Stoffe_G skrev:
Okej;
Camaro från generation 3 och mellan de årtalen du angivit ovan finns med flera olika motorer; V6 på omkring 3 liter, 305 V8 = 5 liter, 350 V8 = 5,7 liter. Båda v8:orna kom med: TPI = Tuned port injection dvs datastyrd insprutning eller TBI = Throttle Body Injection dvs mekanisk insprutning som liknar vanlig förgasare.
TPI maskinerna ligger på 190 - 215 hk för 305:an och 230-245 hk på 350:n. Vridmomentet kan jag inga siffror på, men det är klart att 350 har maffigare vrid.
TBI sifforna ligger omkring 160 - 170 hk för den lilla v8:an.
Stora V8:an kom bara med automat p.g.a. vridmomentet, 5 litraren kom med både automat och en 5 växlad manuell.
Mellan den stora och lilla v8:an skiljer inte så mycket. Båda är lätta att skrämma upp i effekten då det finns mycket att köpa och bulta på, speciellt på andra sidan atlanten. Ska du trimma i framtiden gör du dock säkrast i att välja en bil med automat då den manuella lådan inte klarar mycket mer än orginaleffekt och vrid.
Både TBI och TPI motorer ska gå bra att få upp i omkring 300 hk, tror dock att det är lättast på en TPI, dessutom är dessa rätt pigga från början så då blir det kanske inte så brottom att trimma
Låt bli bilar med v6:or för du blir sannolikt besviken på dem och önskar att du lagt till de där få kronorna till en v8 istället. Dessutom blir en bil med v8 otroligt mycket mer lättsåld när du tröttnat på den. Targa tak gör den också mer lättsåld då det är poppis, kolla bara att listerna som tätar mot luckorna är täta och inte läcker.
Iroc är välutrustad, men har ofta 305:an... både TPI och TBI förekommer
Z28 har ofta 350:n (TPI)
RS har nästan uteslutande 305 TBI
Så jag tycker du ska slå till på en IROC eller Z28 med någon utav v8:orna och gärna med targatak för det är fint på sommaren

Ta hellre en bil i fint skick med 305TPI än en muggig bil med 350, då de inte skiljer så mycket i prestanda mellan maskinerna...
För mer information kan jag rekommendera:
www.tacs.nu/forumhttp://camaroforum.mine.nuwww.camaroclubsweden.seLycka till !!