5436
Sök

tänkte köpa en Camaro?

P.S.P
9 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
hallå tänkte köpa en camaro i vår. Årsmodell från 87-91 kanske.

Har lite frågot som jag undrar över:

Vad bör jag tänka på med dom här bilarna?

Finns det gott om reservdelar?

Tänkte trimma bilen till 300 hk+, finns det någon som trimmar Camarobilar?

Finns det många olika motorer på dom olika modellerna av camaro? (olika prestanda osv)

Lite allmänna grejor

Tackar på förhand för svar...

Adda mig gärna på MSN chrull_persson@hotmail.com

MVH: Putte
Senast redigerat av PuttePersson (29 oktober 2006)

P.S.P Rock ´N Roll

18 Inlägg
29 oktober 2006
Köp EJ en med 305 motor, Köp EJ en med Targa, Kontrollera att bromsarna är okej annars kan det bli det dyrt, prova att rycka och dra i allt!

12 086 Inlägg
29 oktober 2006
Varför ska man inte köpa 305 motorn? De sitter ju i 80% av bilarna..
Tycker du är väldigt smart som ska köpa denna generation Camaro.. älskar bilen jag med smile Vet dock inte mkt om den.

Vet att den karossen kom 82 och ersattes 93, finns med tre olika motorer vad jag vet, 305ci 350ci V8 och så en V6 3.6L (tror jag). Är inte helt inne om motorstyningen moderniserades på vägen.. de senare modellerna har ju insprut iaf.

Modellnamnen är z28, Iroc Z och RS.. Irocen är den värsta.. och de är i de stora motorn satt i, finns Iroc med lilla motorn oxå. V6an satt i RS modellerna som kom på senare år.

Väljer du att köpa en med någon av V8modellerna så har du en uppsjö av reservdelar och trimprylar.

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
1 723 Inlägg
30 oktober 2006
JapMax skrev:
Varför ska man inte köpa 305 motorn? De sitter ju i 80% av bilarna..

Trans Amen är ju syskonbilen och jag resonerade som så att det är lika å ta det största som går å få smile

135 Inlägg
2 november 2006
Okej;

Camaro från generation 3 och mellan de årtalen du angivit ovan finns med flera olika motorer; V6 på omkring 3 liter,  305 V8 = 5 liter, 350 V8 = 5,7 liter. Båda v8:orna kom med: TPI = Tuned port injection dvs datastyrd insprutning eller TBI = Throttle Body Injection dvs mekanisk insprutning som liknar vanlig förgasare.

TPI maskinerna ligger på 190 - 215 hk för 305:an och 230-245 hk på 350:n. Vridmomentet kan jag inga siffror på, men det är klart att 350 har maffigare vrid.

TBI sifforna ligger omkring 160 - 170 hk för den lilla v8:an.

Stora V8:an kom bara med automat p.g.a. vridmomentet,  5 litraren kom med både automat och en 5 växlad manuell.

Mellan den stora och lilla v8:an skiljer inte så mycket. Båda är lätta att skrämma upp i effekten då det finns mycket att köpa och bulta på, speciellt på andra sidan atlanten. Ska du trimma i framtiden gör du dock säkrast i att välja en bil med automat då den manuella lådan inte klarar mycket mer än orginaleffekt och vrid.
Både TBI och TPI motorer ska gå bra att få upp i omkring 300 hk, tror dock att det är lättast på en TPI, dessutom är dessa rätt pigga från början så då blir det kanske inte så brottom att trimma wink

Låt bli bilar med v6:or för du blir sannolikt besviken på dem och önskar att du lagt till de där få kronorna till en v8 istället. Dessutom blir en bil med v8 otroligt mycket mer lättsåld när du tröttnat på den. Targa tak gör den också mer lättsåld då det är poppis, kolla bara att listerna som tätar mot luckorna är täta och inte läcker.

Iroc är välutrustad, men har ofta 305:an... både TPI och TBI förekommer
Z28 har ofta 350:n (TPI)
RS har nästan uteslutande 305 TBI

Så jag tycker du ska slå till på en IROC eller Z28 med någon utav v8:orna och gärna med targatak för det är fint på sommaren smile
Ta hellre en bil i fint skick med 305TPI än en muggig bil med 350, då de inte skiljer så mycket i prestanda mellan maskinerna...

För mer information kan jag rekommendera:

www.tacs.nu/forum
http://camaroforum.mine.nu
www.camaroclubsweden.se

Lycka till !!
Senast redigerat av Stoffe_G (2 november 2006)

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

12 086 Inlägg
2 november 2006
Stoffe_G skrev:
Okej;

Camaro från generation 3 och mellan de årtalen du angivit ovan finns med flera olika motorer; V6 på omkring 3 liter,  305 V8 = 5 liter, 350 V8 = 5,7 liter. Båda v8:orna kom med: TPI = Tuned port injection dvs datastyrd insprutning eller TBI = Throttle Body Injection dvs mekanisk insprutning som liknar vanlig förgasare.

TPI maskinerna ligger på 190 - 215 hk för 305:an och 230-245 hk på 350:n. Vridmomentet kan jag inga siffror på, men det är klart att 350 har maffigare vrid.

TBI sifforna ligger omkring 160 - 170 hk för den lilla v8:an.

Stora V8:an kom bara med automat p.g.a. vridmomentet,  5 litraren kom med både automat och en 5 växlad manuell.

Mellan den stora och lilla v8:an skiljer inte så mycket. Båda är lätta att skrämma upp i effekten då det finns mycket att köpa och bulta på, speciellt på andra sidan atlanten. Ska du trimma i framtiden gör du dock säkrast i att välja en bil med automat då den manuella lådan inte klarar mycket mer än orginaleffekt och vrid.
Både TBI och TPI motorer ska gå bra att få upp i omkring 300 hk, tror dock att det är lättast på en TPI, dessutom är dessa rätt pigga från början så då blir det kanske inte så brottom att trimma wink

Låt bli bilar med v6:or för du blir sannolikt besviken på dem och önskar att du lagt till de där få kronorna till en v8 istället. Dessutom blir en bil med v8 otroligt mycket mer lättsåld när du tröttnat på den. Targa tak gör den också mer lättsåld då det är poppis, kolla bara att listerna som tätar mot luckorna är täta och inte läcker.

Iroc är välutrustad, men har ofta 305:an... både TPI och TBI förekommer
Z28 har ofta 350:n (TPI)
RS har nästan uteslutande 305 TBI

Så jag tycker du ska slå till på en IROC eller Z28 med någon utav v8:orna och gärna med targatak för det är fint på sommaren smile
Ta hellre en bil i fint skick med 305TPI än en muggig bil med 350, då de inte skiljer så mycket i prestanda mellan maskinerna...

För mer information kan jag rekommendera:

www.tacs.nu/forum
http://camaroforum.mine.nu
www.camaroclubsweden.se

Lycka till !!

alla RS jag sätt har varit med V6.. lr har du bara varit en slump?

135 Inlägg
2 november 2006
Glömde bort v6:orna lite smile
RS är ju basversionen där V6 var standard och V8 fanns som option, de flesta valde nog till V8...
IROC och Z28 var premium-modellerna med mycket utrustning och v8 som standard.
Z28 hette dom i början av gen 3 och i slutet... IROC hette dom omkring 86-89 tror jag...
Senast redigerat av Stoffe_G (2 november 2006)

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
10 december 2006
jag har en Camaro Iroc-89 med vassaste motorn 350 tpi;) kolla den

V8 - 4 Life

Sök