Lackera ''plåtrent''

Erogor
3 april 2011 · 19 Inlägg

Tjenare! har ingen vidare erfarenhet av att lackera plåtrent, har bara våtslipat lite och mattat upp färgen och sedan lackat på det jag lackerat hittills..

Men nu har jag en skärmkant som jag har fått lov att slipa plåtrent, min fråga är nu vad ska man använda för grund?
Ska man ha en syrabas eller räcker det med bara primer?

Tacksam för svar!
Mvh Andreas

Senast redigerat av Erogor (3 april 2011)

Audi a4 Quattro "Brukis" (2003)
BMW 325 cab "topless" (1993)
M_Back
3 april 2011 · 535 Inlägg

Sprutspackel drar åt sig fukt, så det är det minsta du vill ha på en plåtren yta. "Rostgrund" och liknande på sprayburk är bara skit det med. Dom färgerna är inte täta och släpper igenom fukt.
Epoxigrund tycker jag du ska använda. Går säkert att få tillblandat i sprayburk om du inte har färgspruta. Sen 2k lack på det.

Motorer utan turbo.....suger!
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
3 april 2011 · 3 068 Inlägg

Hagmans rostskyddsgrund på burk är bra, dessutom har den ett riktigt munstycke så du inte får rinningar överallt.

Edit: kostar ca 70:- på jula

Senast redigerat av Peter_Eriksson (3 april 2011)

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
3 april 2011 · 1 479 Inlägg

Beroende på budget gäller nästan här smile Vissa 1 komponents grunder håller ju bra, men måste ju täcklackas. Jag "fuskade" på en detalj på en av bilarna och la en vanlig men lite dyrare spraygrund, sedan på med riktig vattenbas och 2k klarlack, och där tog sig rosten igenom ganska snabbt där det är mycket slit. Så en riktig 2k rostgrund och riktig färg är att rekomendera wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Erogor
3 april 2011 · 19 Inlägg

Tack för alla svar! smile

Budgeten är inga problem i detta projekt då det bara är nedre delen på bilen som ska lackas så det blir ingen större mängd, resten är redan lackat.. Men det är alltså en riktig 2k rostgrund som gäller smile

Blir väl å kika på lite sådant till veckan då smile

Srkiv gärna mer tips då jag antar att fler folk läser denna smile

Mvh Andreas

Senast redigerat av Erogor (3 april 2011)

Audi a4 Quattro "Brukis" (2003)
BMW 325 cab "topless" (1993)
Fumkbulle
3 april 2011 · 9 Inlägg

Plåtrena ytor ska alltid grundas, först efter det ska det spacklas om det nu behövs. Större bulor tas med "vanligt" spackel som "klossas" efter det läggs slipgrund "sprutspackel" på. Det slipas med 500 papper eller finare sedan på med topplacken

BMW e36 320 touring "televerket" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang