Byta topppackning på golf 2 diesel motor

DKn
18 december 2010 · 535 Inlägg

tjena.
topp packningen har gått på min turbo diesel. rent sagt va fan gör jag nu?

Någon som har någon sida till hur jag skall gå till väga?

MvH DKn

smokeytorque
18 december 2010 · 36 Inlägg

Mekhandbok, eller kanske bara en kamera för att komma ihåg hur allt satt, var kopplat o.s.v.
Sen vrider du motorn tills kamhjulsmärke och vevmärke stämmer överens (lättare att sätta ihop rätt då)
Plockar ner allt för att kunna lyfta toppen men helst inte mer än det, d.v.s. minsta möjliga. Be sedan en kompis att hjälpa till med lyftet-det blir lättare då...
Köp ny toppackning av rätt sort (antal hack i en kant upplyser om tjockleken på packningen.och nya toppbultar, begär att få åtdragningsvärdena, köp momentnyckel och ev. gradskiva (om du inte har) Rengör ytorna noga, om nödvändigt vrid veven 90 grader och tryck i trasor i cylindrarna. Täta mot kanter med raklödder, och dra ett stort bryne försiktigt över ytan. Efter ett tag ser du på de blanka partierna hur jämnt det är. Verkar det ok, så fundera på om det kokade när toppen ville skiljas. Om inte så går den att montera igen direkt, men är du osäker finns massor av industrier, verkstadsskolor eller annat med en fräs och indikatorklocka som hjälper dej att se om det har slagit sej. När så allt är förberett torkar du försiktigt bort raklödder och slipdamm (när cyl.väggarna ser torra och fina ut kan du blöta trasorna som ligger i med en blomspruta-fotogen är bra-och försöker få upp trasorna så att det inte smiter ner för mycket skit. Raklödder är klibbigt och blöta trasor likaså.Sedan  lägger du dit packning, din kompis hjälper att lägga ner  toppen, monterar bultar och drar enligt anvisningarna du fått. Vrid sedan tillbaka veven nittio grader dit den var i början, montera kamrem och allt annat. Provstarta.

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
Toresbo
18 december 2010 · 261 Inlägg

justering av dieselpumpen behövs efter ihopmontering

smokeytorque
18 december 2010 · 36 Inlägg

Beatnikbandit skrev:
justering av dieselpumpen behövs efter ihopmontering

Visst fan,ja! Den glömde jag. När det ändå står still, kan ju en kontroll av spridartryck med ev shimsning vara på sin plats. Motorn går kanonfint efter en sådan behandling.
Detta görs lämpligen av proffs på dieselmotorer, då det inte är helt riskfritt eller helt lätt....

Senast redigerat av smokeytorque (18 december 2010)

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
DKn
18 december 2010 · 535 Inlägg

smokeytorque skrev:

Beatnikbandit skrev:
justering av dieselpumpen behövs efter ihopmontering

Visst fan,ja! Den glömde jag. När det ändå står still, kan ju en kontroll av spridartryck med ev shimsning vara på sin plats. Motorn går kanonfint efter en sådan behandling.
Detta görs lämpligen av proffs på dieselmotorer, då det inte är helt riskfritt eller helt lätt....

ne de e ju just de, ingen som ja känner kan diesel motorer, så ingen vet hur man skall gå till väga, (vad dom säger iallfall;) ) och jag vet fan inte hur man gör detta, så jag vill ju helst ha en dum i huvudet bruksanvisning, för jag menar det skall ju ändå inte vara omöjligt.

MvH

smokeytorque
18 december 2010 · 36 Inlägg

Du behöver bara tänka på två saker, sedan löser sej allt-oavsett vad du tar dej för. Konsekvens och eftertanke innan. I dieselsammanhang är det väl renlighet och lugnt tålamod. Rengör gärna två gånger, tänk efter vad som kan  hända när du gör något, och fota/skriv ner hur det satt... Sedan brukar det lösa sej.
När det gäller pumpar, kamremspänning, spridare och annat frågar du mekanikern på V.A.G. du vet han som verkar få allt gjort, men ändå har tid över...
Det är t.ex. inte svårt att nolla upp en pump, det kräver att du är noggrann. Det är gjort för att det ska vara smidigt.

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
DKn
18 december 2010 · 535 Inlägg

smokeytorque skrev:
Du behöver bara tänka på två saker, sedan löser sej allt-oavsett vad du tar dej för. Konsekvens och eftertanke innan. I dieselsammanhang är det väl renlighet och lugnt tålamod. Rengör gärna två gånger, tänk efter vad som kan  hända när du gör något, och fota/skriv ner hur det satt... Sedan brukar det lösa sej.
När det gäller pumpar, kamremspänning, spridare och annat frågar du mekanikern på V.A.G. du vet han som verkar få allt gjort, men ändå har tid över...
Det är t.ex. inte svårt att nolla upp en pump, det kräver att du är noggrann. Det är gjort för att det ska vara smidigt.

Låter inte dumt det du säger, skall införskaffa mig en handbok omet. och kameran och skrivblock har ja hemma ju:)
och tid finns det gott om.
V.A.G ? vad e de?

smokeytorque
19 december 2010 · 36 Inlägg

Koncernnamnet på VolksWagen, Audi och M.A.N...
Lycka till hördu!

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
DKn
19 december 2010 · 535 Inlägg

smokeytorque skrev:
Koncernnamnet på VolksWagen, Audi och M.A.N...
Lycka till hördu!

ååå mmm,

Tackar tackar

Toresbo
19 december 2010 · 261 Inlägg

för justering av pumpen krävs en speciell mätklocka.

DKn
19 december 2010 · 535 Inlägg

Beatnikbandit skrev:
för justering av pumpen krävs en speciell mätklocka.

va?
vad är det för mätklocka då?

Toresbo
19 december 2010 · 261 Inlägg

man skruvar in den i bakkant på pumpen och har den för att justera in pumpen rätt när kamremmen är monterad sen.

smokeytorque
19 december 2010 · 36 Inlägg

Fast först grovinställer man med en styrpinne väl? Klockan klarar ju bara tiondelar på nockarna.
Kan bli jäkligt svårstartad om den är lite felinställd, men får du igång den går den ju till verstaden...

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
DKn
19 december 2010 · 535 Inlägg

gjort som ni, sagt. köpt mig en handbok om just diesel motorer för golfar, så nu skall jag lus läsa den, till den sitter någorlunda.

smokeytorque
19 december 2010 · 36 Inlägg

Har i.o.f.s haft den stora förmånen att lära genom praktik på gamla mercor i snart tjugo år. Men visst- läste en och annan bok då. Golfdieslar har jag bara ringt och frågat de lokala verkstadsavdelningarna.
Råkar man dessutom bli omnämnd som en invigd i ämnet (med fel sorts bil, men ändå) så fick jag snart komma dit och läsa listorna,själv hämta delar på lagret och meka med deras utrustning i deras verkstad till självkostnadspris...
Så viss tur har jag ju haft.

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
DKn
20 december 2010 · 535 Inlägg

aa det kan jag hålla med om att då har du haft tur:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang