Om du kör en sån bas på steget, alltså i 4ohm så kommer steget lämna 550wrms. I 4ohm brukar digitala steg ha en effektivtet på ca 90% alltså att steget enbart drar några procent mer ström än vad du får ut till basen. Dessutom har du en väldig kontroll på basen.

Om du istället kopplar in en bas till så kommer effektiviteten att sjunka så att steget kommer att dra mer ström i förhållande till vad du får ut till basen. Dessutom kommer kontrollen bli sämre.
Jag vet inte exakta effektivitetssiffror på Sinus Live men dom brukar vara ganska törstiga.
Med andra ord rekommenderar jag att om du ska köra steget i 4ohm räcker det med att ser över kablarna från generator till batteri. Fixar ordentlig jord till batteriet(orginaljordkabeln räcker INTE). Batteriet måste vara fräscht och kablarna till steget tillräckligt tjocka. Ska du köra steget i 4ohm så räcker en 21mm2 men det är inte fel att ha större, du har mindre spänningsfall på en 50mm2 och därmed mer effekt i steget.
Ska du däremot köra steget i 2ohm så kan du behöva extrabatteri för att undvika blinkningar. Kondensator hjälper inte särskilt mycket mot dessa spänningsdippar. Du kan prova utan extrabatteri till att börja med. Sinuslive stegen är ju kännda för att ha lite dålig kontroll och lämna en del distorsion, alltså oren signal om man kör dom på fullt. Detta dödar snabbt en bas även om den skulle få en tiondel av den effekten den ska tåla.
Sen kommer vi till frågan, är en bas till värt det?
Beror mycket på vad du har för bil och vilken låda du bygger men i bra bil (kombi/halvkombi) och en riktigt bra låda så kommer du kanske i decibel höja dig ca 2db. Och då kan vi tänka på att för att dina öron ska uppleva det som dubbelt så högt så krävs en höjning på 10db. Däremot så är 3db en dubbling av energin. Alltså kommer det kännas betydligt mer i bilen men om det är värt pengarna? Det är upp till dej att avgöra.
Personligen hade jag börjat med en bas o byggt en bra låda till den.
Vad har du för bil?
Om du vill veta hur du ska bygga för att få ut så mycket som möjligt ur din bas så finns det gott om folk här som kan hjälpa dig.