Volvo v40 konstig kraftlöshet och oljud

MelodiuM
2 april 2010 · 23 Inlägg

Haft bilen i ett år. och aldrig haft problem. Det är en v40 1.8 -97 gått 21000.

Skulle åka till stan fram och tillbaka. (2mil till stan) På vägen hem så gasa jag till lite(3.500 varv.. så inget tokvarv.) och vart tvungen och nödbromsa för en buss mad. Och efter det vart bilen väldigt kraftlös, den började puttra väldigt konstigt, tomgången la sig på 500v/m  och kunde knappt varva upp till 2.500. det börja lukta nått konstigt äggliknande lukt. Bestämde mig för att lämna den i stan över natten i misstanke om att nån kam hoppat en kugg. 

Åkte in imorse för att bogsera hem den. Farsan va med och skulle låta han lyssna på den. så jag starta den och.. den gick som den alltid gjort  inga problem alls, som om inget hänt. testade köra runt lite och allt va bra. så vi började våran tripp hem efter varandra.. och efter 1 mil typ, så kom det igen. exakt som kvällen före.  stannade till kollade runt, och inget såg "fel" ut. började glida lite hemmåt ändå (för vi stog mitt i ingenstans och det va ju inte kamremmen ^^) efter en stund tändes lambda lampan.
lyckades komma hem. kollade motorutrymmet  igen och det kom rök upp mellan torpedväggen och motorn.. men tempen va helt okey. lyckades inte se vart ifrån det kom innan det sluta ryka. står lite och kliar mig i huvudet om va det kan vara.

Gick ut och filmade lite för att ni ska få nått humm om hur den låter, detta efter ha stått i 30 min
http://www.youtube.com/watch?v=O9EU2h47BSI

gamlingen
2 april 2010 · 5 198 Inlägg

felkoder ?

MelodiuM
2 april 2010 · 23 Inlägg

har ju inte kunnat kolla det eftersom allt är typ stängt idag sad  kanska kan roffa åt mig en sån data med obd å skit imorrn

jocke_gronberg
2 april 2010 · 4 586 Inlägg

låter som den inte går på alla cylindrar. Då blir det för fet blandning samt taskig gång.

Inte helt ovanligt att 1.8 motorn sotar igen om du har gdi motorn.

rök kan vara olja som läcker.

Gizmojohan
2 april 2010 · 3 295 Inlägg

den låter riktigt ansträngd på tomgången, går illla kan man ju iaf konstatera;) igensatt katalysator? eftersom att det inte går att varva mer än 2500..? vild gissning?

MelodiuM
2 april 2010 · 23 Inlägg

Det är ej nån GDI-motor. ren och fin under så den läcker inte olja. och, kan det vara katten även om den funkar bra kall? borde inte den va igen täppt från kall start då?. test startade nyss och den funkar bra igen....

Senast redigerat av MelodiuM (2 april 2010)

norpan1
3 april 2010 · 1 043 Inlägg

När byttes stiften senast?

MelodiuM
3 april 2010 · 23 Inlägg

dom har suttit i, i 3000 mil ungefär. och såg inga fel på dom. tycker det är konstigt om det vore katten eftersom det händer på 1 sekund, så går han dåligt. man borde väl höra att den går dåligare och dåligare om katten är igentäppt.+ att den går bra när den är kall :S

MelodiuM
5 april 2010 · 23 Inlägg

Ingen som har nån annan ide om va det kan vara? eller lutar det åt igensatt katt? (bump)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang