2018
Sök

[Felkod] Airbagslampan lyser. Vad menas?

209 Inlägg
27 augusti 2005
Trådstartare
Bilen det gäller är en VW Vento TDi -95:a

Såg nyss att en lampa lyste rött efter jag startat bilen. Normalt så ska den lysa någon sek efter man startat , för att sen släckas. Men sen tänds den igen. Och det är Airbagslampan som lyser..

Vad menas med detta, och vad gör jag?
Då det är en importare så är det lite svårt att tyda TYSKAN i handboken.

Administratör
11 967 Inlägg
27 augusti 2005
Betyder med största sannolikhet att airbagen inte fungerar wink

edit: eller så är nån säkring trasig kanske?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

209 Inlägg
27 augusti 2005
Trådstartare
jajo.. men bara sluta funka helt plötsligt?
inget gjort med bilen eller så.
iofs så har det blåst som ett helvete hära inatt.. 4 träd blåste omkull just bredvid vårt hus.
men äh... sånt ska ju inte påverka airbögen (!).
´
ska gå igenom säkringarna imorrn    : )

711 Inlägg
27 augusti 2005
Det sitter Airbagsensorer under säten (Passagerar sidan) antagligen den har gått av eller sensorerna i kofångaren fram. Men jag gissar på den under passagerar sidan. En sensor-matta är inte direkt det billigaste. Jag skulle gissa på 3000:- med arbete. Observera nu att inga av dina airbags fungerar. Men jag kan säga att du får godkänd på besiktningen även om din Airbagslampa lyser. Det är ingen krav att ha Airbag trots att de finns!
Senast redigerat av Black Knight (27 augusti 2005)

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle

209 Inlägg
28 augusti 2005
Trådstartare
Ah okej. Så det kommer alltså inte skjuta ut en kudde mitt i allt?  smile
Har planer på att plocka bort airbagen på passagerarsidan. Men är det nu knas som du säger, så kanske man tar bort den i ratten också... blir detta dyrt?

209 Inlägg
28 augusti 2005
Trådstartare
hmm. törs man försöka sig på att slita ut airbäägen?

Säljare
341 Inlägg
30 augusti 2005
mrBira skrev:
hmm. törs man försöka sig på att slita ut airbäägen?

har man aldrig gjort det tidigare kanske man ska snacka med nån som kan det där... kan vara lite känsligt har jag hört... sitter ju sprängämnen i bagen...
har för mig att verkstads snubbar måste ha typ nån licens för att få fixa med det där...

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
30 augusti 2005
Har en polare som är licenserad pyrotekniker, han visade en fräck grej han tog en airbag å lade den under ett bildäck, å sedan brände han av airbagen JISSES vad det däcket flög smile, Så jag har numer fete respekt för airbags, jag skulle vilja avråda dig ifrån att leka med airbagen själv, låt någon polare göra det istället*ha hah a nä men lämna in den!
Senast redigerat av spunk_totte (30 augusti 2005)

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

draminbil.nu
1 382 Inlägg
30 augusti 2005
En airbag måste väl ha ett batteri för att explodera? plocka bort batteriet?
Men jag vet inte egentligen utan säger bara det som låter vettigt!

209 Inlägg
30 augusti 2005
Trådstartare
Uppdatering: lampan lyser inte längre. skumt som satan.. funkat bra i 2 dagar nu, helt utan bekymmer. måste väl vara nåt glapp eller spänningsfall (?!) nånstans.

Sök