Volvo 940 turbo-surrar från turbo

Jopix
6 april 2010 · 7 Inlägg

Hejsan!
Jag har en 940 turbo från 93 och nu är det så att jag pystrimmade den och fick skenladd. nu laddar turbon mindre än orginal när jag satt tillbaka slangarna som det ska vara, samt att när man börjar närma sig övertryck så börjar turbon? ge ifrån sig ett surrande ljud och det håller i sig även vid ladd. Turbon håller dock det låga laddtrycket och inte svajar. Undrar vad felet kan vara. bilen har haft vita avgaser när den är kall men annars ingen färg på avgaserna.

MVH Jopix

Andreas 940 -utan 940
6 april 2010 · 1 728 Inlägg

Är du säker på att ingen slang eller IC:n sprack när den skenladdade?
Har du känt på turbons axel om den glappar mycket radiellt eller över huvud taget glappar axiellt?
Lite radiellt (sidled) glapp är normalt men den ska inte glappa nånting axiellt (in-ut), ta tag i axeln med en tång så känner du lätt om den glappar axiellt.

Jopix
6 april 2010 · 7 Inlägg

Jag har kollat och den glappar max 1 mm axiellt. Har inte kollat om intercolern har fått en spricka.

Andreas 940 -utan 940
6 april 2010 · 1 728 Inlägg

Oj, glappar den 1mm axiellt är den helt slut tyvärr.
Passa på att byta till en större turbo. smile

Jopix
6 april 2010 · 7 Inlägg

ajdå! bara att leta på ett nytt agg då

Andreas 940 -utan 940
6 april 2010 · 1 728 Inlägg

Japp, tänk på att det finns två olika agg till 940 om du nöjer dig med ett original; Mitsubishi och Garrett.
Eftersom du har en 93:a ska den ha ett Garrett-agg och det är mycket bättre än Mitsu-agget som sitter i nyare 940.
Köper du ett Mitsu-agg passar inte heller rören för olja och vatten eller tryckklockan så även de måste bytas.

Jopix
6 april 2010 · 7 Inlägg

Tack för den välbehövliga informationen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang