Köpråd: Audi A6 2.4 Quattro Avant -98 till -02

Panzar_Audi
18 augusti 2010 · 820 Inlägg

Tanken är att köpa en stor rymlig kombi som är fyrhjulsdriven och har lite frågor kring denna bil!


Driftsäker?
Kända fel?
Törstig?(spelar inte så stor egentligen, kommer köra runt ca 1000-1500 mil om året bara)
Dyr att? Försäkring osv..

Är även öppen för A4 och till viss del V70, motoralternativen spelar ingen roll egentligen, men det måste röra på sig litegrann iaf!

Inte intresserad av några andra märken än Audi och Volvo så skriv inte massa om nått annat märke tack.


Mvh joakim

Om man säger
p-nyhlen Quattro - bar å åk
18 augusti 2010 · 621 Inlägg

En a6 absolut men för fan inte 2,4. Mer tragisk motor får du leta efter, skulle hellre gå på en 2,8 lr en 1,8t.
Ett annat alternativ nu när du inte kör så mycket är 2,7T mycket roligt bil med bra komfort.
Kända fel är väl den kära framvagnen men idag finns det pirat-kit att köpa för runt 2500:- Jag har haft flera quattro och drivlinan har aldrig krånglat.
Försäkringen är inte så farlig en 2,7T quattro kostade mig 5800/år.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Panzar_Audi
19 augusti 2010 · 820 Inlägg

p-nyhlen skrev:
En a6 absolut men för fan inte 2,4. Mer tragisk motor får du leta efter, skulle hellre gå på en 2,8 lr en 1,8t.
Ett annat alternativ nu när du inte kör så mycket är 2,7T mycket roligt bil med bra komfort.
Kända fel är väl den kära framvagnen men idag finns det pirat-kit att köpa för runt 2500:- Jag har haft flera quattro och drivlinan har aldrig krånglat.
Försäkringen är inte så farlig en 2,7T quattro kostade mig 5800/år.

Vad är det för fel på motorn? Krånglar mycket?
Skall provköra en A6 2.4 quattro -01 imon, får se vad man får för intryck!

Jo jag hade gärna haft en 2.7T bara att dom ligger rätt många tusenlappar upp, sen har jag hört lite skit om den motorn, speciellt med turbosarna, att ger sig en eller två av dom så ryker typ en halv årslön tongue

En 1.8T vägrar jag av princip, jag avskyr ljudet till att börja med.
2.8an är däremot intressant, har haft en Audi 80 2.8 och den var ganska så mysig!

Om man säger
p-nyhlen Quattro - bar å åk
19 augusti 2010 · 621 Inlägg

Det jag inte gillar med 2,4 är att den känns slö framför allt på låga varv så den ska varvas och då blir den törstig.
De tidiga 2,7T motorerna som satt i s4 hade en "plåtbit" i grenröret för att förbättra avgasflödet men med tiden rostade de och bitar flög in i turbon och då rasade de. Men från årsmodell 99 så plockades "plåtbiten" bort, och ingen A6 har de grenrören, så det är egentligen inte turbosarna det är fel på.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Panzar_Audi
19 augusti 2010 · 820 Inlägg

p-nyhlen skrev:
Det jag inte gillar med 2,4 är att den känns slö framför allt på låga varv så den ska varvas och då blir den törstig.
De tidiga 2,7T motorerna som satt i s4 hade en "plåtbit" i grenröret för att förbättra avgasflödet men med tiden rostade de och bitar flög in i turbon och då rasade de. Men från årsmodell 99 så plockades "plåtbiten" bort, och ingen A6 har de grenrören, så det är egentligen inte turbosarna det är fel på.

Ah okej då förstår jag!

Åhfan, inte värre än så? då ska jag allt se till att sondera terrängen ytterligare!

Om man säger
p-nyhlen Quattro - bar å åk
19 augusti 2010 · 621 Inlägg

Jag kikade lite på blocket nu. Är inte så stor pris skillnad på 2,4 och 2,7T och de senare är ofta mycket mer utrustade. Och med ett chip så går en 2,7T riktigt riktigt gött

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
AndyF
19 augusti 2010 · 27 Inlägg

Tjenare!

Det är inte så vansinnigt stor skillnad i förbrukning mellan 2.4 och 2.7T, men med 2.7T får du BETYDLIGT mer valuta för pengarna! smile  Svagheter i A6:orna tror jag är att framvagnen är rätt vek fram till 2002 har jag för mig, då de flesta stagen blev uppgraderade.  Vill du ha bränsleekonomi och bensinmotor är det helt klart 1.8T du ska kika på, men kan själv intyga att en lite busig 6-cylindrig låter betydligt roligare tongue

Nackdelen med 2.7T är att motorutrymmet inte har en millimeter över, så om en turbo går sönder måste hela motorn ut, och det blir dyrt. Sen, se till att kopplingen är bra ifall du köper en 2.7T med manuell låda och quattro (det finns 2.7T icke-quattro, men bara av äldre modeller), för man måste nämligen ta isär hela framvagnen för att byta kopplingen. Kostnaden med material och arbete landar på nånstans runt 16-17k.

Som sagt, 2.7T är inte så billig i drift men det är den överlägset roligaste bil jag nånsin haft. Med S-line får du lite styvare fjädring, och bättre styrning. Stöter lite hårdare i guppen men vägkänslan överlag blir väldigt mycket bättre.

Panzar_Audi
19 augusti 2010 · 820 Inlägg

Ah detta låter lovande, men det är ju det 2.7an som är sisådär, jag haft problem med mer eller mindre alla mina bilar och jag vill bara ha en bil som går utan bekymmer och OM någonting går sönder vill jag inte att det ska kosta skjortan! Men jag får se, jag misstänker att om jag provkör en 2.7T så är jag nog fast sen, men jag får se!
Jag kan tänka mig en diesel också, inga bekymmer men dom är också rätt så dyra om jag inte missminner mig.

Kan komma med en "uppdatering" imon" när jag provkört bilen, ska onekligen bli intressant!

Tackar för råden smile

Om man säger
p-nyhlen Quattro - bar å åk
19 augusti 2010 · 621 Inlägg

Ja skriv igen när du provkört så får vi höra vad du tycker smile

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Panzar_Audi
19 augusti 2010 · 820 Inlägg

p-nyhlen skrev:
Ja skriv igen när du provkört så får vi höra vad du tycker smile

Ja du har dragit ner mina förväntningar, vilket jag tycker är bra, för då har man ingen övertro på bilen! wink

Mvh joakim

Om man säger
Panzar_Audi
19 augusti 2010 · 820 Inlägg

Ja idag har jag provkört bilen och... satan vad slö den är på låga varv ja, kom ju ordentligt först på ca 4500rpm, iövrigt en förjävla go bil, men vilken audi är inte det? wink

Jag får fundera litegrann, ska provköra en V70 2.5D -99 imon också, var inne på en sådan inann jag köpte min 100a, den är ca 30k billigare än Audin också skall sägas så jag får se efter jag provkört den, jag har alltid viljat ha en tidig V70 eller 855a så jag får se hur det verkar! Kan komma med lägesrapport imon!

Om man säger
enpatte
20 augusti 2010 · 498 Inlägg

Som sagt så ge f**n i 2,4:an
Svag, törstig och dricker olja som en tankbåt.

Inom VAG-familjen så ska VW:s V5:a undvikas, samt audis 2,4(bensin) och 2,5tdi(v6).
Observera att 2,5tdi även fanns som rak femma i tidigare modeller och den är skottsäker.

p-nyhlen Quattro - bar å åk
20 augusti 2010 · 621 Inlägg

Visst v70 kanske är 30k billigare än en a6 men får du den som awd? Plus att den gamla v70 modellen börjar kännas gammal och jag vet av erfarenhet att du åker mycket skönare i en a6.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
2-8Injection
20 augusti 2010 · 120 Inlägg

Varför köpa en diesel om du kör 1000-1500 mil om året? Volvo V70/855 2,5D finns ju inte med AWD. Inte för att AWD är något att kalla varken driftsäkert eller smart system. V70 med Audis gamla diesel från början av 90-talet är driftsäker som en traktor, men går också som en.

Vore jag dig skulle jag köpa en A6 i fint skick med facelift, alltså en 02'-04'. 2.4Q (för utbudets skull), eller 3.0Q.

Panzar_Audi
20 augusti 2010 · 820 Inlägg

Det blir förmodligen affär med V70in, jag tyckte faktiskt att man åkte bekvämare i den än A6an, dock så tycker jag inte nån av dom är lika bekväm som min 100a tongue Smaken är som baken!

Jag struntar i fyrhjulsdriften, har inget behov av det egentligen, bara en kul grej.

Varför jag köper en diesel? Jadu, jag är en dieselfanatiker, jag tycker om ljudet, karaktären på motorerna osv osv.. Sen så kan jag eventuellt få tanka på annat håll än på macken också wink


Av ren nyfikenhet, varför skall man akta sig för V5an?

Om man säger
enpatte
22 augusti 2010 · 498 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Av ren nyfikenhet, varför skall man akta sig för V5an?

Svärfar jobbar på VAG och han har alltid avrått bestämt från denna pga att de haft så mycket problem med denna motor.
Sedan är även denna väldigt törstig jämfört med den effekt den ger.

Panzar_Audi
22 augusti 2010 · 820 Inlägg

enpatte skrev:

Panzar_Audi skrev:
Av ren nyfikenhet, varför skall man akta sig för V5an?

Svärfar jobbar på VAG och han har alltid avrått bestämt från denna pga att de haft så mycket problem med denna motor.
Sedan är även denna väldigt törstig jämfört med den effekt den ger.

Aha okej, nu när du säger det så har jag för mig att jag läste nånstans att den inte var särskilt driftsäker!

Jag provkörde en golf med den motorn en gång, visserligen automat, men jädrar vad trött den var, lät gött dock tongue

Om man säger
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang