3458
Sök

Volvo 240 1986 B230A trycker ut vatten i cylindrarna

Trafikledare
563 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#1
Efter att ha besiktigat nyinköpet så började det ryka vitt väldigt kraftigt ur avgassystemet. Kanske har varvat den lite hårt. lol

Tyckte att det borde vara toppackningen som hade gått så jag bytte den.
MEN den tryckte ändå ur vatten i cylindrarna, så pass mycket att det låste motorn. Vad borde ha gett sig? Ser inga sprickor någonstans, toppen är avlyft igen, men man kanske skulle byta hela motorn.

Eller kan det inte vara fel på blocket?
Verkar som den trycker ut vatten i mer eller mindre alla fyra cylindrarna.




Tacksam för vettiga svar..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

583 Inlägg
10 april 2010
#2
Blocket kan vara defekt, men att det då skulle vara på alla cylindrarna tycker jag verkar osanolikt. Möjligen att toppen slagit sig villket i sin tur är väldigt svårt att se då du säger att du inte sett någon spricka. Om topplocket är sne så kommer du få in vatten i en eller flera cylindrar då topplockspackningen inte tätar som den skall.

Frågor:
* Har du återanvänt topplocksbulten då vissa är sträckbult och de bör inte återanvändas? (osäker på hur det är på Volvo 240).
* Har du dragit med momentnyckel för att få rätt moment?
* Har du vridit runt kolvarna medans toppen är av för att leta sprickor i cylinderväggarna?
* Hur har du felsökt för att veta att du har vatten i alla cylindrarna?
* När vad hände precis innan bilen började blåsa vita pelare ur avgassystemet?. Hård körning?. Överhettning?. Osv..

Testa:
* Har du bubblor ur expansionskärlet/kylarlocket under gång eller verkar den dra kylarvatten?
* Då du har motorn igång och håller upp en kall plåt bakom avgasröret bilas det då rikligt med kondens?
* Ta av gammla topplockspackningen försiktigt och försök mäta noggrant med ett skjutmått om den deformerats ojämt villket kan tyda på slaget topplock.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Trafikledare
563 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#3
ajonasson skrev:
Frågor:
* Har du återanvänt topplocksbulten då vissa är sträckbult och de bör inte återanvändas? (osäker på hur det är på Volvo 240).
* Har du dragit med momentnyckel för att få rätt moment?
* Har du vridit runt kolvarna medans toppen är av för att leta sprickor i cylinderväggarna?
* Hur har du felsökt för att veta att du har vatten i alla cylindrarna?
* När vad hände precis innan bilen började blåsa vita pelare ur avgassystemet?. Hård körning?. Överhettning?. Osv..

Testa:
* Har du bubblor ur expansionskärlet/kylarlocket under gång eller verkar den dra kylarvatten?
* Då du har motorn igång och håller upp en kall plåt bakom avgasröret bilas det då rikligt med kondens?
* Ta av gammla topplockspackningen försiktigt och försök mäta noggrant med ett skjutmått om den deformerats ojämt villket kan tyda på slaget topplock.

Frågor:
* Ja, det är inte sträckbult på 240.
* Jupp.. 20 NM,60 NM + 90grader.
* Ja, ser kalas bra ut.
* Efter att den låste motorn så skruvade jag bort stiften, vattnet ur fyran rann ur på en gång, när motorn vreds runt på starten kom vattnet som en fontän ur resten av cylindrarna.
* Fullrus och full broms.. lol

Testa:
* Vattnet försvinner..
* Behövs inte, det sprutar ut vatten där när man varvar lite.
* Den gamla toppackningen har nog suttit där sen 85 och den var inte lätt att få bort.


Jag ska försöka mäta toppen idag, brukar ta en rätskiva och sen kollar man med ett bladmått hur snett det är..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!


Sök