Blocket kan vara defekt, men att det då skulle vara på alla cylindrarna tycker jag verkar osanolikt. Möjligen att toppen slagit sig villket i sin tur är väldigt svårt att se då du säger att du inte sett någon spricka. Om topplocket är sne så kommer du få in vatten i en eller flera cylindrar då topplockspackningen inte tätar som den skall.
Frågor:
* Har du återanvänt topplocksbulten då vissa är sträckbult och de bör inte återanvändas? (osäker på hur det är på Volvo 240).
* Har du dragit med momentnyckel för att få rätt moment?
* Har du vridit runt kolvarna medans toppen är av för att leta sprickor i cylinderväggarna?
* Hur har du felsökt för att veta att du har vatten i alla cylindrarna?
* När vad hände precis innan bilen började blåsa vita pelare ur avgassystemet?. Hård körning?. Överhettning?. Osv..
Testa:
* Har du bubblor ur expansionskärlet/kylarlocket under gång eller verkar den dra kylarvatten?
* Då du har motorn igång och håller upp en kall plåt bakom avgasröret bilas det då rikligt med kondens?
* Ta av gammla topplockspackningen försiktigt och försök mäta noggrant med ett skjutmått om den deformerats ojämt villket kan tyda på slaget topplock.
Mvh
Anders
Even with cruise control.. you still have to steer.