Klarar en S80 2.9 köra fler mil än såhär???

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 maj 2010 · 5 650 Inlägg

den klarar säkert och gå de dubbla om den är omhändertagen  hade nog inte betalat den summan för en bil med 25 tusen mil

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Rock-Star
3 maj 2010 · 2 982 Inlägg

TurbOla skrev:

twin_cam skrev:

viccoA skrev:
Automatlådorna på S80 är väldigt dåliga, så är det en automat kolla så att de skött oljebytena på lådan eller om lådan är bytt nyligen.

Finns ingen intervall angiven på Volvos automat, den ska gå på samma olja till den rasar eller oljan tar slut.

På taxibilarna finns oljebyte i automatlådan i service-paketet har jag hört iaf.

Jag tror inte S80ns automatlådor är sämre än någon annan Volvo-modell då de är väldigt snarlika om inte det är samma lådor i alla modeller.
Däremot är de tidiga T6-automatlådorna otacksamma mot vridet. Annars är det väl inte värre än någon annan automat.

kostade 20000:- att laga växelåldan på S60in.(geartronic -dubbelväxellåda)
kostade 56000:- för en splitterny växellåda påå S80in..
lägger man ihop resultatet så suger automatlådan på p2 bilarna.
däremot aumataren -6växlad på Y286 är RIKTIGT TREVLIG att köra HÅRT!

Senast redigerat av Residence (3 maj 2010)

MasterCar
3 maj 2010 · 390 Inlägg

tacksam för alla svar, de som tror att bilen kostar 50000 kr bör veta att den kostar 39 000kr...samt att kamrem är redan bytt vid 16 000mil

Jungmar
3 juni 2010 · 847 Inlägg

azid skrev:
Köp en annan. 2,9an drar lika mycke som t6an med går inte hälften så bra.

Skulle inte betala mer än 30k för en sån bil om jag nu måste köpa en

Jag kan varmt rekomendera en 2,9, jag har en 02a med den svagare motorn på 196hk. Ligger på 0,8-0,9 liter per mil, kör mycket småstad (Halmstad) och landsväg. Den drar ca 0.5 liter mindre än vad min kompis T6a gör. Kan tillägga att jag är 22 år nu i juni så visst gasar jag på ibland.
Jag har inte haft några problem med växellådan eller så. Idag den 3 juni har jag ägt bilen i precis ett år. Enda problem jag haft är att tidigare ägares verkstad har slarvat så kamremmen brast.
Min bil har gått 19900mil. Jag köpte den för 55.000kr när den gått 17300 mil och det är jag nöjd med

Brådhis * Voff voff *
3 juni 2010 · 10 287 Inlägg

viccoA skrev:
Automatlådorna på S80 är väldigt dåliga, så är det en automat kolla så att de skött oljebytena på lådan eller om lådan är bytt nyligen.

Njae... Dom 4-stegade automaterna från GM som sitter på S80 med sexa (2,9/T6) 99-01 är inte bra! Resten (AW-lådorna samt senare GM-lådor) är det inga som helst problem med!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (3 juni 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
viccoA
3 juni 2010 · 3 110 Inlägg

twin_cam skrev:

viccoA skrev:
Automatlådorna på S80 är väldigt dåliga, så är det en automat kolla så att de skött oljebytena på lådan eller om lådan är bytt nyligen.

Finns ingen intervall angiven på Volvos automat, den ska gå på samma olja till den rasar eller oljan tar slut.

Just därför de rasar så fort... wink

viccoA
3 juni 2010 · 3 110 Inlägg

Brådhis skrev:

viccoA skrev:
Automatlådorna på S80 är väldigt dåliga, så är det en automat kolla så att de skött oljebytena på lådan eller om lådan är bytt nyligen.

Njae... Dom 4-stegade automaterna från GM som sitter på S80 med sexa (2,9/T6) 99-01 är inte bra! Resten (AW-lådorna samt senare GM-lådor) är det inga som helst problem med!

//Brådhis

Jag bytte en 5växlad låda på en S80 2.4 som gått 16.000 mil...om det är bra eller inte är ju upp till var och en att bedöma.

Brådhis * Voff voff *
3 juni 2010 · 10 287 Inlägg

viccoA skrev:

Brådhis skrev:

viccoA skrev:
Automatlådorna på S80 är väldigt dåliga, så är det en automat kolla så att de skött oljebytena på lådan eller om lådan är bytt nyligen.

Njae... Dom 4-stegade automaterna från GM som sitter på S80 med sexa (2,9/T6) 99-01 är inte bra! Resten (AW-lådorna samt senare GM-lådor) är det inga som helst problem med!

//Brådhis

Jag bytte en 5växlad låda på en S80 2.4 som gått 16.000 mil...om det är bra eller inte är ju upp till var och en att bedöma.

För all del... Men frågeställningen bör ju då vara: Byter du alltid dom 5-stegade vid det miltalet eller har du bara bytt en? Blir viss skillnad lixom... smile

Jag vet en privatägd bil där lådan rullat 35000 mil i skrivande stund utan minsta strul! Jag vet oxå taxibilar som rullat en bit över 40000 utan strul...

Men jag vet oxå bilar där lådan bara hållit 11-12000 mil! Alltså, lådans skick är helt beroende av hur den sköts! Byter man olja regelbundet osv håller den länge! Kör man som ett svin, mycket i stan och t.ex. även drar husvagn utan att byta olja, ja då rasar lådan!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rock-Star
3 juni 2010 · 2 982 Inlägg

Brådhis skrev:

viccoA skrev:
Automatlådorna på S80 är väldigt dåliga, så är det en automat kolla så att de skött oljebytena på lådan eller om lådan är bytt nyligen.

Njae... Dom 4-stegade automaterna från GM som sitter på S80 med sexa (2,9/T6) 99-01 är inte bra! Resten (AW-lådorna samt senare GM-lådor) är det inga som helst problem med!

//Brådhis

kan bekräfta med infon: 55000:- för en ny låda på en S80 - 99.

18000;- för en lagning av växellåda på s60in 2,4T geratronic. - har dock fungerat i världsklass efter lagningen. ngt om B4--locket och krökt kolv!

däremot 6stegade på S80N är underbar!...

TheFlyingDutchman Holländare
25 juni 2010 · 20 Inlägg

S80 2.9 -99 ..
har rullat lite över 50 000 mil nu smile
funkar alldeles utmärkt!
Köpte den av en äldre gubbe, enda ägare,
Välvårdad, pedantskött, fullutrustad, kamrem bytt på 48 000 mil, alltid servat (och alltid växellådsoljan bytt) på Volvo-verkstaden där jag jobbar.
Kanonbil till en kanonpris! 5000 spänn är ändå värt att chansa lite wink
standard grejerna är bytta: spjällhus, länkarmar, 3st hjullager .. började spöka lite med AC:n/fläkten och elektroniken .. bara att löda om chippen och de var kallas igen smile
Man glider runt som en kung!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang