2904
Sök

Dubbla batteri, inkoppling osv.

1 131 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Rigg0 skrev:
MEN generatorn är jordad direkt i blocket så finns ingen jordkabel om jag inte är helt ute å cyklar?

Det stämmer, man får dock se till att anliggningsytan i själva fästet är rengjort så att kontakten blir bra.

Rigg0 skrev:
Så bara att dra en större strömkabel från generator till batteri utan problem då?

Borde vara så. 21 mm2 låter vettigt, det teoretiska spänningsfallet i 1,5 m lång 21 mm2 kabel är ca 0,13 V vid 100 A och det kan räknas som "godkänt". smile

Supernice! Får se ifall det laddar bättre sen då... smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 april 2010
Rigg0 skrev:
ExtraKim skrev:
Rigg0 skrev:
Bör man koppla en större kabel från generator till batteriet? Typ 21mm2 istället för nuvarnade 6mm2 eller dylikt, eller spelar det ingen roll?

Du hade ju kollat upp strömförsörjningen sa du ju ?

Mjo i ena bilen. Är i pontiacen som batteriet laddar ur fort, kanske skulle sagt det.... wink

Har ett banner batteri på 75-85ah? och en generator på 65ah.
Men har bytt till en 100ah generator nu, så får se om det blir bättre.
Dock funderade jag på om jag skulle uppgradera kabeln som går från generator till batteriet till något större?

Måste ju uppgradera jordkabeln då också, MEN generatorn är jordad direkt i blocket så finns ingen jordkabel om jag inte är helt ute å cyklar?
Så bara att dra en större strömkabel från generator till batteri utan problem då?

Liten rättelse här bara, batteriet är säkert på 75-85Ah vilket ungefär betyder att det kan lämna 75-85A i en timme innan spänningen sjunkit till ett vist värde (nej det är inte exakt så, men ungefär). Däremot så är generatorn på 100A, inte Ah, det betyder att den kan lämna en laddström på 100A. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 april 2010
Att kolla över laddningen innebär att man byter ut orginalkablaget... I alla fall i min värld. wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

1 131 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Att kolla över laddningen innebär att man byter ut orginalkablaget... I alla fall i min värld. wink

Höhö... tongue
Någon som vet hur man kopplar in en generator med inbyggt laddrelä?
-Har satt dit generatorn, dratt en kabel till batteriet ( kmr byta till 21mm2... lol ) sen går det en kabel till tändningen ( bör man byta upp den till 21mm2 också? Tror själv inte det, men frågar ändå smile
Men till saken då, ska koppla bort det externa relät och dra en kabel direkt till laddlampan i instrumentpanelen från generatorn.

Är det bara en + kabel från generatorn som ska in till generator-laddlampan och sen är det klart?

(Läste att generatorn inte laddar om inte den är kopplad till genlampan)
Senast redigerat av Rigg0 (11 april 2010)

3 466 Inlägg
11 april 2010
ExtraKim skrev:

Men i din värld är "att bygga baslåda" lite mer än för de flesta andra med... wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 april 2010
Bygger faktiskt även "normala" baslådor då och då tongue

wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Sök