2863
Sök

Rekommendation för turbobyte på Saab 9-5 2,3T -00

1 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
Jag behöver er hjälp alla..

Har en saab 9-5 2,3T-00 som har gått över 26000mil.
Fick idag veta att turbon är på väg att ge sig.. Resten av bilen är i gott skick och min mek bad mig leta efter en ny/beg/renoverad/uppgrade turbo.

Så min fråga.. vad rekommednerar ni... Har fått tag på en TD04HL ( till en aero för 2500sek som ska vara i mycket bra skick..
Så funkar denna eller måste man göra massa annat vid bilen???
Skulle ju vara skoj att få lite mer krut i bilen...big_smile

Snälla hjälp.. Eller om du har en Turbo tillsalu så hör av er..

//sam

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
11 januari 2008
det funkar att bara sätta dit den nya.. men har du otur så kan din intercooler vara oljefylld.. o det är inte så bra.. om det kommer en massa blårök från avgasröret så kan de vara det... eller oxå bara olja som läckt igenom lagren på turbon...

Men iallafall... det ska bara vara att byta.. men det är inte direkt nått man gör på 30 minuter..

Sump Runk Rätt O Slätt!

321 Inlägg
11 januari 2008
Bara att byta passar men den kommer inte att gå bättre förrän du har mappat/chippat bilen men då blir det stor skillnad.

1 498 Inlägg
11 januari 2008
Det du behöver är ju även vatten och oljerör samt luftsnoken (cobran) men som sakt går ju inte bilen bättre änn orginal,

BMW fantast
1 172 Inlägg
11 januari 2008
köper du den turbon så tror jag inte oljeledningarna passar... en polare som jobbade på saab bytade på sin farsas 95a och där nådde inte oljerören.. har för mig det var så... 94 % säker... för jag fråga när jag hade en 9000 cse om det gick med aero turbo, men det gikc inte helelr sa dom...   men det kan man fixa genom att köpa stålomspunna slangar...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

31 Inlägg
14 januari 2008
Hur fick du reda på att turbon höll på att ge sig? oljeläck el?

pudas84

2 164 Inlägg
15 januari 2008
Går att känna på axeln i turbon om den glappar så är de nog snart dags för byte. Eller att de kommer lite blå rök när man startar bilen.

MVH

F

761 Inlägg
15 januari 2008
Fredrik-79 skrev:
Går att känna på axeln i turbon om den glappar så är de nog snart dags för byte. Eller att de kommer lite blå rök när man startar bilen.

MVH

F

Glappa får den, men bara i "sidled" Axlen får altså inte gå att dra in och ut..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

2 164 Inlägg
15 januari 2008
De får va ett väldigt litet spel men de känner man knappt när de är friskt. Man känner när de inte är okej.

14 Inlägg
30 juni 2010
om du inte ska ha den turbon så tar jag gärna den, då min aero turbo börjat ryka blå rök efter fullt pådrag.
du kan få en 500 hundring för besväret smile

5 710 Inlägg
30 juni 2010
Lfc skrev:
om du inte ska ha den turbon så tar jag gärna den, då min aero turbo börjat ryka blå rök efter fullt pådrag.
du kan få en 500 hundring för besväret smile

Tråden är över 2 år gammal så att han skulle ha kvar den är inte sååå troligt smile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Sök