Tomgång 740, 230k

deville68
10 mars 2006 · 4 Inlägg

Helt plötsligt så har min bil, 740 87:a med 230K förgasarmotor börjat krångla med tomgången.
Vid kallstart funkar den bra (går upp till 1500 rpm) innan den blir lite varm, men så fort motorn börjar bli normalvarm så existerar inte längre tomgången. Den stendör om jag släpper gasen.

Jag har kollat vaccumslangarna, har prövat med att spruta startgas runt om för att se om varven går upp men utan resulat. slangarna är för övrigt inte i sämre skick nu än för 2 veckor sedan då allt funkade som vanligt.

Vad kan vara fel ?

Mvh
Mattias

jonas 740
10 mars 2006 · 429 Inlägg

kan det vara choken? har du dragit tillbaka den, går till tillbaka i förgasaren?

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
deville68
10 mars 2006 · 4 Inlägg

choken, nja ursäkta en dum fråga, men det är ju automatchoke på denna, hur menar du att jag skulle göra då ?
Tomgången går ner till ca 950 varv efter några minuter, så den funkar nog fint, problemet uppstår först när motorn börjar bli normalvarm, efter kanske en kvarts körning, då försvinner tomgången, och den rycker rätt mycket också.

Mattias

jonas 740
10 mars 2006 · 429 Inlägg

Ok visste inte att det var automatchoke på den, kan inte så mycket om förgasare men jag gissar på att den chokar även när motorn är normalvarm. Läste att det kan vara något med varmstartventilen.
Rycker den något när den är kall?

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
deville68
10 mars 2006 · 4 Inlägg

så länge bilen inte är varm så går den fantastiskt bra ;-) eller åtminstone så bra som en 740 från 87 kan göra.

Hur är det med tomgångsmotor ? finns det på denna motor ? Ringde till Bilia men de hade ingen koll.....

jonas 740
10 mars 2006 · 429 Inlägg

nja tomgångsmotor vet jag inte om det finns på din motor
men testa att spruta lite start gas runt förgasaren på alla vakumslangar kolla noga runt varmstartventilen mmm. det kan du göra när motorn har kommit upp i arbetstemperatur.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Drönirettab
10 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Men om du startar motorn kall och låter den gå på tomgång tills den blir varm, börjar den bluddra och gå ner i varv mer och mer tills den stannar då? I så fall verkar det som att automatchoken ligger kvar tycker jag.

jonas 740
10 mars 2006 · 429 Inlägg

Drönirettab skrev:
Men om du startar motorn kall och låter den gå på tomgång tills den blir varm, börjar den bluddra och gå ner i varv mer och mer tills den stannar då? I så fall verkar det som att automatchoken ligger kvar tycker jag.

det tycker jag med eller det måste det nästan vara som den går bra när den är kall så blir den varm så finns det knappt någon tomgång och så rycker den med..har du någon olja i förgasaren??

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
deville68
10 mars 2006 · 4 Inlägg

det är mer som om att när den blir varm, så helt plötsligt så går den ner i varv o dör, inte så att den står o pendlar ett tag.

Olja i förgasaren ? hur menar du ?

Vad jag har märkt är att det har blivit "oljigt" runt förgasaren o anslutningen till luftrenaren.

AlphaLima
13 november 2006 · 1 Inlägg

Jag har exakt samma problem med min 740, löste du det?? hur i så fall?

vaughn
13 november 2006 · 674 Inlägg

låter som att din lmm har slutat.

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
13 november 2006 · 365 Inlägg

vaughn skrev:
låter som att din lmm har slutat.

En förgasar motor har ingen lmm så det behöver du inte vara orolig för.

Jag skulle tippa på att automat choken ligger kvar efter varmkörning. Låter som det när du förklarar symptomen.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
deanrobert workoholic
13 november 2006 · 146 Inlägg

förgasarrenovering

fiddes Grävmaskinist
14 november 2006 · 216 Inlägg

Kanske är datorn som fått spel, prova att koppla ifrån batteriet ett tag så att datorn noll ställer sig. Funkar inte det så prova med en felsökning.

Volvo C70 "T5" (1998)
kajc
14 november 2006 · 311 Inlägg

fiddes skrev:
Kanske är datorn som fått spel, prova att koppla ifrån batteriet ett tag så att datorn noll ställer sig. Funkar inte det så prova med en felsökning.

Det är fortfarande en förgasarmotor.....
Det finns en tomgångsinställning till hö, under gasviren ( precis där man justerar spånningen på vajern). Ser ut som en fyrkantig platta som sitter med 2skruv. Skruvarna sitter i spår på plattan så man lossar de 2 skruvarna lite grand och flyttar plattan försiktigt med bilen igång. Kan inte förklara men jag har en ritning på justeringen om du vill ha.
Skicka i så fall ett pm.
Kajc

ZACK
22 november 2006 · 12 Inlägg

första tanken jag får det är att känna på förgasaren. den kan sitta löst ! den sitter med fyra långa insexskruvar under locket. Prova ruckla på hela förgasaren och se om den rör på sig. Gör den det så dra åt skruvarna. Nästa tanke är om förgasarfots plattan är sprucken. Den är nämligen gjord av plast och på båda sidorna om den sitter det pappers packning som brukar vara trasiga. Om det inte hjälper så kan du prova skruva på justerskruven till tomgången på förgasaren som sitter på fram sidan av den. I ett litet hål finns en vanlig skruv som du kan prova justera upp tomgången så du kan felsöka vidare med motor som är i gång allafall.  kom ihåg att detta löser nog inte det problem men du kanske köper lite mer tid.Titta även om insugspackningen är trasig. den emot toppen. Spruuta lite startgas medan bilen går höj tomgången så reagerar den på det eller lyssna efter pysljud. Men din bil lär du skynda ifall  eftersom han går bara när den är kall. Börja med det först. funkar det inte så får du mer tips av mig senare,

Goofy Volvotok
22 november 2006 · 38 Inlägg

släng den där skitförgasarn å släng dit en vanlig stromberg med insug, eller köp en weber 36/36 dcd å hinka på , webern passar på dit insug du har nu smile

bara ett tips , om du inte får ordning på den wink

745 Turbo -88
Volvo 765 "V8" (1990)
Volvo 240 "GL Turbo" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang