Audi 1.8T eller 2.4 motor? (kombi "02)

Reborn-swe
8 augusti 2010 · 62 Inlägg

Tja!

Jag tycker att borde länga en ny tråd här därför att situationen handlar inte om vilken bil märke ska jag ha, nu handlar om motor.
Länk till gamla tråden.>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=185236
I min andra tråd ville jag bestämma mellan en Audi eller Passat ”1.8T”, nu har jag bestämt mig, det blir en Audi men kanske inte en 1.8T, det kan blir en 2.4.
Nu behöver jag hjälp om bränsleförbrukningen (Motor).
Jag kommer att åka mer hem/jobb (≈20 km per dag) och landsväg kanske 1 eller 2 gånger per år ≈ 150 mil.
Jag är rädd för hög bensin kostnad per månad.
Min nuvarande bil är en Citroen Xantia Activa 2.0 ”96 ”lättare bil en A4 kombi”
Min svåger har en Saab Aero 2,3 Automat kombi och är desperat på grund bensinkostnad.

Hur stor skillnad är det mellan motor 1.8T och 2.4 på en A4 kombi ”02 (manuell växellåda)?
Hur kan jag beräkna ≈ kostnad?
Är det ngn som vet hur mycket det blir?

Tack på förhand!

azid Det som inte dödar gör ont
8 augusti 2010 · 2 668 Inlägg

jag har haft 2,8an automat dock ifrån 98. den fick jag aldrig att gå under litern. känns som det ska vara lättare att få en mindre turbomotor att gå billigt istället för en stor 6a..

2slow
2-8Injection
8 augusti 2010 · 120 Inlägg

Om du kör så lite borde du tjäna på att köpa en 2,4 då dom antagligen är billigare i inköp?

JOCKE_ST
8 augusti 2010 · 212 Inlägg

har två polare med a4:or kombi den ena har 1,8t och den andra har 2,4 och detta är vad deras medelförbrukning ligger på, 1,8t - 0,76, 2,4 - 1,17, nu är inte detta den exakta sanningen eftersom han med 2,4:n kör lite hårdare med sin bil och den är 4 år äldre men d e ju ett ungefär iaf...

Senast redigerat av JOCKE_ST (8 augusti 2010)

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?
Sarge
8 augusti 2010 · 2 337 Inlägg

Jag tror, utan att ha några belägg för det, att det går att köra billigare med 1.8:an än 2.4:an. Mindre motor och om man inte laddar fullt med turbon hela tiden ska den nog gå ganska snålt. Ett tips är att kolla om Teknikens Värld har några tester upplagda med respektive motor, de mäter bränsleförbrukning.

Senast redigerat av Sarge (8 augusti 2010)

D_MAN ?
9 augusti 2010 · 1 038 Inlägg

Beror lite på vilken storlek de är på däcken, kör ja med vinterdäcken 16" drar min runt 0,65-0,75 blandad körning, kör ja med sommardäcken 19" så ligger den runt 0,8-1,1 blandad körning och då kör ja inte lungt.

Tjejens körning ger väl ca 1dl mindre inte för att hon kör saktare utan jämnare och växlar inte ner lika ofta vid omkörningar .

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
Reborn-swe
11 augusti 2010 · 62 Inlägg

GTi-R_Danne skrev:
Beror lite på vilken storlek de är på däcken, kör ja med vinterdäcken 16" drar min runt 0,65-0,75 blandad körning, kör ja med sommardäcken 19" så ligger den runt 0,8-1,1 blandad körning och då kör ja inte lungt.

Tjejens körning ger väl ca 1dl mindre inte för att hon kör saktare utan jämnare och växlar inte ner lika ofta vid omkörningar .

Det visste jag inte att diameter på däcken skulle påverkar bränsleförbrukningen.

Jag kör lugn på högsta möjliga växel.
Det kanske var bränsleförbrukningen på min svågers bil, Saab Aero 2,3 Turbo Aut, som skrämde mig, bilen som jag tänkte köpa är manuell med vanlig motor.
En sak som gjort mig tveksam är att jag se inte motorvärmare uttag i bilen på bilder och det är inte nämnde på beskrivningen. Ska man backar på köpet om bilen inte har motorvärmare eller är det något som man skulle inte bryr sig?

hmm ???

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 augusti 2010 · 10 427 Inlägg

Just 2,4 V6:an har ju även en lite halvdyr servicepunkt som man kan räkna in
förutom bränsleförbrukning. Kamremsbytet är inte billigt (Runt 12k?). Men inte säkert att
det händer under ägarperioden iofs.

D_MAN ?
12 augusti 2010 · 1 038 Inlägg

Reborn-swe skrev:

GTi-R_Danne skrev:
Beror lite på vilken storlek de är på däcken, kör ja med vinterdäcken 16" drar min runt 0,65-0,75 blandad körning, kör ja med sommardäcken 19" så ligger den runt 0,8-1,1 blandad körning och då kör ja inte lungt.

Tjejens körning ger väl ca 1dl mindre inte för att hon kör saktare utan jämnare och växlar inte ner lika ofta vid omkörningar .

Det visste jag inte att diameter på däcken skulle påverkar bränsleförbrukningen.

Jag kör lugn på högsta möjliga växel.
Det kanske var bränsleförbrukningen på min svågers bil, Saab Aero 2,3 Turbo Aut, som skrämde mig, bilen som jag tänkte köpa är manuell med vanlig motor.
En sak som gjort mig tveksam är att jag se inte motorvärmare uttag i bilen på bilder och det är inte nämnde på beskrivningen. Ska man backar på köpet om bilen inte har motorvärmare eller är det något som man skulle inte bryr sig?

hmm ???

Har du inte tummen mitt i handen så kan du köpa och skruva dit själv, är inte så svårt, vad ja kan komma ihåg så det är blockvärmare till dessa motorer, kan säkert mecka dit en doppvärmare men enklare att mecka dit en blockvärmare.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
TyraX
12 augusti 2010 · 526 Inlägg

kan nästan garantera att du får lägre bensinkostnader med en 1.8T.

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
Reborn-swe
17 augusti 2010 · 62 Inlägg

Tja!

Köpte en A4 Avant 2.4 kombi och är väldigt nöjd, förre detta bilen hade en 2.0 motor och var en halvkombi.
Jag märkte direkt skillnad i bränsleförbrukning, 2.4:an förbrukade mindre än 2.0.
Hur? Det vet jag inte, några polar säger att det kan vara programmerade att vara så.
Spelar ingen roll, jag är nöjd med bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang