Rquired
Allmänt envis
14 januari 2011
· 12 512 Inlägg
Marticus skrev:
endorfinslaven skrev:
zovix skrev:
Nej seriöst så vid alla kollisioner så gäller fysikens och mekanikens lagar.
En kollision mellan bil och älg kan gämföras med vad som i mekaniken beskrivs som en inelastisk stöt eftersom man kan förutsätta att bilen och älgen sanollikt kommer att fortsätta åt samma håll som mer eller mindre en och samma enhet efter sammanstötningen.
Vi börjar med att defingera lite storheter:
m = massa
u = hastigheten före sammanstöten
v = hastigheten efter
m1 x u1 + m2 x u2 = (m1 + m2) x v
Här ser vi tydligt att både hastigheten och bilens storlek (tyngd,massa) kommer att påvera hur allvarlig kollisionen blir.
Ju tyngre fordon du åker ju mindre retardation (negativ acceleration) kommer du att råka ut för vilket minskar risken för personskador eftersom kroppen är känslig för olika acceleratonspåkänningar.
Jag har i ovanstående resonemang inte tagit hänsyn till det mesta t.ex. så deformeras inte bilen, kollitionen sker utan vinkelavvikelse mm. och mm. Men jag påvisar de två största komponenterna som påverkar sammanstötningen. nämligen massa och hastighet.
Vilket leder till slutsatsen att stor bil som kör sakta måste vara det bästa...
Mvh Magnus
Vilket rent ordbajs !
Det kom inget vettigt ur det där..
Du jobbar kommunalt på ett kontor utan stress och krav på produktivitet kan jag gissa..
jag hoppas att du skämtar
Vad Zovix skriver är enkel fysik även om den utelämnar en massa faktorer, vilket han också helt korrekt reserverar för.
Någon påstod att man klipper benen och därmed ingen större massa, men det är inte sant. För oavsett om massan träffar fronten eller A-stolparna är det två massor som kolliderar och den låga bilen får ingen direkt hjälp av att bryta benen på älgen och få den att studsa på motorhuven (minimal absorption av energi), så att älgen går direkt mot vindrutan är verkligen inget att hoppas på!
En bil med mycket massa är däremot absolut ingen garanti, för att bilen skickar iväg älgen på en flygtur spelar ingen roll om älgen hinner trycka ner taket halvvägs innan dess. En älgolycka är en elastisk kollision och oavsett hur stor massa det ena objektet (bilen) har måste nånting absorbera smällen. I det här fallet blir det troligtvis regionen kring vindrutan.
En bil med starka a-stolpar konstruerade för uppgiften är vad jag tror gör störst nytta, Mercedes W124 är ett exempel på en fruktansvärt välbyggd och säker bil från den perioden som är aktuell här.
Senast redigerat av Rquired (14 januari 2011)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.