Vilka bilar är det lämpligast att krocka med älg med?

skön
14 januari 2011 · 89 Inlägg

Hmm ingen aning,
Ingen höjdare med golf Mk1 cab i alla fall... (egen erfarenhet)

Jimmy_N Makaronborrare
14 januari 2011 · 993 Inlägg

Vet att min Crx inte är lämplig iaf. Är nog tom nästan livsfarligt att smäcka en halvfet bonnakatt med den tongue

Trekmeister
14 januari 2011 · 272 Inlägg

Som jag skrev innan dagens systemkrash tog 12h inlägg...

Efter att ha fått tvärnita för en älg som irrat sig in mellan staketen på motorväg i somras kom jag och tjejjen att prata om det här med älgkrock.

Hon tyckte att det var väldig tur att vi missade eftersom vi satt i en cab (min Saab og900 cab). Själv tänker jag att det borde vara säkrare i den eftersom a-stolparna är förstärkta och skall fungera som störtbåge om man slår runt. Men visst, ramlar älgen över bakom framrutan så ligger man ganska brunt till ändå...

Men jag drar till med, helt utan något riktigt belägg, att en Saab og900 cab är "säker" att träffa en älg med! smile

V4Bergman
14 januari 2011 · 140 Inlägg

Trekmeister skrev:
Som jag skrev innan dagens systemkrash tog 12h inlägg...

Efter att ha fått tvärnita för en älg som irrat sig in mellan staketen på motorväg i somras kom jag och tjejjen att prata om det här med älgkrock.

Hon tyckte att det var väldig tur att vi missade eftersom vi satt i en cab (min Saab og900 cab). Själv tänker jag att det borde vara säkrare i den eftersom a-stolparna är förstärkta och skall fungera som störtbåge om man slår runt. Men visst, ramlar älgen över bakom framrutan så ligger man ganska brunt till ändå...

Men jag drar till med, helt utan något riktigt belägg, att en Saab og900 cab är "säker" att träffa en älg med! smile

Samma kan jag säga SAAB 96 då dessa Astolpar är dubbel. Kördes rally med dessa utan bur förut just för stabiliteten.smile

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Rquired Allmänt envis
14 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Marticus skrev:

endorfinslaven skrev:

zovix skrev:
Nej seriöst så vid alla kollisioner så gäller fysikens och mekanikens lagar.

En kollision mellan bil och älg kan gämföras med vad som i mekaniken beskrivs som en inelastisk stöt eftersom man kan förutsätta att bilen och älgen sanollikt kommer att fortsätta åt samma håll som mer eller mindre en och samma enhet efter sammanstötningen.

Vi börjar med att defingera lite storheter:

m = massa
u = hastigheten före sammanstöten
v = hastigheten efter

m1 x u1 + m2 x u2 = (m1 + m2) x v

Här ser vi tydligt att både hastigheten och bilens storlek (tyngd,massa) kommer att påvera hur allvarlig kollisionen blir.

Ju tyngre fordon du åker ju mindre retardation (negativ acceleration) kommer du att råka ut för vilket minskar risken för personskador eftersom kroppen är känslig för olika acceleratonspåkänningar.

Jag har i ovanstående resonemang inte tagit hänsyn till det mesta t.ex. så deformeras inte bilen, kollitionen sker utan vinkelavvikelse mm. och mm. Men jag påvisar de två största komponenterna som påverkar sammanstötningen. nämligen massa och hastighet.

Vilket leder till slutsatsen att stor bil som kör sakta måste vara det bästa...


Mvh Magnus

Vilket rent ordbajs !
Det kom inget vettigt ur det där..
Du jobbar kommunalt på ett kontor utan stress och krav på produktivitet kan jag gissa.. big_smile

jag hoppas att du skämtar neutral

Vad Zovix skriver är enkel fysik även om den utelämnar en massa faktorer, vilket han också helt korrekt reserverar för.

Någon påstod att man klipper benen och därmed ingen större massa, men det är inte sant. För oavsett om massan träffar fronten eller A-stolparna är det två massor som kolliderar och den låga bilen får ingen direkt hjälp av att bryta benen på älgen och få den att studsa på motorhuven (minimal absorption av energi), så att älgen går direkt mot vindrutan är verkligen inget att hoppas på!

En bil med mycket massa är däremot absolut ingen garanti, för att bilen skickar iväg älgen på en flygtur spelar ingen roll om älgen hinner trycka ner taket halvvägs innan dess. En älgolycka är en elastisk kollision och oavsett hur stor massa det ena objektet (bilen) har måste nånting absorbera smällen. I det här fallet blir det troligtvis regionen kring vindrutan.

En bil med starka a-stolpar konstruerade för uppgiften är vad jag tror gör störst nytta, Mercedes W124 är ett exempel på en fruktansvärt välbyggd och säker bil från den perioden som är aktuell här.

Senast redigerat av Rquired (14 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang