Chiptrimma min Audi A4 1.8T Quattro

skywalker84
19 juni 2010 · 14 Inlägg

Hej,

Funderar över att chiptrimma min Audi A4 1.8T Quattro (2008 års modell) på BSR. Steg 1 kostar 7.900 kr och ska enligt deras uppgifter ge ca 45 extra hästkrafter.

Kanske en dum fråga, men kommer man känna markant skillnad?

Janneutanb
19 juni 2010 · 7 272 Inlägg

Ja.

HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
19 juni 2010 · 325 Inlägg

ja definitivt. 45Hk bara sådär smack, känns allt smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
HalfShell
19 juni 2010 · 162 Inlägg

Hej,
Chippa din bil på Powerchip om det finns i närheten. A4 1,8 Turbo 163 HK / 210 Nm blir till 200 HK / 300 Nm.
Betydligt billigare och minst lika bra som BSR.
http://powerchip.se/index.html

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
Piratstikin 2015 Dbakuten.
19 juni 2010 · 5 092 Inlägg

japp skillnaden är ganska stor. med hallå!! 8000kr för att chippa? åk till örebro till svensk biloptimering eller biloptimering sverige eller vad det nu hette. han kör med powrchipp som funkar klockrent och det kostade oss 2500:- med rabatt och runt 3000:- utan.

Kanon trevlig kille daniel och det är kanon bra grejer. det enda är väll att du inte får BSR emblemet och att det kanske är lite mer känt.

Röstar på att du shippar i örebro och lägg resten av pengarna på sport filter om du inte har det och nå annat kul smile

Hör av dig om du vill ha nummer smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
19 juni 2010 · 5 092 Inlägg

HalfShell skrev:
Hej,
Chippa din bil på Powerchip om det finns i närheten. A4 1,8 Turbo 163 HK / 210 Nm blir till 200 HK / 300 Nm.
Betydligt billigare och minst lika bra som BSR.
http://powerchip.se/index.html

haha jag var lite sen tongue vi hade 163 original och nu med powerchipp skulle det bli typ 198 - 203 hk eller nått sånt.

Audi-powah
20 juni 2010 · 497 Inlägg

jag rekomonderar giac av pm racing  dahlbäckracing som ska använder mtm vid lätta steg 1 chippningar vad jag hört eller bsr när det gäller vag bilar power chip kanske ska ge lika mycket som de andra chipen men vad du inte förstår är att det finns mer än bara optimering av prestanda i chip så som säkerhets marginal vridmomentsbegränsningar hur den beter sig i vissa miljöer samt temperaturer etc och det kan jag lova er att ett chip för 3000 spänn ligger grymmt mycket i lä imot ett riktigt optimerat pogram som är lite dyrrare när det gäller än välorginiserad mappning oftast dom billiga chipen är bara en grundtrim map som inte är så kompliserad som ett riktigt chip och sätter du blarna i ett race så kommer du se att dom dyrare chipen går betydligt bättre och håller bättrre i livslängd än dom billiga och att powerchip skulle vara lika bra som bsr när det gäller 1.8t är rent skitsnack sätt upp bilarna på strippen sida om varandra så kommer du se skillnaden. när folk klagar på bsr så är det bara för deras orginal komponenter inte funkar som dom ska vilket gör att bsrssäkerhets pogram går in och begränsar  det för bilens bästa och folk märker skillnad på ett annat chip som dom tycker går mycket bättre och har inga problem igenkligen är det bara chip pogramet som går runt säkerhets marginalerna mer än bsr och i prinsip ignorerar pogramet vilket i längden kan leda till katastrofiska problem så som motorras. visst dom har haft lite problem med deras saab pogramvara men deras vag bilar har dom väldigt bra pogram till och fått lite kritik för några men som jag sa då är det till 98% något som inte stämmer av deras komponenter eller en ny skänd uppgradering av vag verstäder . detso mer effekt du får av ett chip detsto mer säkerhets marginal går man runt sätt en bil som får + 45 hk 70nm  och får viridet vid 2800 rpm och en som får + 60hk 80nm  vridet vid 2200 rpm vilken tro ni håller bäst under 20000mil med orginal komponenterna? wink

Senast redigerat av Audi-powah (20 juni 2010)

Audi S3 "Quattro" (2002)
Kax
20 juni 2010 · 206 Inlägg

Audi-powah skrev:
jag rekomonderar giac av pm racing  dahlbäckracing som ska använder mtm vid lätta steg 1 chippningar vad jag hört eller bsr när det gäller vag bilar power chip kanske ska ge lika mycket som de andra chipen men vad du inte förstår är att det finns mer än bara optimering av prestanda i chip så som säkerhets marginal vridmomentsbegränsningar hur den beter sig i vissa miljöer samt temperaturer etc och det kan jag lova er att ett chip för 3000 spänn ligger grymmt mycket i lä imot ett riktigt optimerat pogram som är lite dyrrare när det gäller än välorginiserad mappning oftast dom billiga chipen är bara en grundtrim map som inte är så kompliserad som ett riktigt chip och sätter du blarna i ett race så kommer du se att dom dyrare chipen går betydligt bättre och håller bättrre i livslängd än dom billiga och att powerchip skulle vara lika bra som bsr när det gäller 1.8t är rent skitsnack sätt upp bilarna på strippen sida om varandra så kommer du se skillnaden. när folk klagar på bsr så är det bara för deras orginal komponenter inte funkar som dom ska vilket gör att bsrssäkerhets pogram går in och begränsar  det för bilens bästa och folk märker skillnad på ett annat chip som dom tycker går mycket bättre och har inga problem igenkligen är det bara chip pogramet som går runt säkerhets marginalerna mer än bsr och i prinsip ignorerar pogramet vilket i längden kan leda till katastrofiska problem så som motorras. visst dom har haft lite problem med deras saab pogramvara men deras vag bilar har dom väldigt bra pogram till och fått lite kritik för några men som jag sa då är det till 98% något som inte stämmer av deras komponenter eller en ny skänd uppgradering av vag verstäder . detso mer effekt du får av ett chip detsto mer säkerhets marginal går man runt sätt en bil som får + 45 hk 70nm  och får viridet vid 2800 rpm och en som får + 60hk 80nm  vridet vid 2200 rpm vilken tro ni håller bäst under 20000mil med orginal komponenterna? wink

Full?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
20 juni 2010 · 5 092 Inlägg

Kax skrev:

Audi-powah skrev:
jag rekomonderar giac av pm racing  dahlbäckracing som ska använder mtm vid lätta steg 1 chippningar vad jag hört eller bsr när det gäller vag bilar power chip kanske ska ge lika mycket som de andra chipen men vad du inte förstår är att det finns mer än bara optimering av prestanda i chip så som säkerhets marginal vridmomentsbegränsningar hur den beter sig i vissa miljöer samt temperaturer etc och det kan jag lova er att ett chip för 3000 spänn ligger grymmt mycket i lä imot ett riktigt optimerat pogram som är lite dyrrare när det gäller än välorginiserad mappning oftast dom billiga chipen är bara en grundtrim map som inte är så kompliserad som ett riktigt chip och sätter du blarna i ett race så kommer du se att dom dyrare chipen går betydligt bättre och håller bättrre i livslängd än dom billiga och att powerchip skulle vara lika bra som bsr när det gäller 1.8t är rent skitsnack sätt upp bilarna på strippen sida om varandra så kommer du se skillnaden. när folk klagar på bsr så är det bara för deras orginal komponenter inte funkar som dom ska vilket gör att bsrssäkerhets pogram går in och begränsar  det för bilens bästa och folk märker skillnad på ett annat chip som dom tycker går mycket bättre och har inga problem igenkligen är det bara chip pogramet som går runt säkerhets marginalerna mer än bsr och i prinsip ignorerar pogramet vilket i längden kan leda till katastrofiska problem så som motorras. visst dom har haft lite problem med deras saab pogramvara men deras vag bilar har dom väldigt bra pogram till och fått lite kritik för några men som jag sa då är det till 98% något som inte stämmer av deras komponenter eller en ny skänd uppgradering av vag verstäder . detso mer effekt du får av ett chip detsto mer säkerhets marginal går man runt sätt en bil som får + 45 hk 70nm  och får viridet vid 2800 rpm och en som får + 60hk 80nm  vridet vid 2200 rpm vilken tro ni håller bäst under 20000mil med orginal komponenterna? wink

Full?

big_smile

DasAuto
20 juni 2010 · 2 751 Inlägg

Audi-powah skrev:
jag rekomonderar giac av pm racing  dahlbäckracing som ska använder mtm vid lätta steg 1 chippningar vad jag hört eller bsr när det gäller vag bilar power chip kanske ska ge lika mycket som de andra chipen men vad du inte förstår är att det finns mer än bara optimering av prestanda i chip så som säkerhets marginal vridmomentsbegränsningar hur den beter sig i vissa miljöer samt temperaturer etc och det kan jag lova er att ett chip för 3000 spänn ligger grymmt mycket i lä imot ett riktigt optimerat pogram som är lite dyrrare när det gäller än välorginiserad mappning oftast dom billiga chipen är bara en grundtrim map som inte är så kompliserad som ett riktigt chip och sätter du blarna i ett race så kommer du se att dom dyrare chipen går betydligt bättre och håller bättrre i livslängd än dom billiga och att powerchip skulle vara lika bra som bsr när det gäller 1.8t är rent skitsnack sätt upp bilarna på strippen sida om varandra så kommer du se skillnaden. när folk klagar på bsr så är det bara för deras orginal komponenter inte funkar som dom ska vilket gör att bsrssäkerhets pogram går in och begränsar  det för bilens bästa och folk märker skillnad på ett annat chip som dom tycker går mycket bättre och har inga problem igenkligen är det bara chip pogramet som går runt säkerhets marginalerna mer än bsr och i prinsip ignorerar pogramet vilket i längden kan leda till katastrofiska problem så som motorras. visst dom har haft lite problem med deras saab pogramvara men deras vag bilar har dom väldigt bra pogram till och fått lite kritik för några men som jag sa då är det till 98% något som inte stämmer av deras komponenter eller en ny skänd uppgradering av vag verstäder . detso mer effekt du får av ett chip detsto mer säkerhets marginal går man runt sätt en bil som får + 45 hk 70nm  och får viridet vid 2800 rpm och en som får + 60hk 80nm  vridet vid 2200 rpm vilken tro ni håller bäst under 20000mil med orginal komponenterna? wink

Lär dig använda punkt och mellanslag. Så att man kan läsa någorlunda bra.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
HalfShell
20 juni 2010 · 162 Inlägg

Till Audi-powah..

Killen som utvecklar programvaran till chipen på Powerchip var utvecklare på VAG i många år. Jörg heter han och är en mycket trevlig och kunnig tysk. Han har ensamrätt på alla chip, och de verkstäder som chippar åt Powerchip måste skicka inställningarna till honom så chippar han och skickar tillbaka dem. Så vitt jag vet så är de inte sämre än BSR eller något annat fabrikat, bara att de är ca 3-4tkr billigare för samma prestanda.
Det enda man kan dra från ditt inlägg är spekulationer. Kan leda till motorras, kan gå snabbare än osv, dvs inget konkret.

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
Vag-Ragnar Audi Q7 Owner
20 juni 2010 · 5 Inlägg

HalfShell skrev:
Killen som utvecklar programvaran till chipen på Powerchip var utvecklare på VAG i många år.

Och det har du skriven fakta på ifrån VAG och kan bevisa detta påstående eller du bara hört någon svamla detta ?

Det finns fler än bara jörg som kan modda vag bilar utan att behöva hävda sig med rena lögner !!

//Ragnar

HalfShell
20 juni 2010 · 162 Inlägg

Vag-Ragnar skrev:

HalfShell skrev:
Killen som utvecklar programvaran till chipen på Powerchip var utvecklare på VAG i många år.

Och det har du skriven fakta på ifrån VAG och kan bevisa detta påstående eller du bara hört någon svamla detta ?

Det finns fler än bara jörg som kan modda vag bilar utan att behöva hävda sig med rena lögner !!

//Ragnar

Nope, ingen skriven fakta ifrån VAG, därför tas det med en nypa salt. Men faktum kvarstår att chippen och felsökningen i samband med montering fungerar utmärkt.

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
Vag-Ragnar Audi Q7 Owner
20 juni 2010 · 5 Inlägg

Helt rätt, sådant borde tas som ett skämt.

Och alla seriösa företag som sysslar med chiptrimmning borde felsöka bilen innan det utförs, eller åtminstonde veta vad som orsakar felet om ingen diagnos görs och kunna åtgärda detta.

För de flesta fel som tex en gammal audi a3 har, är dåliga vaccumslangar, tändspolar och lmm osv...och kan då orsaka att bilen går väldigt mkt sämre efter chippningen.

Och det viktigaste av allt enligt mig, det måste vara en verkstad/företag som vet hur motorstyrning fungerar samt den mekaniska biten, alltså ingen däckakrängare som bara skriver in mjukvaran i bilen smile

//Ragnar

Audi-powah
20 juni 2010 · 497 Inlägg

Kax skrev:

Audi-powah skrev:
jag rekomonderar giac av pm racing  dahlbäckracing som ska använder mtm vid lätta steg 1 chippningar vad jag hört eller bsr när det gäller vag bilar power chip kanske ska ge lika mycket som de andra chipen men vad du inte förstår är att det finns mer än bara optimering av prestanda i chip så som säkerhets marginal vridmomentsbegränsningar hur den beter sig i vissa miljöer samt temperaturer etc och det kan jag lova er att ett chip för 3000 spänn ligger grymmt mycket i lä imot ett riktigt optimerat pogram som är lite dyrrare när det gäller än välorginiserad mappning oftast dom billiga chipen är bara en grundtrim map som inte är så kompliserad som ett riktigt chip och sätter du blarna i ett race så kommer du se att dom dyrare chipen går betydligt bättre och håller bättrre i livslängd än dom billiga och att powerchip skulle vara lika bra som bsr när det gäller 1.8t är rent skitsnack sätt upp bilarna på strippen sida om varandra så kommer du se skillnaden. när folk klagar på bsr så är det bara för deras orginal komponenter inte funkar som dom ska vilket gör att bsrssäkerhets pogram går in och begränsar  det för bilens bästa och folk märker skillnad på ett annat chip som dom tycker går mycket bättre och har inga problem igenkligen är det bara chip pogramet som går runt säkerhets marginalerna mer än bsr och i prinsip ignorerar pogramet vilket i längden kan leda till katastrofiska problem så som motorras. visst dom har haft lite problem med deras saab pogramvara men deras vag bilar har dom väldigt bra pogram till och fått lite kritik för några men som jag sa då är det till 98% något som inte stämmer av deras komponenter eller en ny skänd uppgradering av vag verstäder . detso mer effekt du får av ett chip detsto mer säkerhets marginal går man runt sätt en bil som får + 45 hk 70nm  och får viridet vid 2800 rpm och en som får + 60hk 80nm  vridet vid 2200 rpm vilken tro ni håller bäst under 20000mil med orginal komponenterna? wink

Full?

svar  JA därför jag inte använde punkt osv . haha:P

Senast redigerat av Audi-powah (20 juni 2010)

Audi S3 "Quattro" (2002)
Audi-powah
20 juni 2010 · 497 Inlägg

HalfShell skrev:
Till Audi-powah..

Killen som utvecklar programvaran till chipen på Powerchip var utvecklare på VAG i många år. Jörg heter han och är en mycket trevlig och kunnig tysk. Han har ensamrätt på alla chip, och de verkstäder som chippar åt Powerchip måste skicka inställningarna till honom så chippar han och skickar tillbaka dem. Så vitt jag vet så är de inte sämre än BSR eller något annat fabrikat, bara att de är ca 3-4tkr billigare för samma prestanda.
Det enda man kan dra från ditt inlägg är spekulationer. Kan leda till motorras, kan gå snabbare än osv, dvs inget konkret.

Finns faktiskt skillnader på chip hur bilen beter sig över en viss hastighet se bara på autotech deras chip gör att bilen går bättre över 200 än chipen från tex bsr osv visst de går någorlunda jämt upp till 200 med steg 1 sen ser du skillnaden.
som jag sa ett riktigt optimalt chip är när den har varit mappad både på bänk och motorväg.
jag e inte riktigt iför sådant som att man skickar sina inställningar från boxen till en sen tweakar han inställningarna som han tror det ska vara ska man ha en riktig mapp så ska det göras med bilen på bänk/mot punkt slut.

Senast redigerat av Audi-powah (20 juni 2010)

Audi S3 "Quattro" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang