Att bromsa en bil!?

Anton80
5 december 2010 · 28 Inlägg

Hej!

Vi får nu hoppas på att jag lagt denna tråd rätt, annars får väl mod flytta den snällt...

Jag planerar på att bromsa bilen till sommaren och undrar först och främst vart i Gbg-Borås regionen där
det utförs ( gärna kända ställen )....

Sedan så fick jag läsa en 6år gammal tråd på ett annat forum och där läste jag till min mindre förskräckelse
att det DÅ låg på runt 1 000kr!!
Jag tyckte det lät dyrt...

Vad innebär ( jo jag vet att tänken är att mäta effekten på fordonet-dock vill jag veta mer ingående ) en bromsning? Och vad är det i en bromsning så gör det till ett projekt som kanske skulle kosta
strax över tusenlappen?
Hoppas på att någon kan svara på alla mina frågetecken:D
Anton

Senast redigerat av Anton80 (5 december 2010)

smokeytorque
5 december 2010 · 36 Inlägg

Dyrt? Det ligger en del jobb bakom ett sådant projekt. Är det en bänk (endast motor) ska det kopplas på en hel del kringutrustning i form av kylning, avgassug, diverse sensorer, kontakter och annatsom ska hjälpa till att öka marginalerna lite, så det inte går sönder direkt, och är det en rullande landsväg så ska ju bilen dit, monteras på och även där en del kringutrustning monteras på.
Att det sedan står någon som jobbar med detta dagligen-som vet hur man inte ska göra känns antagligen skönt. Han har ju stulit all utrustning, som aldrig går sönder och han har inga el eller hyreskostnader... Dessutom gör han det troligen i jobbet, och arbetar därför ideelt...

1000 spänn var riktigt hyfsat pris.

Själva processen är enkel: motorn-eller drivhjulen kopplas på en stor "broms" som man sedan kan läsa av. Man varvar helt enkelt ur på öppet spjäll, och datorer läser av hur mycket "broms" som krävs för att hålla vrvtalen inom en viss kurva.  Av detta kan man seda avläsa alla de värden du vill veta: Effekt, hur laddtrycket (om sådant) påverkas, avgastemp, tändkurva, luftåtgång i insug (flöde), motortemp, ev. tendenser till spikning vid något tillfälle...
En heldag går fort om du dessutom använder utrustningen att optimera motorn! Fast det kostar betydligt mer.

Senast redigerat av smokeytorque (5 december 2010)

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
PoulZen
5 december 2010 · 772 Inlägg

Du får nog räkna med lite mer än 1000kr, jag kollade på ett företag i Norrköping tror jag det var, dom ville ha 1400kr sist jag kollade.

Utrustningen för att mäta effekten på en bil, kostar en hel del, och det måste företaget ha in pengar för. Sen tar det cirka en timma att mäta effekt på en bil, och en mekaniker kostar från 600kr i timmen och uppåt.
Så det är inte så dyrt som det låter.

Anton80
5 december 2010 · 28 Inlägg

Tack för ett snabbt svar ifrån dig...
Det sistnämnde var väl mappning du menade?
Jo jag vill bara "bromsa den"smile

FLindgren
5 december 2010 · 5 089 Inlägg

Hör med autotech i trollhättan. 1000 spänn lät inte speciellt dyrt med tanke på vad maskinerna kostar att köpa in...

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Anton80
5 december 2010 · 28 Inlägg

Det jag syftade på med att jag just skrivit att 1 000 lappen+ är dyrt det är just att vid träffar och arrangemang att det ibland bromsas för 395kr?

smokeytorque
5 december 2010 · 36 Inlägg

Anton80 skrev:
Det jag syftade på med att jag just skrivit att 1 000 lappen+ är dyrt det är just att vid träffar och arrangemang att det ibland bromsas för 395kr?

Det lät som en enklare mobil utrustning, och den är nog inte kalibrerad heller efter några kunder...
Men för att få ett hum om effekten mellan tumme och pekfinger duger det ju.

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
Janneutanb
5 december 2010 · 7 271 Inlägg

Anton80 skrev:
Det jag syftade på med att jag just skrivit att 1 000 lappen+ är dyrt det är just att vid träffar och arrangemang att det ibland bromsas för 395kr?

Det kallas reklam. roll

smokeytorque
5 december 2010 · 36 Inlägg

Brains skrev:

Anton80 skrev:
Det jag syftade på med att jag just skrivit att 1 000 lappen+ är dyrt det är just att vid träffar och arrangemang att det ibland bromsas för 395kr?

Det kallas reklam. roll

ja...och det också förstås...;D

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
HenrikR
5 december 2010 · 87 Inlägg

du har ju maxxtuning i vrigsta ca 13,5mil östrer om borås som gör det å deras bänk är klart ok jag har sj bromsat min bil där 2 gånger å du kan ju titta in deras sida med www.maxxtuning.se

mvh Henrik

Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Anton80
5 december 2010 · 28 Inlägg

Brains skrev:

Anton80 skrev:
Det jag syftade på med att jag just skrivit att 1 000 lappen+ är dyrt det är just att vid träffar och arrangemang att det ibland bromsas för 395kr?

Det kallas reklam. roll

Jo visst klart anar man det:cool:

Anton80
5 december 2010 · 28 Inlägg

HenrikR skrev:
du har ju maxxtuning i vrigsta ca 13,5mil östrer om borås som gör det å deras bänk är klart ok jag har sj bromsat min bil där 2 gånger å du kan ju titta in deras sida med www.maxxtuning.se

mvh Henrik

Du kanske jobbar där Henrik eller så är det dina vänner hehe reklamen funkade på mig:D!

Jag ringde och "störde" en av killarna nu på Söndagen och han lät både trevlig och riktigt seriöswink
Anton

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 december 2010 · 14 039 Inlägg

Anton80 skrev:
Hej!

Vi får nu hoppas på att jag lagt denna tråd rätt, annars får väl mod flytta den snällt...

Jag planerar på att bromsa bilen till sommaren och undrar först och främst vart i Gbg-Borås regionen där
det utförs ( gärna kända ställen )....

Sedan så fick jag läsa en 6år gammal tråd på ett annat forum och där läste jag till min mindre förskräckelse
att det DÅ låg på runt 1 000kr!!
Jag tyckte det lät dyrt...

Vad innebär ( jo jag vet att tänken är att mäta effekten på fordonet-dock vill jag veta mer ingående ) en bromsning? Och vad är det i en bromsning så gör det till ett projekt som kanske skulle kosta
strax över tusenlappen?
Hoppas på att någon kan svara på alla mina frågetecken:D
Anton

Jag tycker att 1000 kr lät väldigt billigt. Vad tror du inte att det kostar att inhandla sådan utrustning + att man vill väl gärna ha betalt för det man gör. Man behöver en lokal som kostar hyra + uppvärmning. Ingen vill väl arbeta gratis!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
HenrikR
5 december 2010 · 87 Inlägg

nej jobbar där gör jag inte men det kan sin sak å är bra mappare av så väl orginal sprut som eftermarknads sprut.. å deras bänk är ingen glädje bänk..

mvh Henrik


Anton80 skrev:

HenrikR skrev:
du har ju maxxtuning i vrigsta ca 13,5mil östrer om borås som gör det å deras bänk är klart ok jag har sj bromsat min bil där 2 gånger å du kan ju titta in deras sida med www.maxxtuning.se

mvh Henrik

Du kanske jobbar där Henrik eller så är det dina vänner hehe reklamen funkade på mig:D!

Jag ringde och "störde" en av killarna nu på Söndagen och han lät både trevlig och riktigt seriöswink
Anton

Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang