Audi 100 2.3E C4 -92 - Centrallås fungerar inte

st4hl Das Auto
28 april 2010 · 455 Inlägg

Hej.

Jo det är så att mitt centrallås på min Audi inte fungerar. Köpte nyss bilen och tänkte fixa detta. Det är inget läckage i vakuumsystemet då dörrarna låser och låser upp när jag blåser i slangarna. Har även tagit bort dörrsidan och kolla mikrobrytaren till låskistan och det verkade inte vara något fel där heller.
Men när vi skulle kolla det hittade vi ett kabelbrott i dörren som gick till brytaren som vi fixade och trodde att det skulle fungera, men icke.

Det var ström på kabeln märkte vi när det slog en gnista när den kom emot dörren, därefter kopplade vi genast bort batteriet och sedan kopplade i hop kablarna. Men det fungerar inte nu heller, pumpen är helt död.

Bör även tilläggas att jag har larm på bilen som inte är aktiverat då jag inte har någon fjärr till det, kan det vara något med det som spökar?

Hursom så funderar jag på om kabelbrottet kan har orsakat en kortslutning eller liknande och om det sitter någon säkring till centrallåset någonstans? Står ju på tyska i bilen så förstår inte ett smack. Men har kollat dem säkringarna som sitter i säkringsboxen men undrar om det sitter någon mer någon annanstans?

Tänkte det var bäst och kolla ifall någon vet något innan jag köper ny pump, ifall det nu inte är pumpen som är felet så köper jag den ju helt i onödan.

Väldigt tacksam för svar! smile

te_wik Forummoderator
28 april 2010 · 12 813 Inlägg

Så pumpen är helt död? Oavsett om du testar från förar eller passagerardörren?
Centrallås på tyska heter något i stil med "zentralverriegelung", ska finnas en säkring till den men ingen som är separat, alltså finns det något annat som är avsäkrat med samma säkring.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
thomashellberg
29 april 2010 · 9 Inlägg

Var egentligen jag som skrev från min polares användare.

Den är helt död, fungerar varken från förardörr, passagerardörr eller baklucka. Alla säkringar i säkringsboxen är hela :S

te_wik Forummoderator
29 april 2010 · 12 813 Inlägg

Mätt så ni får fram ström till pumpen då?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
thomashellberg
29 april 2010 · 9 Inlägg

Det är någon som haft bilen innan som varit där och pilat och gjort om kablar hit o dit. Vi har mätt några kablar som hade ström konstant, vissa var det ej ström på.

Dom kablar som det inte är ström på bör ju vara kablarna från dörrarna som skickar signal till pumpen att den ska hoppa igång. Och för att kolla om dom fungerar måste ja väll mäta på kablarna när jag vrider på nyckeln eller hur?

te_wik Forummoderator
29 april 2010 · 12 813 Inlägg

Precis, jag har en beskrivning på hur man gör felsökning där. Skriver ner den när jag har lite bättre me tid.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
thomashellberg
29 april 2010 · 9 Inlägg

Det vore riktigt schysst om du kunde göra det, skulle nog vara till stor hjälp smile

te_wik Forummoderator
29 april 2010 · 12 813 Inlägg

Hur många kablar är det till pumpen?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
thomashellberg
29 april 2010 · 9 Inlägg

Oj!

Det vet jag inte riktigt. Vet iallafall att det är två st på ena kontakten och ca 4-5 till andra.

te_wik Forummoderator
29 april 2010 · 12 813 Inlägg

Är det så många kablar så har jag inget elschema. Har bara en kontakt.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
thomashellberg
29 april 2010 · 9 Inlägg

Det är två kontakter till min pump iallafall. Ska det inte vara det?

te_wik Forummoderator
29 april 2010 · 12 813 Inlägg

Det ska det nog. Trodde det var likadant som i C3 karossen. Är det ett originallarm som sitter i bilen?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
thomashellberg
29 april 2010 · 9 Inlägg

Yep originallarm är det.

te_wik Forummoderator
29 april 2010 · 12 813 Inlägg

Ok men jag fixar schemat senare, har du tur så är det samma färger.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
frisedel leg. dödsklant
29 april 2010 · 128 Inlägg

jag sitter i örebro och har lekt med min golf de senaste veckorna med motsvarande fel. eller jag, jag har försökt koppla in ett larm och ny centrallåsmotor i förardörren.

kan du fota kontakten i dörren och pumpen så vi kan se? brukar hjälpa smile

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/
st4hl Das Auto
29 april 2010 · 455 Inlägg

frisedel skrev:
jag sitter i örebro och har lekt med min golf de senaste veckorna med motsvarande fel. eller jag, jag har försökt koppla in ett larm och ny centrallåsmotor i förardörren.

kan du fota kontakten i dörren och pumpen så vi kan se? brukar hjälpa smile

Ska bara tillägga att det gick en kontakt med (+) och (-) som det var konstant 12v på till pumpen.
Sen en till kontakt som ej gick att mäta då jag inte fick in stiften i kontakten från multimetern, antar att det är kontakten som går ifrån "givaren" i dörren som ska säga hejhej till pumpen som då ska hoppa igång.
I den kontakten var det typ 5-6 smala kablar i olika färger..

frisedel leg. dödsklant
30 april 2010 · 128 Inlägg

borde vara 5 kablar. en konstant +12v, en kabel för låsning och en för upplåsning av centrallåset. om vi nu pratar om kontakten i DÖRREN och inte om kontakten i v.pumpen så ska de två resterande kablarna ta emot signal från larmet om att låsa/låsa upp den motor som sitter i förardörren.

någon får rätta mig om jag har fel.

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/
st4hl Das Auto
2 maj 2010 · 455 Inlägg

frisedel skrev:
borde vara 5 kablar. en konstant +12v, en kabel för låsning och en för upplåsning av centrallåset. om vi nu pratar om kontakten i DÖRREN och inte om kontakten i v.pumpen så ska de två resterande kablarna ta emot signal från larmet om att låsa/låsa upp den motor som sitter i förardörren.

någon får rätta mig om jag har fel.

Okej. Då är det bara och försöka ta reda på färgerna ..

frisedel leg. dödsklant
5 maj 2010 · 128 Inlägg

det man INTE ska göra är koppla en elstyrd centrallåsmotor i förardörren på 3,5s signal till ett vacuumstyrt lås.  då "brinner" den nya fina elmotorn.

så gör inte det om du får för dig.

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang