6160
Sök

Audi A4 1.8T -02 (13.000 mil) - Tändspolen går sönder nästan med en gång

4 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Hej,

Detta är mitt första inlägg här på Garaget och jag är inte särskilt bilkunnig, men jag hoppas ändå jag skall göra mig förstådd.

Köpte en begagnad Audi A4 1.8T -02 i september förra året och den har fungerat hur bra som helst hela tiden. I torsdags i förra veckan (25/3) lämnade jag in bilen på en vanlig rutinservice hos Audi. Den blir kvar till fredagen då de tycker att bromsskivorna fram ser lite slitna ut och jag går med på att byta dem.

Jag hämtar bilen på fredags kvällen efter jobbet och kör hem. Jag är inte ute och kör någonting under helgen men på måndagen (igår) när jag skall till jobbet så dröjer det inte länge förrän bilen börjar bete sig underligt. Den börjar vibrera och körningen blir väldigt ryckig och ojämn, efter en stund tänds även varningslampan för motorelektronikfel. Då jag inte har kommit särskilt långt kör jag hem igen och ställer bilen, men har tyvärr inte tid att ta itu med problemet förrän dagen efter - alltså idag.

Ringer efter bärgare via Audis mobilgaranti och hänger med till Audi och tillbringar ett par timmar där medan man hittar och åtgärdar felet, etc. Felet är en trasig tändspole och anledningen till vibrationerna och den ryckiga körningen berodde på att endast 3 av de 4 cylindrarna användes.

Jag kör sedan till jobbet utan problem. Efter jobbet så kommer jag inte långt förrän exakt samma problem uppstår - vibrationer och ryckig och ojämn körning. Och det är i detta läget jag befinner mig nu.

Min fråga är om någon känner till problemet och kanske vet exakt vad problemet är. Jag är vid det här laget rätt övertygad om att problemet med den trasiga tändspolen är ett följdfel och att det egentliga felet uppstod i samband med servicen. Alltså att det är Audi själva som vållat problemet.

Tack på förhand.

1 043 Inlägg
30 mars 2010
Vad byttes vid servicen?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
30 mars 2010
Marty78 skrev:
Hej,

Detta är mitt första inlägg här på Garaget och jag är inte särskilt bilkunnig, men jag hoppas ändå jag skall göra mig förstådd.

Köpte en begagnad Audi A4 1.8T -02 i september förra året och den har fungerat hur bra som helst hela tiden. I torsdags i förra veckan (25/3) lämnade jag in bilen på en vanlig rutinservice hos Audi. Den blir kvar till fredagen då de tycker att bromsskivorna fram ser lite slitna ut och jag går med på att byta dem.

Jag hämtar bilen på fredags kvällen efter jobbet och kör hem. Jag är inte ute och kör någonting under helgen men på måndagen (igår) när jag skall till jobbet så dröjer det inte länge förrän bilen börjar bete sig underligt. Den börjar vibrera och körningen blir väldigt ryckig och ojämn, efter en stund tänds även varningslampan för motorelektronikfel. Då jag inte har kommit särskilt långt kör jag hem igen och ställer bilen, men har tyvärr inte tid att ta itu med problemet förrän dagen efter - alltså idag.

Ringer efter bärgare via Audis mobilgaranti och hänger med till Audi och tillbringar ett par timmar där medan man hittar och åtgärdar felet, etc. Felet är en trasig tändspole och anledningen till vibrationerna och den ryckiga körningen berodde på att endast 3 av de 4 cylindrarna användes.

Jag kör sedan till jobbet utan problem. Efter jobbet så kommer jag inte långt förrän exakt samma problem uppstår - vibrationer och ryckig och ojämn körning. Och det är i detta läget jag befinner mig nu.

Min fråga är om någon känner till problemet och kanske vet exakt vad problemet är. Jag är vid det här laget rätt övertygad om att problemet med den trasiga tändspolen är ett följdfel och att det egentliga felet uppstod i samband med servicen. Alltså att det är Audi själva som vållat problemet.

Tack på förhand.

jag vet vilka servicear som utförs på dessa bilar, och kan lova att det har inte med servicen att göra, det är bara en tråkig sammanträffande, Du har intalat dig själv att dom vållat problemet utan att egentligen veta vad problemet är, lämna in den igen och säg att felet kvarstår så åtgärdar dom det som ett backjobb skall utföras, dvs dom inte hittat botten i felet så fixar dom till det gratis eller till rabbatterat pris, häng inte audi verkstad om du inte först gjort hela linan rätt, vilket du inte gjort i detta fall!

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

10 287 Inlägg
30 mars 2010
Dåliga tändspolar är standardproblem på dessa bilar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
@norpan1
Man bytte olja och tändstift och gjorde en allmän genomgång av bilen

@The_Mechanic
Tack för ditt svar. Som jag skrev ovan så är jag inte särskilt bilkunnig och jag hänger inte heller Audi verkstan. De har varit väldigt serviceminded etc. Det sista stycket jag skrev var min egen reflektion, men jag är/var självklart inte säker. Och jag skrev det också för att någon annan kanske kände igen problemet, eller som i ditt fall då du nu kunde bekräfta för mig att det inte alls borde bero på servicen.
Senast redigerat av Marty78 (30 mars 2010)

4 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
@Sharky
Jo, jag vill faktiskt dra mig till minnes den förre ägaren hade problem med orginal tändspolarna, då de var av dålig kvalité. Man bytte ut en av dem första gången han fick problem och man bytte sedan ut alla den andra gången han fick problem. Sedan dess skall det dock inte ha varit några problem - förrän nu.

497 Inlägg
31 mars 2010
är det samma tänspole ? annars är det rätt vanligt att det blir följdfel när en tändspole går så kan de andra med gå:P

497 Inlägg
31 mars 2010
finns även bättre tändspolar att köpa för trim/racing som håller minst 10 gånger bättre än orginal är lite dyrare med vafan sen håller de !
orginalet går på ruint 400 spänn? och racing 1000 spän styck:P
ett fenomen är också att det blir för varmt mellan motorn och motorkåpan och de skäckar tändspolar så av med kpan om du vill vara säker.
har hört detta ifrån vag mekanikor så de lär stämma rätt bra:P
Senast redigerat av Audi-powah (31 mars 2010)

Sök