Är det lagligt att montera sportstolar samt sportbälte?

tobbe12
11 juni 2010 · 152 Inlägg

Har funderat på sportstolar samt sportbälte(4 punkt)

går det igenom besiktningen? vad säger lagen?

evilaudio
11 juni 2010 · 16 195 Inlägg

tobbe12 skrev:
Har funderat på sportstolar samt sportbälte(4 punkt)

går det igenom besiktningen? vad säger lagen?

nej nej och åter nej..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
tobbe12
11 juni 2010 · 152 Inlägg

inget av dom?:S

evilaudio
11 juni 2010 · 16 195 Inlägg

nope.. sen att vissa har tur att klara besiktningen med sportstolar är en annan sak.. du får montera 4p bälten men du får inte använda dom..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
tobbe12
11 juni 2010 · 152 Inlägg

evilaudio skrev:
nope.. sen att vissa har tur att klara besiktningen med sportstolar är en annan sak.. du får montera 4p bälten men du får inte använda dom..

är dom typ sämre eller vad? vad ärrisken med sportstolar

evilaudio
11 juni 2010 · 16 195 Inlägg

tobbe12 skrev:

evilaudio skrev:
nope.. sen att vissa har tur att klara besiktningen med sportstolar är en annan sak.. du får montera 4p bälten men du får inte använda dom..

är dom typ sämre eller vad? vad ärrisken med sportstolar

saken är den att bilen är inte krocktestad me andra stolar än va som sitter i den, felmonterade stolar kan släppa vid en krock.


felmonterade 4p bälten är LIVSFARLIGA...

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
HenkeTIC
11 juni 2010 · 888 Inlägg

Krockar du med en bil med 4-punktsbälte utan bur och hamnar på taket så är du garanterat död.

Go_sideways
11 juni 2010 · 428 Inlägg

Jag har sparco sportstol i min och har inte haft några problem alls. 4-punktsbälte är okej så länge du har orginal bältet kvar. Som tidigare sa. Du får ha det i bilen fast inte änvända de. Men å andra sidan är det ju ingen annan än bes som bryr sig. alla vet ju att korrekt monterade 4-punktsbälten är fan så mycket bättre än vanliga.

KHRacing
11 juni 2010 ·

HenkeTIC skrev:
Krockar du med en bil med 4-punktsbälte utan bur och hamnar på taket så är du garanterat död.

detta är dock en extreme MYT Henke,
bara titta på alla olyckor du någonsin sett på bild,, så är det SÄLLAN som taket trycks in mer än lite granna.

joelimmo
11 juni 2010 · 1 380 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Krockar du med en bil med 4-punktsbälte utan bur och hamnar på taket så är du garanterat död.

man är nog lika död med vanligt bälte med då ? tongue

BMW E28 (1982)
De-Stijl
11 juni 2010 · 37 Inlägg

Hey

Är det olika regler ang 4punkt å eftermarknads sport/rallystolar beroende på årsmodell på bilen???
Har själv både andra stolar å 4punkt i min dock en 71 å de sa ej nå om dem på besiktningen..

Chevrolet IMPALA SS "HEY HO LETS GO" (1965)
kawiZz RMR-Crew
11 juni 2010 · 478 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Krockar du med en bil med 4-punktsbälte utan bur och hamnar på taket så är du garanterat död.

Mm, man överlever ju galant med 3punkts då eller? för fan henke!

kawiZz RMR-Crew
11 juni 2010 · 478 Inlägg

KHRacing skrev:

HenkeTIC skrev:
Krockar du med en bil med 4-punktsbälte utan bur och hamnar på taket så är du garanterat död.

detta är dock en extreme MYT Henke,
bara titta på alla olyckor du någonsin sett på bild,, så är det SÄLLAN som taket trycks in mer än lite granna.

Fråga Henke, han kan han!

Senast redigerat av kawiZz (11 juni 2010)

myran Foto/Bilnörd
11 juni 2010 · 1 541 Inlägg

KHRacing skrev:

HenkeTIC skrev:
Krockar du med en bil med 4-punktsbälte utan bur och hamnar på taket så är du garanterat död.

detta är dock en extreme MYT Henke,
bara titta på alla olyckor du någonsin sett på bild,, så är det SÄLLAN som taket trycks in mer än lite granna.

Myt och myt. Bara för att det inte händer ofta betyder det inte att det händer.

Vet 2st bekanta som tryckt in taket. ena räddades definitivt av sin sparco stol. taket var lindat runt den. Så med en bra stol och 4punkt BÖR du klara dig.

Dok fortfarande rekommendation med huvudbåge/halvbur vid 4/6punkt.


Är bilen inte helbildgodkänd får du lagligt byta stolar i din bil. Dok kan dom anmärka på dåliga infästningar om dom anser att du monterat dåligt.

OBS detta gäller inte om bältet som på vissa bilar är monterat i själva stolen.

Man får nämligen ALDRIG flytta en bältesinfästning. spelar ingen roll om bilen är helbilsgodkänd eller ej.

Du får ha 4punkt/6punkt monterat i bilen men vid ev poliskontroll så är det 3punkt som gäller för det är bara det som är krocktestat. spelar ingen roll hur bra du monterat ditt 4/6punkt bara orginalbälte som är godkänt.


Åker själv lagligt med sparco stol och 6punks bälte monterat. åker dok med 3punkt vid vardagskörning. helt lagligt (OBS bilen är ej helbilsgodkänd).

//Henrik

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
KHRacing
11 juni 2010 ·

myran skrev:
Myt och myt. Bara för att det inte händer ofta betyder det inte att det händer.

Vet 2st bekanta som tryckt in taket. ena räddades definitivt av sin sparco stol. taket var lindat runt den. Så med en bra stol och 4punkt BÖR du klara dig.

Dok fortfarande rekommendation med huvudbåge/halvbur vid 4/6punkt.


Är bilen inte helbildgodkänd får du lagligt byta stolar i din bil. Dok kan dom anmärka på dåliga infästningar om dom anser att du monterat dåligt.

OBS detta gäller inte om bältet som på vissa bilar är monterat i själva stolen.

Man får nämligen ALDRIG flytta en bältesinfästning. spelar ingen roll om bilen är helbilsgodkänd eller ej.

Du får ha 4punkt/6punkt monterat i bilen men vid ev poliskontroll så är det 3punkt som gäller för det är bara det som är krocktestat. spelar ingen roll hur bra du monterat ditt 4/6punkt bara orginalbälte som är godkänt.


Åker själv lagligt med sparco stol och 6punks bälte monterat. åker dok med 3punkt vid vardagskörning. helt lagligt (OBS bilen är ej helbilsgodkänd).

//Henrik

Faktiskt helt fel info, även om den lät bra.
på ett fordon nyare än 1976 får man egentligen inte ens byta antennen.

Måste vi verkligen debattera detta så ofta ?

frågar man på bilprovningen så brukar de svara: ja, om det sitter fast ordentligt. Dock är detta tokfel.
Då SBP tekniska tittar genom sina papper(data) & ger dig svaret NEJ.

PS: jag skrev ingenstans att taket aldrig trycks in smile


MVH Kristian

KingWS6 TACS Medlem
22 juni 2010 · 457 Inlägg

Jag har en bil från 71 som jag hellre än att renovera de gamla stolarna gärna byter mot ett par nya sportstolar. Det ska alltså inte vara något problem så långt.

Men bältena jag har nu är av äldre trepunktsversion. Man har två band (ett vid midja, ett vid axel) som man sätter ihop och sedan fäster som vanligt vid handbromsen. Jag ids inte fästa de två banden utan använder enbart midjebältet just nu. (Ja, så lat/bekväm är jag...)

Jag undrar om jag kan byta till en modernare vanlig trepunkts om jag använder de gamla fästpunkterna?
I och med att bilen är från 71 så kanske det är fritt fram att göra hur jag vill ändå? Såvida det inte är polisen som stoppar mig körandes med ett fyrpunktsbälte? hmm

Nocturnal
22 juni 2010 · 500 Inlägg

myran skrev:

KHRacing skrev:

HenkeTIC skrev:
Krockar du med en bil med 4-punktsbälte utan bur och hamnar på taket så är du garanterat död.

detta är dock en extreme MYT Henke,
bara titta på alla olyckor du någonsin sett på bild,, så är det SÄLLAN som taket trycks in mer än lite granna.

Myt och myt. Bara för att det inte händer ofta betyder det inte att det händer.

Vet 2st bekanta som tryckt in taket. ena räddades definitivt av sin sparco stol. taket var lindat runt den. Så med en bra stol och 4punkt BÖR du klara dig.

Dok fortfarande rekommendation med huvudbåge/halvbur vid 4/6punkt.


Är bilen inte helbildgodkänd får du lagligt byta stolar i din bil. Dok kan dom anmärka på dåliga infästningar om dom anser att du monterat dåligt.

OBS detta gäller inte om bältet som på vissa bilar är monterat i själva stolen.

Man får nämligen ALDRIG flytta en bältesinfästning. spelar ingen roll om bilen är helbilsgodkänd eller ej.

Du får ha 4punkt/6punkt monterat i bilen men vid ev poliskontroll så är det 3punkt som gäller för det är bara det som är krocktestat. spelar ingen roll hur bra du monterat ditt 4/6punkt bara orginalbälte som är godkänt.


Åker själv lagligt med sparco stol och 6punks bälte monterat. åker dok med 3punkt vid vardagskörning. helt lagligt (OBS bilen är ej helbilsgodkänd).

//Henrik

Jodå om du reggar bilen som ombyggt eller amatörbyggt fordon får man flytta bältesinfästning.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
KingWS6 TACS Medlem
22 juni 2010 · 457 Inlägg

Jag tänker inte flytta några fästpunkter, bara byta bältestyp till ett modernt trepunkts. Jag borde väl kunna använda de gamla fästpunkterna till det?
(Det är min '71 Corvette jag snackar om här.)

Dubs I got Dubs!
22 juni 2010 · 2 423 Inlägg

KingWS6 skrev:
Jag tänker inte flytta några fästpunkter, bara byta bältestyp till ett modernt trepunkts. Jag borde väl kunna använda de gamla fästpunkterna till det?
(Det är min '71 Corvette jag snackar om här.)

Borde inte vara något problem.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang