Smällde bilen utan vinterdäck, försäkringen??

KHRacing
12 november 2010 ·

KHRacing skrev:

peegee skrev:
KHRacing,

Nu har du skrivit flera inlägg om en svensk lag som säger att sommardäck skall ha minst 3mm från 1 Nov...

Jag vet inte allt men håller hyffsad koll på sånt här men har ALDRIG hört talas om denna lag... så för mig är det nonsens och bara påhittat tills jag ser motbevisen...

SÅ UPP MED BEVIS/källa på det nu!

VART HAR JAG SKRIVIT 1 NOV NÅGONSTANS ?

EDIT: OK, jag skrev faktiskt vid vinterföre - före 1dec.

japps.
den finns på en viss sida som jag länkat till tidigare.

Molle_S60
12 november 2010 · 329 Inlägg

S70-T5 skrev:

peegee skrev:
KHRacing,

Nu har du skrivit flera inlägg om en svensk lag som säger att sommardäck skall ha minst 3mm från 1 Nov...

Jag vet inte allt men håller hyffsad koll på sånt här men har ALDRIG hört talas om denna lag... så för mig är det nonsens och bara påhittat tills jag ser motbevisen...

SÅ UPP MED BEVIS/källa på det nu!

TACK!

Håller med!

Muttley
12 november 2010 ·

peegee skrev:
KHRacing,

Nu har du skrivit flera inlägg om en svensk lag som säger att sommardäck skall ha minst 3mm från 1 Nov...

Jag vet inte allt men håller hyffsad koll på sånt här men har ALDRIG hört talas om denna lag... så för mig är det nonsens och bara påhittat tills jag ser motbevisen...

SÅ UPP MED BEVIS/källa på det nu!

Nu måste jag lägga mig i.
Du skriver enbart till kh

Men alla som kallar varandra för arsle och idioter och hela de köret.??
Stäng tråden då svaret kom på första sidorna, och sedan bara spåra ur och de blev otrevliga.

haha helt sjukt.

high_speed
12 november 2010 · 64 Inlägg

mk2_power skrev:

amazon_jonsson skrev:
du får säkert ut pengar men ev så kan du få höjd självrisk för när det är snö å halt så räknas det ju som vinterväglag å då kan dom va kinkiga med däcken även fast det inte är krav. men det är nog lugnt
lycka till

det där med kinkiga ska inte existera så länge det inte är lag på vinterdäck.
tänk dig som såhär: det är maj och frost en natt med underkylt. ungefär samma situation, och det KAN inte gnällas på vinterväglag när det inte är lag på vinterdäck.

en annan situation: det är november, han är på jobb och ska till däckfirman för att byta till vinterdäck när han slutar. under dagen kommer snöoväder in och snön lägger sig. smäller bilen på väg från jobb..

det GÅR helt enkelt inte att gnälla på vinterväglag

Du är som förare av bilen ALLTID skyldig att se till så den är körbar och trafiksäker. Hur det är just med trådskaparens fall ska jag låta vara osagt. Finns sannolikt skillnader bland bolagen, med premier o.s.v. Men att skylla på att man jobbar just när snön faller på backen håller inte. Då får man helt enkelt låta bilen stå eller bärga den från platsen. Är de blankis i juni är du ansvarig att ha vinterdäck, helt enkelt.

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen
Saab 900 (1996)
S70-T5
12 november 2010 · 140 Inlägg

bra att vi fick rett ut detta. trevlig helg på er!

Allt som rör bilen, och lite till.
Volvo 744 GL "7leifarn" (1988)
peegee Forummoderator
12 november 2010 · 2 924 Inlägg

KHRacing skrev:

KHRacing skrev:

peegee skrev:
KHRacing,

Nu har du skrivit flera inlägg om en svensk lag som säger att sommardäck skall ha minst 3mm från 1 Nov...

Jag vet inte allt men håller hyffsad koll på sånt här men har ALDRIG hört talas om denna lag... så för mig är det nonsens och bara påhittat tills jag ser motbevisen...

SÅ UPP MED BEVIS/källa på det nu!

VART HAR JAG SKRIVIT 1 NOV NÅGONSTANS ?

EDIT: OK, jag skrev faktiskt vid vinterföre - före 1dec.

japps.
den finns på en viss sida som jag länkat till tidigare.

Nåväl, ok du skrev vintertid (odefinierat)...
Länka till denna lag, Tack!

Det enda du länkat till är en rekommendation men det är något helt annat

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
peegee Forummoderator
13 november 2010 · 2 924 Inlägg

Förtydligande:
Tråden låstes pga svaret på Topic (= OK med sommardäck vid olyckstillfället) finns tidigt i tråden + tråden har efter detta spårat ur...

//Moderator peegee

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang