Tjena, har lite problem med laddet på min b230et

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
4 april 2010 · 1 163 Inlägg

som sagt har en b230et som är nyrenoverad med en del godis men nu till problemet.

Jag får upp ladd och allting men däremot får jag inte in luften i motorn precis som om det tar tvärstopp någonstans, blir inte klok på detta, märkte däremot att den läckte avgaser mellan avgashuset och grenröret, notera dock att det är extraktor grenrör, extern wastegate, annan turbo och större intercooler och dump.
funderade på att testa montera bort dumpen men tyckte att det inte borde göra någon skillnad...
fick den till att dra om jag liggerpå typ 6000rpm och trycker fullt men annars händer ingenting förutom att man får upp bra tryck

den laddar ca 0,5-0,6
har monterat ner wastegaten och kollat allting och det ser bra ut..

blir inte klok på detta men kan tänka mig att det är något enkelt jag missat så frågar här nu innan man blir galen

MVH!

~Andy~
mats757
4 april 2010 · 916 Inlägg

Till att börja med, var försiktig med att köra motorn. Det är stor risk att den går väldigt varv/Het. Vilket kan bli dyra motorskador.

Gå till botten med felsökningen. Var 110% säker på att kamaxlar och tändning är helt rätt. Chansa inte!

Provtryck och täta hela systemet. Vidare felsökningn är helt värdelös om inte allt är tätt.

Gör komptest eller leak down prov.

Säkerställ dig att den får tillräckligt med soppa. Byt filter och mät tryck.

När du är helt säker på att allting är som det ska kan du börja prova att byta komponenter osv.

Får inte motorn tillräckligt med bränsle så tar det inte lång stund innan kolvarna ligger nersmälta i tråget på motorn.

Mats

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
4 april 2010 · 1 163 Inlägg

mats757 skrev:
Till att börja med, var försiktig med att köra motorn. Det är stor risk att den går väldigt varv/Het. Vilket kan bli dyra motorskador.

Gå till botten med felsökningen. Var 110% säker på att kamaxlar och tändning är helt rätt. Chansa inte!

Provtryck och täta hela systemet. Vidare felsökningn är helt värdelös om inte allt är tätt.

Gör komptest eller leak down prov.

Säkerställ dig att den får tillräckligt med soppa. Byt filter och mät tryck.

När du är helt säker på att allting är som det ska kan du börja prova att byta komponenter osv.

Får inte motorn tillräckligt med bränsle så tar det inte lång stund innan kolvarna ligger nersmälta i tråget på motorn.

Mats

motorn har gått ca 100mil i en annan bil då den gick som den skulle och hade inga problem med detta.. soppan tror jag inte är något problem men ska i vilket fall montera en bredbandslambda imorgon så då lär jag upptäcka om det är det som är felet och den håller laddet uppe inte fladdrar och eftersom man ändå får den till att gå på de högre varven... lyckades tom med att blåsa iväg en tryckslang när vi var ute och testade så läckage är det inte, tändningen och dylikt är rätt då den går bra sålänge den inte laddar men den blöddrar inte heller... hör också att pumpen under bilen går...

mvh

~Andy~
TurboThell
4 april 2010 · 105 Inlägg

volvoandy90 skrev:
motorn har gått ca 100mil i en annan bil då den gick som den skulle och hade inga problem med detta.. soppan tror jag inte är något problem men ska i vilket fall montera en bredbandslambda imorgon så då lär jag upptäcka om det är det som är felet och den håller laddet uppe inte fladdrar och eftersom man ändå får den till att gå på de högre varven... lyckades tom med att blåsa iväg en tryckslang när vi var ute och testade så läckage är det inte, tändningen och dylikt är rätt då den går bra sålänge den inte laddar men den blöddrar inte heller... hör också att pumpen under bilen går...

mvh

Det kan inte bara vara så enkelt att tilluftslangen (slangen mellan lmm o turbo) innan turbon suger ihop sig så som de brukar bli på original 740turbo med uppställt ladd?? vet ej hur det ser ut under din huv när du har bytt såpass mycket men värt att kolla upp kanske;)

Mvh Jocke

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
4 april 2010 · 1 163 Inlägg

TurboThell skrev:

volvoandy90 skrev:
motorn har gått ca 100mil i en annan bil då den gick som den skulle och hade inga problem med detta.. soppan tror jag inte är något problem men ska i vilket fall montera en bredbandslambda imorgon så då lär jag upptäcka om det är det som är felet och den håller laddet uppe inte fladdrar och eftersom man ändå får den till att gå på de högre varven... lyckades tom med att blåsa iväg en tryckslang när vi var ute och testade så läckage är det inte, tändningen och dylikt är rätt då den går bra sålänge den inte laddar men den blöddrar inte heller... hör också att pumpen under bilen går...

mvh

Det kan inte bara vara så enkelt att tilluftslangen (slangen mellan lmm o turbo) innan turbon suger ihop sig så som de brukar bli på original 740turbo med uppställt ladd?? vet ej hur det ser ut under din huv när du har bytt såpass mycket men värt att kolla upp kanske;)

Mvh Jocke

jag har bytt slangar och sådant så det sitter en ganska lång silikonslang där...det kan faktiskt mycket väl vara så.. ska kontrollera detta imorgon... är ju rätt bra flås i motorn så det kan mycket väl vara så.. gasar man snällt upp en bit i registret se trycker på så kommer den ju... så soppan borde det inte vara något fel på ^^ mycket bra förslag faktisk :p

~Andy~
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
5 april 2010 · 1 163 Inlägg

det var inte någon slang som drog ihop sig iaf... det måste vara något annat skumt

~Andy~
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang