibrera och körningen blir väldigt ryckig och ojämn, efter en stund tänds även varningslampan för motorelektronikfel. Då jag inte har kommit särskilt långt kör jag hem igen och ställer bilen, men har tyvärr inte tid att ta itu med problemet förrän dagen efter - alltså idag.
Ringer efter bärgare via Audis mobilgaranti och hänger med till Audi och tillbringar ett par timmar där medan man hittar och åtgärdar felet, etc. Felet är en trasig tändspole och anledningen till vibrationerna och den ryckiga körningen berodde på att endast 3 av de 4 cylindrarna användes.
Jag kör sedan till jobbet utan problem. Efter jobbet så kommer jag inte långt förrän exakt samma problem uppstår - vibrationer och ryckig och ojämn körning. Och det är i detta läget jag befinner mig nu.
Min fråga är om någon känner till problemet och kanske vet exakt vad problemet är. Jag är vid det här laget rätt övertygad om att problemet med den trasiga tändspolen är ett följdfel och att det egentliga felet uppstod i samband med servicen. Alltså att det är Audi själva som vållat problemet.
Tack på förhand.