7149
Sök

Köra över någon? förarens fel?

Bilmekaniker
805 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Hej, jag och några polare disskuterade lite igår.. Om vi säger att jag kör på en 50 väg och håller 50 och någon är självmordsbenägen tex och hoppar framför bilen är det mitt fel? kan jag få något för det?
det gäller väl bara vid övergångsställe osv att det är mitt fel?

1 814 Inlägg
25 september 2010
Du kan aldrig dömas för något om det inte är uppsåtligen. Så du går nog fri så länge du stannar och tillkallar polis/ambulans. (min bedömning)

"2 § En gärning skall, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen."

Källa:Brottsbalken 1kap 2 §
Senast redigerat av expect1991 (25 september 2010)

5 198 Inlägg
25 september 2010
Å andra sidan får man inte köra fortare än man ska hinna stanna,,,, men.,. ..

2 624 Inlägg
25 september 2010
gamlingen skrev:
Å andra sidan får man inte köra fortare än man ska hinna stanna,,,, men.,. ..

Men om nån hoppar ut framför en bil och du ser han inte innan så är det väll räääättt så svårt och bromsa? wink

587 Inlägg
25 september 2010
detta råkade min far ut för. en deprimerad ung kvinna lurade i buskarna vid en stark kruva och sprang rätt ut så han inte har en chans att väja eller bromsa. hon hade skrivit avskedsbrev som låg i hennes väska , som tur var klarade hon sej med brutna ben . vet ej hur hon mår psykiskt idag men farsan klarade sej psykiskt och det hela dömdes som att det inte var hans fel.

9 108 Inlägg
25 september 2010
Stämmer det att att det alltid är bilens försäkring som står för skadorna hur oskyldig föraren än är?

KHRacing
25 september 2010
MilleN skrev:
Stämmer det att att det alltid är bilens försäkring som står för skadorna hur oskyldig föraren än är?

"ja" ! Om man krockar/kör på ett sk: oförsäkrat föremål.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
25 september 2010
MilleN skrev:

Därför vi har obligatorisk trafikförsäkring som står för alla skador fordnet orsakar. Ovansett om det är förarens fel eller inte. Även på matriella ting som vägräcken och lyktstolpar.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

642 Inlägg
26 september 2010
myran skrev:
MilleN skrev:

Därför vi har obligatorisk trafikförsäkring som står för alla skador fordnet orsakar. Ovansett om det är förarens fel eller inte. Även på matriella ting som vägräcken och lyktstolpar.

Dock kan försäkringsbolaget kräva en på pengarna i efterhand om det visat sig att t ex föraren varit påverkad av alkohol eller droger eller om föraren saknar behörighet att framföra fordonet.

Ingen himmel är så blå som min
2 989 Inlägg
26 september 2010
expect1991 skrev:
Du kan aldrig dömas för något om det inte är uppsåtligen. Så du går nog fri så länge du stannar och tillkallar polis/ambulans. (min bedömning)

"2 § En gärning skall, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen."

Källa:Brottsbalken 1kap 2 §

Nej men för i helvete..... Man kan inte ta en paragraf och ta den ur sitt sammanhang!!!

Annat är särskilt föreskrivet... Annars skulle ju t ex inte dråp finnas?! Det är ju samma sak som mord fast utan uppsåt. Läs mer än en paragraf, snälla....

/Mattias

21 761 Inlägg
26 september 2010
Det finns ofta en massa undantag för varje lagparagraf, därför går det egentligen inte att tvärsäkert utgå ifrån en viss sak. smile

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
26 september 2010
Såg en rätt sjuk sak.
Min far skjutsade mig och två polare och då låg vi bakom en vit skåpbil (VW buss).
I motsatt riktning hade en buss stannat och när bilen framfår låg brevid bussen (notera, bussen var i motsatt riktning) kommer en person ut bakom bussen, springer allt vad han klarar! Nu verkligen läggen benen över huvet och springer.
Det blir mer eller mindre slowmotion när man ser hur bilen framför precis hinner tända bromslysen och någon tiondels sekund senare är personen 2 meter uppe i luften och slår en bakåt volt.
Killen landar på arslet och kan inte gå men klarade sig bra. Notera att vi körde i 50km/h så han hade rejält med tur! Han kanske bröt något ben eller så men kunde blivit värre.

Men problemet jag ser med detta är det här.

Run 2-3 meter bakom personen var ett övergångs ställe. Där billist alltid ska stanna.

Sedan får man alltid lära sig att man ska ta det lugnt vid bussar som stannat.

Men denna gång var ju bussen på motsatt sida och en av mina kompisar (som tittade framåt) såg inte ens killen som sprang ut och blev påkörd. Men jag, min far och den andra kompisen såg det.

Jag har absolut ingen aning om hur det blev för billisten som körde VW bussen.
Då det var nästan på ett övergångsställe och vid en buss så jag tror i värsta fall fick han skiten för det.

Men på grund av personens idioti som bara sprang ut så har det blivit ett skämt (killen såg förresten ut att vara emo).

Vilka springer och springer men aldrig kommer fram?
Emon i Västerås wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Sök