Bilen går bra, det blir -24. Startar inte. Batteriet slut. Köper nytt batteri, startar ändå inte. Kan den vara sur?

kusinen
8 december 2010 · 8 Inlägg

Jag har en Ford Windstar -97,a.  16 000 mil. Den gick bra tills för två veckor sedan. Jag hade kommit hem, parkerade bilen. På natten blev det -25 grader. När jag skulle starta den var batteriet urladdat. Jag provade med startkablar. Gick inte. Satte på batteriladare en natt gick inte, batteriet laddades inte. Först då kollade jag batterivattnet, Det var rätt tomt. Köpte nytt batteri idag. Startade ändå inte. Men tände till lite grand vid några tillfällen (små tändningar). Jag köpte bilen nyligen. Undrar om bilen kan ha blivit sur? Det är en automat så bogera igång den går inte.
Någon som har något förslag! börjar bli lite segt.

252life
8 december 2010 ·

Ta ur ett tändstift och kolla om det är torrt eller blött. Då vet du om motorn får soppa.
Sen kan du testa med startgas också.

kusinen
8 december 2010 · 8 Inlägg

Tackar så mycket. Ska prova i morgon bitti.
För att göra ett tillägg angående bensintillförseln. Jag köpte bilen väldigt billigt för han som sålde den trodde att spridarna var smutsiga, ( han var inte säker). Den startade bra, men gick lite sämre på tomgång. När man körde ,märktes ingenting. Men 9300 kr för en rostfri 97,a 16 000 mil är billigt.
Den startade de veckor jag hade den, tills kylaan kom. Jag hade tänkt göra ren spridarna. Kan det felet förvärras i kyla? .

smokeytorque
9 december 2010 · 36 Inlägg

Kan vara vatten i tanken. Antar att den rymmer en del, och sällan hålls välfylld. Kondensen som blir i tom tank kan ge intressanta problem när minusgraderna kommer. Kan du dra in den i värme, och sedan hälla i k-sprit kan det ju hjälpa. Billigt att testa i alla fall...

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
kusinen
12 december 2010 · 8 Inlägg

Jag gick ut senare på kvällen och provade att ha gasen nedtrampad ordentligt. Då gick den igång. Ville inte gå på tomgång i börján och rykte lite ett tag. Men det kan ha varit kondens. Det är antagligen insprutningen (spridarna) som behöver ses över.
Kan vara felinställning vid insprutningen. Får väl lämna in den på en felsökning.

Batta
12 december 2010 · 1 353 Inlägg

Det finns ingenting som går att justera med tändning eller insprutning på dem så det tror jag blir bortkastade pengar bara.
pröva häll i K sprit i tanken till att börja med.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Mreque89 Oturen själv
12 december 2010 · 593 Inlägg

Du kan bogsera en automat. Låga hastigheter eller fylla upp hela lådan me olja så allt får smörjning. Då kan du fräsa på ordentligt smile

Brum
kusinen
12 december 2010 · 8 Inlägg

Är det någon som vet om lambdalampan lyser om det är hål i avgasröret? Det kanske beror på om hålet sitter efter eller före katten!
Ska prova att hälla i insprutningsrensning, finns på mackar.

smokeytorque
12 december 2010 · 36 Inlägg

kusinen skrev:
Är det någon som vet om lambdalampan lyser om det är hål i avgasröret? Det kanske beror på om hålet sitter efter eller före katten!
Ska prova att hälla i insprutningsrensning, finns på mackar.

Åker för närvarande med ett trasigt avgas på min 855, där det går av precis i "nätet" efter grenröret. Dundrar som fan, stinker avgaser men inga lampor som lyser...

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang