Göra sugis av turbo motor?

ante850r
13 januari 2010 · 285 Inlägg

alltså grabben du verkar inte ha någon kunskap elle planer hur du ska göra...tror du att de är smidigare att sätta i en motor från en xc90 och göra om insug och allt en att byta topp på en 960 motor?har du inte alla hästar hemma elle..den är ju byggd för överladdning varför hålla på och krångla..men den kunskapen kommer de verkligen bli jätte jätte roligt att följa den bygg tråden när du ska sätta kompressor kit shitt asså:)mvh andreas

Rock-Star
13 januari 2010 · 2 982 Inlägg

varför inte börja med att köra en trimmad T6a. ?? bsrab.se eller atechmotor.se
eller bäst claes på turbocenter.se hjälper dig.

en trimmad T6a går jäkligt bra! förutsatt att allt är som det ska.

dixon
13 januari 2010 · 10 Inlägg

va äre för komp i den? borde väl ligga runt 8, nått va? sånnafall kommer den inte va as slö men bra mycket slöare än med turbon. testa och se vad som händer, lättare att fixa ev bekymmer när den provkörs än innan du vet hur det blir. gasa tills det rasar

Tuffhaggman
13 januari 2010 · 864 Inlägg

Kolla med SFRO vad som krävs för att registrera den med motorn från XC90. Du får aldrig igenom det med motorn ombyggd till sugmotor. Det finns dock folk som har fått igenom det med motorn i originalutförande.

Moon_Walk här på forumet har fått sin registrerad
http://www.garaget.org/Moon_Walk

Senast redigerat av Tuffhaggman (13 januari 2010)

Iron Volvo Frälst.
14 januari 2010 · 210 Inlägg

Då det nu vart strul med kompressor så ligger det på hyllan men som sagt. Ny motor kommer det att bli.
Men kommer inte öppna någon tråd än i alla fall. Vill få lite gjort först.
Bromsar och Växellådan är inhandlat. Men den stora funderingen är bakvagnen vad som ska göras med den för att få den som ombyggt fordon? Måste den bytas eller kan man bara byta utväxling?

rudhem
15 januari 2010 · 188 Inlägg

vad jag förstår ska du ha motorn i din 960? och du tänkte slänga i xc90 motorn i den när du besiktigat den? vrf inte bara köra med orginal motorn och bygga på xc90 motorn brevid?

lycka till med kompressor och allt. kommer bli grymt?

Ledsjö Outlaw´s
fredriq Olika
15 januari 2010 · 907 Inlägg

Du lär garanterat få satsa på ett eftermarknadssprut om du ska ha i en så ny motor, det lär uppstå mycket problem när XC90´ns motorstyrdon börjar sakna alla sina andra styrdon den kommunicerar med...

Tips: Skaffa dig mera erfarenhet innan du ger dig på ett sånt här projekt, annars blir det bara ett avstannat projekt som alla andra som tagit sig vatten över huvudet och gjort sig olyckliga med skulder upp över öronen etc...

Mvh
Fredrik
JoeyJ
15 januari 2010 · 502 Inlägg

Iron skrev:
Då det nu vart strul med kompressor så ligger det på hyllan men som sagt. Ny motor kommer det att bli.
Men kommer inte öppna någon tråd än i alla fall. Vill få lite gjort först.
Bromsar och Växellådan är inhandlat. Men den stora funderingen är bakvagnen vad som ska göras med den för att få den som ombyggt fordon? Måste den bytas eller kan man bara byta utväxling?

Köp SFROs bygghandbok! där står allt du behöver veta

jre
4 april 2010 · 13 Inlägg

T6an startar och går alldeless utmärkt med 960ins orginalstyrsystem. Jag har provat så jag vet! Se till att ta spridarna från 960in bara annars kommer den gå tokfett om den ens startar. Bilen klarar alla krav på HC, lambda & CO som SBP mäter. Till alla er som inte prövat: Den blir inte tokslö. Det är 2.9L slagvolym i motorn och utan turbosar kör man ändå lätt ifrån en 940GL (liknande vikt). Det är 8.5:1 i komp på T6an och det ger kanske 10% i effektförlust skulle jag gissa. Dvs troligen runt 180hkr. (Tänk på att vissa givare skilljer mellan de motorerna.)

Ditt största problem är att du aldrig kommer få igenom den genom SBP med T6an. De vet hur det ska se ut under huven på en 960 och en T6:a ser ju lite annorlunda ut. Om bilen är tagen i bruk 92 eller tidigare kan man göra ett "motorbyte", men T6an har för stor effekt så det är ombyggt fordon som gäller.

För motorbyte gäller att du ska sätta dit en _komplett_ avgascertifierad motor med tillhörande styrsystem. Komplett motor innebär att man inte får ändra turbosar, porta, extraktorgrenrör, plana orimligt mycket osv (inte montera kompressor altså). Rimligen får man inte heller ta bort turbosar, men gissningvis har ingen försökt med detta då det känns ganska så dumt. Det är tillåtet med modifieringar som krävs för rakställning tex oljetråg, grenrör, insug, växellådsbyte. (Katalysatorerna är del i avgascertifikatet och får inte bytas vid reg.bes.)

För att kvalificera som ombyggt fordon gäller att du måste byta hela drivlinan (tex motor, växellåda, kardan, diffklumpen, drivaxlar). Dessutom måste du byta _hela_ bromssystemet tex, huvudbromscylinder, bromskraftsförstärkare, bromsok fram & bak, bromsskivor. (ABSen kan du ha kvar eller ta bort, vilket du vill.) (Bromsarna testas och ska givetvis fungera!) Dessutom måste du fixa lämpliga förstärkningar. Det är lite godtyckligt beroende på hur mycket mer effekt/vrid du vill ha än vad karossen är godkännd för. Citat från SFRO: "max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK"

960in väger dryg 1700kg så 255kW (342hkr) är max. T6an är specad till 280hkr så utan våldslättning och med lite förstärkning ska det inte vara några problem tycker jag.

Sen finns det ju modifieringar som är svåra att upptäcka vid en kontrollbesiktning (gissa själv). Min bedömning är att en kompressor verkligen INTE tillhör den kategorin.

Det blir klart enklare om du hittar ett chassi från 1975 eller äldre (tex en 142:a). Då slipper du avgascerifieringen och kan bygga din "egen" motor med blandade delar och kompressor. Observera att effektkravet fortfrande gäller och det blir fortfarande ett ombyggt fordon inkl allt annat ovan utom avgascerifikatet.

Jag skulle gissa att du har att göra ett par, kanske tre vintrar innan du kan rulla ut ur garaget. Gör en projekttråd och PM:a mig en länk så hjälper jag till.

//J

Edit: stavfel

Senast redigerat av jre (4 april 2010)

rollerrocker
4 april 2010 · 48 Inlägg

Har en t4 som laddar 1,3 bar, har även en laddtrycksmätare monterad....90% av den tid jag kör ligger laddet på vaccum oavsett hastgihet om man inte trycker gasen i botten...visst den är slö innan den spolat upp... bortmontering av turbon ger inga problem förutom att bilen blir slö...lamdan styr upp så att den går bra på högre varv oxå.....styrboxen kommer inte fatta att turbon är borta

Köp en Lysholm...finns inget bättre

Senast redigerat av rollerrocker (4 april 2010)

Nisse_Jarnet
10 april 2010 · 77 Inlägg

Äh, kompet kommer inte ställa till med nåt problem och du kommer inte vinna 50hk om du komphöjjer som det låter på flera här. Som nån skrev kommer bilen gå fint även utan turbo men givetvis vara betydligt segare.

Har du nån koll på hur man får till original styrsystem att funka i en annan bil? Ibland kan det vara lite pill med stöldskydd mm.

Varför skulle du mappa varje år om byter ECU?

Dock låter det väldigt dumt att ta bort turbosarna och sen bygga om till kompressor men det är ju upp till var och en...

BMW 325 turbo "M50" (1988)
BMW 325ix turbo 4wd "M50" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang