2077
Sök

Hur få loss spindelleden ur spindeln? (Renault Megane Scenic -01)

Mångsysslare
303 Inlägg
17 april 2010
#21
Varför inte riva ner hela spindeln ? sätta den i skruvstädet så du får lite kraft i slagen ? bättre å göra de riktigt en att missa och bonka på divaxeln och pajja abs kransen smile ...
om du nu inte vill de e värme att rekomendera smile

mäniskans seger över matrialet är i normt skön smile

stavfel finns alltid smile
Senast redigerat av FULLGAS (17 april 2010)


2 924 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#22
Tack för alla tips! big_smile
Nu är båda spindellederna bytta och ABS-kransen städad! smile

Jag mekar en hel del men är inte riktigt van vid spindelleder av denna typ helt på egen hand så var lite försiktig i början men VÅLD, långtidsverkande rostlösning och tålamod var ledorden...märkligt ibland hur små ytor kan hålla fast saker så stenhårt... wink

Angående ifrågasättandet om varför jag inte plockade ner hela spindeln var för att dels är det ju (onödigt) mycket mer att plocka isär samt att jag precis gjort en framvagnsinställning efter styrledsbyte, inför årets kontrollbesiktning... men tyvärr upptäcktes det inte då att spindellederna också var glappiga som blev underkända i bes.

~ Life is short, have FUN! ~

1 212 Inlägg
17 april 2010
#23
grattis! man lär sig alltid något nytt var dag som går.
mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

TBM NINJA
917 Inlägg
23 augusti 2010
#24
vad är en abs krans och vf ska man ränsa den?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

2 924 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#25
henke_92 skrev:
vad är en abs krans och vf ska man ränsa den?

Det är via den som ABS-givaren utläser hjulets postion för att ABS-bromsfunktionen ska fungera helt enkelt...

Är det fyllt med skit som här, så är risken ABS-givaren inte registrerar hjulets position rätt = ABS-bromsfunktionen fungera inte som den ska... vilket kan innebära blixsnabbt ödesdigert problem när man som bäst behöver behöver funktionen... roll

~ Life is short, have FUN! ~

TBM NINJA
917 Inlägg
23 augusti 2010
#26
peegee skrev:
henke_92 skrev:
vad är en abs krans och vf ska man ränsa den?

Det är via den som ABS-givaren utläser hjulets postion för att ABS-bromsfunktionen ska fungera helt enkelt...

Är det fyllt med skit som här, så är risken ABS-givaren inte registrerar hjulets position rätt = ABS-bromsfunktionen fungera inte som den ska... vilket kan innebära blixsnabbt ödesdigert problem när man som bäst behöver behöver funktionen... roll

hur ränsar man? bara kraffsa bort allt skit? kan du va snäll å ringa in på bilderna vilken som är kransen?? tack på förhand

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

1 043 Inlägg
23 augusti 2010
#27
peegee skrev:
Tack för alla tips! big_smile
Nu är båda spindellederna bytta och ABS-kransen städad! smile

Jag mekar en hel del men är inte riktigt van vid spindelleder av denna typ helt på egen hand så var lite försiktig i början men VÅLD, långtidsverkande rostlösning och tålamod var ledorden...märkligt ibland hur små ytor kan hålla fast saker så stenhårt... wink

Angående ifrågasättandet om varför jag inte plockade ner hela spindeln var för att dels är det ju (onödigt) mycket mer att plocka isär samt att jag precis gjort en framvagnsinställning efter styrledsbyte, inför årets kontrollbesiktning... men tyvärr upptäcktes det inte då att spindellederna också var glappiga som blev underkända i bes.

Glöm inte att du måste göra en ny hjulinställning efter bytet framförallt om det var glapp i dom vid hjulinställningen!
(Dom borde kollat om det var något glapp innan hjulinställningen)

2 924 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#28
norpan1 skrev:
peegee skrev:
Tack för alla tips! big_smile
Nu är båda spindellederna bytta och ABS-kransen städad! smile

Jag mekar en hel del men är inte riktigt van vid spindelleder av denna typ helt på egen hand så var lite försiktig i början men VÅLD, långtidsverkande rostlösning och tålamod var ledorden...märkligt ibland hur små ytor kan hålla fast saker så stenhårt... wink

Angående ifrågasättandet om varför jag inte plockade ner hela spindeln var för att dels är det ju (onödigt) mycket mer att plocka isär samt att jag precis gjort en framvagnsinställning efter styrledsbyte, inför årets kontrollbesiktning... men tyvärr upptäcktes det inte då att spindellederna också var glappiga som blev underkända i bes.

Glöm inte att du måste göra en ny hjulinställning efter bytet framförallt om det var glapp i dom vid hjulinställningen!
(Dom borde kollat om det var något glapp innan hjulinställningen)

Nej, hjulinställning behövdes inte vid bara byte av denna spindelled eftersom den bara kan sitta i en position.
Hursomhelst, detta åtgärdade jag i April, så det var ett tag sedan... kom bara en följdfråga nu...

~ Life is short, have FUN! ~


Sök