Rostskydda JT system

HiTek Inscription
9 februari 2011 · 191 Inlägg

Tjenare,

Är på väg att beställa ett JT 3" system för min S40.
Dock undrar jag om någon har tips på hur man kan skydda systemet mot rost?

Har läst att man kan använda zinkfärg, CRC Alu HighTemp, CRC Zinkprimer m.m, men vilket är bäst och vilka steg ska göras för att få bästa resultat?

Min tanke är bara att lägga på ett litet skydd så inte systemet rostar ihjäl alldeles för fort tongue Vill bara förebygga så gott man kan i efterhand.


Tack på förhand!

mats757
9 februari 2011 · 915 Inlägg

Bästa skyddet är att inte köra korta sträckor. Blir avgasröret ordentligt genomvarmt så är det inga problem med kondens.

Mats

HiTek Inscription
9 februari 2011 · 191 Inlägg

Ok! Tänkte använda någon av produkterna nämnde ovan. för att ge systemet lite mera skydd, speciellt vid svetsfogarna (rätt?) som oftast påpekas av andra som använder JT.

Severin
9 februari 2011 · 1 587 Inlägg

HiTek skrev:
Ok! Tänkte använda någon av produkterna nämnde ovan. för att ge systemet lite mera skydd, speciellt vid svetsfogarna (rätt?) som oftast påpekas av andra som använder JT.

Jag har haft mitt i 3 år o kört i alla väder, en halv vinter också o de finns inget rost förutom klämmorna som rostar ihjäl haha smile

HiTek Inscription
9 februari 2011 · 191 Inlägg

Severin skrev:

HiTek skrev:
Ok! Tänkte använda någon av produkterna nämnde ovan. för att ge systemet lite mera skydd, speciellt vid svetsfogarna (rätt?) som oftast påpekas av andra som använder JT.

Jag har haft mitt i 3 år o kört i alla väder, en halv vinter också o de finns inget rost förutom klämmorna som rostar ihjäl haha smile

Tjena Severin big_smile

Ok! Det låter ju bra i alla fall. Ska nog köra på zinkfärg vid klämmorna och svetsfogarna så får vi se det ser ut efter ett tag smile Skadar inte att testa!

Severin
9 februari 2011 · 1 587 Inlägg

HiTek skrev:

Severin skrev:

HiTek skrev:
Ok! Tänkte använda någon av produkterna nämnde ovan. för att ge systemet lite mera skydd, speciellt vid svetsfogarna (rätt?) som oftast påpekas av andra som använder JT.

Jag har haft mitt i 3 år o kört i alla väder, en halv vinter också o de finns inget rost förutom klämmorna som rostar ihjäl haha smile

Tjena Severin big_smile

Ok! Det låter ju bra i alla fall. Ska nog köra på zinkfärg vid klämmorna och svetsfogarna så får vi se det ser ut efter ett tag smile Skadar inte att testa!

Nej de skadar inte o köra me de, men man kan ju alltid köpa dom rostfria klämmorna, sen kanske du kör bilen hela vintern o då ska man nog rostskydda de för att va på den säkra sidan :p

HiTek Inscription
9 februari 2011 · 191 Inlägg

Vilka rostfria klämmor?
Kan inte hitta på JT's sida om det är där du vet att dem finns?

buddha88
9 februari 2011 · 274 Inlägg

Hammarlacka utsidan, de e de tipset ja fått av en kompis som har haft deras system rätt länge nu o de e inte rostigt alls...

HiTek Inscription
9 februari 2011 · 191 Inlägg

buddha88 skrev:
Hammarlacka utsidan, de e de tipset ja fått av en kompis som har haft deras system rätt länge nu o de e inte rostigt alls...

Du menar bara i fästena/svetsfogarna? Måla över hela låter skumt(?) tongue

kontra
9 februari 2011 · 76 Inlägg

Har precis fått hem mitt JT och skall montera det på fredag. Vill också ha tips och så. Berätta gärna hur du gjorde eller ska göra HiTek smile

no_fake
9 februari 2011 · 865 Inlägg

flytta till norrland så rostar det inte:lol:

Severin
9 februari 2011 · 1 587 Inlägg

HiTek skrev:
Vilka rostfria klämmor?
Kan inte hitta på JT's sida om det är där du vet att dem finns?

Nej inte på hemsidan men på mekonomen kanske biltema, där borde dom finnas, har sett dom på mekonomen iaf, lite högt pris men de säkert värt de..

HiTek Inscription
9 februari 2011 · 191 Inlägg

kontra skrev:
Har precis fått hem mitt JT och skall montera det på fredag. Vill också ha tips och så. Berätta gärna hur du gjorde eller ska göra HiTek smile

Jajjamän, det ska jag göra! smile

Severin skrev:
Nej inte på hemsidan men på mekonomen kanske biltema, där borde dom finnas, har sett dom på mekonomen iaf, lite högt pris men de säkert värt de..

Ok, ska testa med zinkfärg och hammarlack först. Får kolla på dem andra klämmorna senare smile

Senast redigerat av HiTek (9 februari 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang