850 t5 steg 3 idricker väldigt mycket bensin??? vad är fel????

krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

Rensvinf skrev:

krille85 skrev:

PoulZen skrev:

Om det är en kopia av autotechs chip så kanske de som gjorde chipet gjorde fel, och mest bara programmerade så att bilen får mer bränsle?
Autotechs chip är ju noga avvägda och balanserade så att bilen får rätt bränslemängd och lätt luftmängd utan att dra mer bensin.
Kanske blev fel på chippet om det är en kopia?

a tror jag med sa det till han men han sa att det var en exakt kopia utav ett steg  3 chip från auto-. och att programeringen vart samma som på den

Du har ett chip du inte vet vart det kommer ifrån och en uppsättning avgassystem, filter osv  som inte är rätt för de krav som chipet - om det nu är rätt, vilket du inte vet, har för att fungera optimalt. 

Och du frågor vad som är problemet?  wink

jepp smile

den killen jag köpte chipe av sa att han hadde kört med ett annat steg 3 chip i sin bil och utan avgas och sportfilter och han sa att den drack 0.9 på landsvag och att det inte skulle göra någon skillnad

baloo83
16 april 2010 · 211 Inlägg

antingen är det väl chippet eller lmm. Sportfilter kan kanske ge lite högre förbrukning och kanske även om du har grova avgasrör. men om du kör utan filter och utan 3" downpipe och avgas som steg3 brukar innebära så bör det inte göra stordåd åt förbrukningen. Har du gjort nån felsökning ännu?

Fiat 500 (2010)
krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

baloo83 skrev:
antingen är det väl chippet eller lmm. Sportfilter kan kanske ge lite högre förbrukning och kanske även om du har grova avgasrör. men om du kör utan filter och utan 3" downpipe och avgas som steg3 brukar innebära så bör det inte göra stordåd åt förbrukningen. Har du gjort nån felsökning ännu?

ok. jag ska ta och åka till jobbet imorgon och göra en felsökning det enda jag har kollat var felkoder och serviceindikator men får titta på det nu i helgen eller på måndag..

men då ska bilen inte dricka mera bensin då om jag har steg 3 chip och org avgas och org filter den ska väl iallafall ligga under litern när jag kör landsväg? typ 90 -110

jsupreame
16 april 2010 · 137 Inlägg

krille85 skrev:

Rensvinf skrev:

krille85 skrev:

a tror jag med sa det till han men han sa att det var en exakt kopia utav ett steg  3 chip från auto-. och att programeringen vart samma som på den

Du har ett chip du inte vet vart det kommer ifrån och en uppsättning avgassystem, filter osv  som inte är rätt för de krav som chipet - om det nu är rätt, vilket du inte vet, har för att fungera optimalt. 

Och du frågor vad som är problemet?  wink

jepp smile

den killen jag köpte chipe av sa att han hadde kört med ett annat steg 3 chip i sin bil och utan avgas och sportfilter och han sa att den drack 0.9 på landsvag och att det inte skulle göra någon skillnad

om chipet kommer från  en kille i gbg trakten så är de en EXAKT kopia på atm.. dvs ferrita .. om man ska va petig..    men kör du utan 3"dp med racekisse å fullflödes avgas  med de där chipet går bilen sämre än med ett steg 1 chip.. har prövat!!

baloo83
16 april 2010 · 211 Inlägg

Klart att 850 inte är den snålaste bilen men tycker inte det skam göra såpass mycket bara för att du inte har sportfilter och grovt avgas...
Vad visade felkoderna? Har du haft några andra problem med bilen typ dåligt/svajjigt laddtryck, ryckig gång osv?
Min chippade ligger på 0,75 ca i 90 med farthållaren men det beror ju på allt från väder till väglag.
Nått säger till motorn att skicka i mer soppa och lmm är ju en av dom saker som styr det.

Fiat 500 (2010)
krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

jsupreame skrev:

krille85 skrev:

Rensvinf skrev:
Du har ett chip du inte vet vart det kommer ifrån och en uppsättning avgassystem, filter osv  som inte är rätt för de krav som chipet - om det nu är rätt, vilket du inte vet, har för att fungera optimalt. 

Och du frågor vad som är problemet?  wink

jepp smile

den killen jag köpte chipe av sa att han hadde kört med ett annat steg 3 chip i sin bil och utan avgas och sportfilter och han sa att den drack 0.9 på landsvag och att det inte skulle göra någon skillnad

om chipet kommer från  en kille i gbg trakten så är de en EXAKT kopia på atm.. dvs ferrita .. om man ska va petig..    men kör du utan 3"dp med racekisse å fullflödes avgas  med de där chipet går bilen sämre än med ett steg 1 chip.. har prövat!!

a edvard heter han och han har en stylad 850 med s70 front på med special lack..

men den ska fortfarande inte dricka 1.6 liter milen pga att jag inte har avgas och filter eller.. och vet inte om den går så dåligt tycker den fläskar på bra som fan då jag spinner loss på 3an på torr asfallt..

och hur långt kommer du på full tank med din då?

Senast redigerat av krille85 (16 april 2010)

krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

baloo83 skrev:
Klart att 850 inte är den snålaste bilen men tycker inte det skam göra såpass mycket bara för att du inte har sportfilter och grovt avgas...
Vad visade felkoderna? Har du haft några andra problem med bilen typ dåligt/svajjigt laddtryck, ryckig gång osv?
Min chippade ligger på 0,75 ca i 90 med farthållaren men det beror ju på allt från väder till väglag.
Nått säger till motorn att skicka i mer soppa och lmm är ju en av dom saker som styr det.

inga problem med gången och jag ska göra felsökning i helgen eller på måndag

Tommy_P
16 april 2010 · 396 Inlägg

har du felsökt nåt egentligen? eller tankade du bara och konstaterade att den drar bensin?

kolla över alla mindre vakuumslangar. speciellt den i änden på insuget, mot servopumpen...

jsupreame
16 april 2010 · 137 Inlägg

kommer väl typ 40 mil på 60 liter... tankar när man har 10kvar..  ska va såsmile

krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

Tommy_P skrev:
har du felsökt nåt egentligen? eller tankade du bara och konstaterade att den drar bensin?

kolla över alla mindre vakuumslangar. speciellt den i änden på insuget, mot servopumpen...

just presis så gjorde jag.. ska kolla på vacumslangarna.. har ju sänkt ner motorn innan och byt urtrampningslager kanske något som blivit skadat smile

tack för tippset

Senast redigerat av krille85 (16 april 2010)

krille85
16 april 2010 · 41 Inlägg

jsupreame skrev:
kommer väl typ 40 mil på 60 liter... tankar när man har 10kvar..  ska va såsmile

men det gör jag med.. då är det ju inget fel

Senast redigerat av krille85 (16 april 2010)

mattiass Rekondare
17 april 2010 · 254 Inlägg

krille85 skrev:

jsupreame skrev:
kommer väl typ 40 mil på 60 liter... tankar när man har 10kvar..  ska va såsmile

men det gör jag med.. då är det ju inget fel

Jag har steg3 autotech progvara också och min drar inte sådär mkt bensin i stadskörning ens om ja kör lungt. har bara sportluft filter resten är orginal

Volvo XC70 (2001)
krille85
17 april 2010 · 41 Inlägg

mattiass skrev:

krille85 skrev:

jsupreame skrev:
kommer väl typ 40 mil på 60 liter... tankar när man har 10kvar..  ska va såsmile

men det gör jag med.. då är det ju inget fel

Jag har steg3 autotech progvara också och min drar inte sådär mkt bensin i stadskörning ens om ja kör lungt. har bara sportluft filter resten är orginal

då är det något fel får felsöka............

Pinnenpabacken
17 april 2010 · 402 Inlägg

Om lambdasonden är kass så brukar dom sörpla i sej rätt ordentligt med soppa, och det är inte alltid motorlampan tänds, har vart ute för det själv, iofs så såg man bakom bilen att det rök svart när man gasade fullt, kanske nåt att titta på? Skruva loss den och kolla om den är svart och sotig, då är det nå vajsing med bränsleblandningen.

Memme I'am AWESOME..
31 juli 2010 · 2 783 Inlägg

Klaga tongue, min 850 T5 den dricker 1.3liter/milen blandat , men mest håååååååårdkörnning! Kom 37 mil tanka 50 liter (fulltank) - fast då va den nere på  10 liter kvar:P

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Ibbee
1 augusti 2010 · 262 Inlägg

hade samma problem med min s70 byta luftmassemätaren och nu går den riktigt bra

billet
26 april 2011 · 47 Inlägg

men feelsök då! inte fan kommer bilen gå bättre för att du sitter här å klagar flera gånger om att bilen inte går som den ska, lr dricker som den ska. kolla upp slangar, felkoder you name it som har med skiten att göra, testa med orginal chip å kika hur de blir. du gör de svårare än vad det är!

Snitch Ointresserad.
26 april 2011 · 936 Inlägg

Hur länge sen var det du servade skrället?

Ny olja, filter och stift kan göra underverk..

Teabag appreciation club.
Hasselhoff666
26 april 2011 · 94 Inlägg

Klart det indekerar rätt att den går skit om du drar ut lmm o fungerar bätre när den är inkoplad men det betyder inte att den är just hel om den inte är uppmät vad den ska ha för tolerans, sen om du vet om att kopplar du ut lmm o startar bilen o sen kopplar i så har du skapat en felkod som behöver raderas.

Men lamban kan göra mycke om den får fel värden.

Min volvo 855 aut drog 2liter milen hur snält jag en körde, när ute tempen va nån stanns mellan 2-8 minus då drog bilen vid väldigt snäll köra o max 90km/h kom jag ner på 0.8, vid alla andra värdelekar va den uppe på minst 2 L milen, va inget skoj kan man säja o inga fel i databoxen o alla tändelar bytta.

Min volvo 855 T5 AUT helt org drar 0.75 - 1.2 vid jämn o fin gass, men den drar motorväg 120km/h med farthållaren va jag nere på 0.49 smile

Men så har jag okså haft fel på LMM, lamban, rotorn, stifterna, tändkablarna, tändspolen med mera men när jag fick åning på allt o bytt ut så drar den som den ska nu smile i detta läget med alla fel så indekera inte systemet ett enda fel men den kunde komma med fel tit som tätt en då med nya saker men fungerar 100% bätre innan jag bytte sakerna.

Senast redigerat av Hasselhoff666 (26 april 2011)

Måste man så måste man.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang