Vilket 3" catback avgassystem till volvo c70 t5?

Andreas0
14 augusti 2010 · 177 Inlägg

Har tänkt köpa ett 3" catback från jt till min c70.
Men kan inte bestämma mej ifall jag ska ha 1 eller 2 dämpare på?

Nån som monterat nåt av dom på en c70 och kan ge tips?
Kanske kommer skaffa 3" dp nån gång i framtiden, då vill jag inte att den ska låta olidligt mycket så man inte kan åka i bilen.

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
Marlboroman
14 augusti 2010 · 8 233 Inlägg

Om du inte vill ha jobbigt ljud så är 2 dämpare att föredra. Med en dämpare låter det fränt, men man lessnar rätt fort på det om man åker mycket, speciellt på motorväg.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pendulum
14 augusti 2010 · 1 298 Inlägg

Jag håller med, ta systemet med två dämpare så kan du åka långfärd även med 3" Downpipe om det kommer på fråga så småningom.  smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Crille88
14 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

2 dämpare, och förresten så skaffa du downpipe först innan du monterar, eftersom de ändå inte gör nån effektskillnad.
är de ljudet du vill åt så kan du likaväl plocka bort dämparen som är där på bilen...

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Andreas0
21 augusti 2010 · 177 Inlägg

Beställde det catback från jt med 2 dämpare men fick hem det med 1 dämpare.
Monterade det iaf och tycker den låter precis lagom nu.
Men antar att jag kommer få sätta på en till dämpare senare ifall jag köper 3" dp oxå.

Men har fått ett "problem", det viner/tjuter ungefär då när turbon börjar ladda efter jag bytt till systemet.
Kan avgaset vara otätt så det låter så eller vad kan orsaka det?
Jag känner inga avgaser i skarverna när jag har bilen igång på tomgång.
Har aldrig hört det innan jag bytte systemet.

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
Marlboroman
21 augusti 2010 · 8 233 Inlägg

Kan va så enkelt att turbon jobbar lite annorlunda nu med lägre mottryck och att ljudet normalt dämpas bort nu hörs. Så det behöver inte vara nåt fel alls.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Andreas0
21 augusti 2010 · 177 Inlägg

Marlboroman skrev:
Kan va så enkelt att turbon jobbar lite annorlunda nu med lägre mottryck och att ljudet normalt dämpas bort nu hörs. Så det behöver inte vara nåt fel alls.

Ok skönt det iaf, men fortfarande rätt störande men går väl att leva med.
Det kan inte göra nån skillnad med öppet luftfilter? Sitter ett i nu men har funderingar på att sätta tillbaka original luftburk.

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
Marlboroman
21 augusti 2010 · 8 233 Inlägg

Öppet filter gör ju naturligtvis även att man hör vinandet från turbon vilket försvinner med original luftburk.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Andreas0
21 augusti 2010 · 177 Inlägg

Marlboroman skrev:
Öppet filter gör ju naturligtvis även att man hör vinandet från turbon vilket försvinner med original luftburk.

Ok hade det öppna innan jag bytte systemet men ska prova sätta tillbaka luftburken igen så får vi se.

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang