6195
Sök

Köp råd: Lagom rolig bil 20-30 tusen

2 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
Hej alla kunniga och bilintresserade här på garaget, har läst väldigt mycket här på forumet de senaste 2 åren och fått mycket hjälp. Men nu skulle jag behöva lite mer anpassade råd.

Senaste året har jag haft turen att få låna mammas långfärdsbil (Bmw 523), tyvärr vill hon nu sälja den och planerar inte att skaffa någon ny utan dem ska klara sig på en bil. Inte någon chans att få låna längre alltså, därför är de dags för mig att skaffa något eget.

Saker som jag värdesätter :

Pris för inköp: bäst skulle vara att hitta något för 20-30. Vet att de tillkommer massa kostnader men har delvis betalat detta på 523an så har lärt mig att en budget för reservdelar, försäkring och skatt är guld värt den dagen de händer något.

Hyfsad komfort, brukar åka ganska mycket långfärd. Är ju van vid komforten i bmwn alltså blir de svårt med vad som helst nu.

Gärna lite kraft, de 170 hästarna sedan tidigare var kul men aldrig fel med lite mer, vet att mycket motor och ekonomi aldrig går ihop men skulle vara bra med något som går köra under litern långfärd i 90-120 km/h marschfart.

Dragkrok behöver kunna dra släpvagn på vintern.

Har kollat runt på blocket och läst här på forumet, tyvärr har jag fastnat för De äldre S4/S6 92-96 finns inom budget. Frågan är om dem är sönderkörda, alltför saftiga underhållskostnader på. Och tar väldigt gärna emot förslag på många andra alternativ.

Tack för att ni gör fordonsägandet lättare här på garaget // Adam

3 627 Inlägg
30 juni 2010
Du kan få tag i en fräsch 850 170hk för de pengarna smile Dem går fint, varvar inte järnet på motorväg, är bra komfort och 9 av 10 har dragkrok typ tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

3 627 Inlägg
30 juni 2010

:-)
367 Inlägg
30 juni 2010
ToXtreme skrev:
Du kan få tag i en fräsch 850 170hk för de pengarna smile Dem går fint, varvar inte järnet på motorväg, är bra komfort och 9 av 10 har dragkrok typ tongue

Nu har han ju faktiskt glidit med stil i en BMW då kan han ju inte byta ner sig så hårt.
Skulle det vara volvo skulle istället en S70R passa in på dessa kriterier.

Annan svensk bil skulle isf. vara en Saab utav Aero-modell.

En S4 eller S6 bör inte vara några problem att inhandla. Lagom många mil, lagom många ägare och en fullstämplad servicebok så leker livet.
Det är ju ändå tysk kvalité vi pratar om wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2010
Chansen finns att du hittar en 328i för de pengarna, mycket mer motor och samtidigt mindre vikt än 523i. Komforten är inte i riktigt samma klass, men duger gott på långresor även den. Dessutom ligger dragvikten över 1500kg, om det nu behövs? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
Tackar för alla hjälpsamma förslag:)

Har börjat kolla närmare på de modeller ni nämnt och gällande drag vikten så är de alltid bra att få ta så tungt som möjligt, bättre att ha möjlighet att ta med kompisarnas skotrar på släp om de skulle behövas.

3 627 Inlägg
1 juli 2010
-Michael skrev:
ToXtreme skrev:

Nu har han ju faktiskt glidit med stil i en BMW då kan han ju inte byta ner sig så hårt.
Skulle det vara volvo skulle istället en S70R passa in på dessa kriterier.

Annan svensk bil skulle isf. vara en Saab utav Aero-modell.

En S4 eller S6 bör inte vara några problem att inhandla. Lagom många mil, lagom många ägare och en fullstämplad servicebok så leker livet.
Det är ju ändå tysk kvalité vi pratar om wink

Imo så tycker jag inte att man ska klanka ner på komforten i Svenssonbilarna, den är fullt tillräcklig och inte dålig någonstans smile

Men som du säger, Saab är helt klart ett alternativ, för 20-30 tusen hittar du en fin 900/9-3 turbo som inte behöver ha gått så fasligt långt för sin ålder. De är ofta bra utrustade och har fullt tillräcklig långfärdskomfort smile

Sök