1694
Sök

Problem med Audi 80 -92 (koppling eller dyl. strular)

4 Inlägg
16 augusti 2005
Trådstartare
Hej!

Under den senaste tiden har min audi 80, av årsmodell 92, börjat strula. Problemet är att någonting låter mycket illa då man accelererar för hårt. Med andra ord händer detta mest i de låga växlarna, främst ettan.

Detta problem har jag vid tidigare tillfälle också märkt av, men efter det har det fungerat felfritt fram tills nu. Utan förklaring kom problemet och försvann igen, dock så verkar det hålla i sig denna gången.

Vad är det som kan vara fel ? är det kopplingen som slirar ? Något slitet kugghjul ?

låter som ett slags skärande metalljud....

Mycket tacksam för svar.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
18 augusti 2005
sliten spårkilrem, blir så när det börjar bli torrsprickor i den...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

4 Inlägg
22 augusti 2005
Trådstartare
Jaha..

Tack för svaret, men vad är en spårkilrem, var sitter den ? Dyrt att byta ?

Kan det vara riskabelt att köra med den som den är ?

/Kristoffer

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
23 augusti 2005
svårt att säga vad det kan kosta eftersom jag inte vet vad du har för motor, men delarna är inte speciellt dyra. om du har en V6 motor så sitter remmen "framför" motorn dvs 1 dm "bakom" kylaren. var den sitter på en radfyra eller radfemma är mer än jag vet, men det borde inte skilja så mycket...
det den driver är generatorn så du ska nog inte köra om den går av...

Numera leg. grusligist!

4 Inlägg
23 augusti 2005
Trådstartare
Okej....

Men om det nu är den remen, hur kan det bara låta när jag accelererar för hårt ? verkar konstigt....

Det kanske är kopplingen ändå ?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
23 augusti 2005
det låter aldrig då du gasar på friläge eller med kopplingen nere?
hade nämligen felet med sliten spårkilrem på min 2.8 och den tjöt alltid när det var lite fuktigt (och ibland även när det var torr väderlek). saken är ju den att generatorn drivs via rem, så när du varvar upp motorn så ökar också varvet på generatorn. om remmen slirar när du mosar på så ger slirandet ett ljud som ökar i frekvens. (det låter nästan som om man har en liten formel 1 bil under huven).

Numera leg. grusligist!

4 Inlägg
23 augusti 2005
Trådstartare
hehe...

Det verkar inte låta när man står på tomgång....det är bara när man accelererar, så jag tror inte det är den remen.

Vad kan det annars vara då ? Är det inte möjligt att det är kopplingen ?

opelmtx
23 augusti 2005
Jag tycker det låter som v-lådan är tom på olja eller på väg att ge upp eller ett hjullager
Lycka till
Senast redigerat av opelmtx (23 augusti 2005)

Sök